Blodvärdets betydelse

Hej
Max blodvärde för internationell tävling inom skidåkning är nu satta till 175 g/l för män.
Jag har en personlig åsikt att ett högt blodvärde enbart är viktigt för elitidrottsmän.

Min fråga:
Antag attt Nisse har Hb 150 g/l och springer milen på 50 minuter. Vad blir hans miltid om han genom ett trollslag erhåller ett Hb på 160 g/l ?

Antag att Nisse gör rejäla framsteg och springer milen på 40 minuter med Hb=150. Återigen, vad skulle hans tid bli om hans Hb var 160 g/l?

Givetvis kan man inte ge ett kateroriskt svar, men en väntevärdesmässigt svar kan alltid ges.

Är intresserad av detta eftersom jag själv är tämligen otränad och har ett Hb på 171 g/l, dessutom är viskositeten på normalnivå.

/Håkan
 

Guest

Gäst
Ja det är intressant. Har själv ett blodvärde mellan 145-165 (blodgivarmätningar). En otränad kompis till mig hade 175 vid en företagshälsokontroll.

Själv undrar jag hur man genom träning/kost kan höja sitt blodvärde. Sköterskan på blodgivningen sa att träning slet mkt på järnet i blodet.
 
En person som har dåligt med vätska kan ju ha ett högt Hb-värde utan att ha några fantastiska mängder hemoglobin. Det handlar om halten hemoglobin i blodet, men har du en liten blodmängd kommer du inte ha någon stor glädje av att ditt Hb är högt.
Jag tror att det är svårt att säga exakt vilken effekt ett förhöjt Hb-värde ger, eftersom slagvolym och sådana faktorer är så väldigt avgörande.
 
För övrigt förstår jag inte vad hon kan ha menat med att "slita på järnet". Allmänt är det väl att äta mycket broccoli och blodpudding och c-vitamin som gäller. Och att träna.
 
Jag har de senaste gångerna jag gett blod haft ett blodvärde på 172 EFTER tappning dvs ca 180 FÖRE. Jag kan intyga att jag inte har bra kondis för det !

/P.D
 
Det råder inget direkt samband mellan ett högt blodvärde och en god kondition. Ett högt blodvärde kan ibland till och med vara tecken på t.ex. hjärt/lungsjukdom eller en allvarlig blodsjukdom. Även rökning och till viss del långvarig stress tenderar att öka blodvärdet. Ett falskt högt värde kan man som sagt fås om man är undervätskad. Så det är omöjligt att säga att om jag har ett högt blodvärde så har jag därmed även bra kondition. Å andra sidan är väldigt låga värden ej förenligt med en bra kondition.
På elitnivå i väldigt konditionsintensiva idrotter som skidåkning och cykling har ju dock blodvärdet som bekant betydelse och elitidrottsmän strävar ju efter att höja det med både tillåtna- (höghöjdsträning) och otillåtna (EPO) metoder. För det stora flertalet torde dock blodvärdet spela en underordnad roll så länge man befinner sig inom referensvärdena.

mvh
David
 
Jag kan tänka mig att vad hon menade med att slita på järnet är att när man tex. springer och cyklar så trycker man sönder röda blodkroppar i fötterna och baken. Dessa behöver byggas upp.Det skadar ju inte att kolla upp värdena ibland för har det sjunkit för lågt kan det ta evigheter att komma tillbaka igen.
Vossan
 
Håkan K; sa:
Vossan; sa:
Jag kan tänka mig att vad hon menade med att slita på järnet är att när man tex. springer och cyklar så trycker man sönder röda blodkroppar i fötterna och baken. Dessa behöver byggas upp.
Skröna!

/Håkan

Inte riktigt en skröna, Håkan:

"Several causes of anemia are directly related to exercise. Although the amount of iron lost from the gastrointestinal tract and urinary tract during exercise is small, it may be enough to deplete iron stores--especially in a nutritionally compromised athlete. Iron lost through sweat is negligible.

March hemoglobinuria is a well-described intravascular hemolysis caused by exhaustive exercise. Such exercise has been associated with a fall in serum haptoglobin, the presence of free hemoglobin in the urine, a rise in plasma hemoglobin, and an increase in younger red blood cells. The effect is magnified as the intensity of exercise increases. Hemolysis appears to be further influenced by running surface, resilience of shoe insoles, and running technique. In addition, red blood cell fragility may increase with exercise, a rise in body temperature, and the age of the red blood cells (6).
Exertional hematuria can be another cause of anemia and is found not infrequently in long-distance runners. Exercise-induced hematuria may have several causes. "Runner's bladder," which results in gross hematuria, is thought to be due to friction between the posterior bladder wall and the prostatic base (7). Another theory posits the rupture of renal capillaries in connection with increased vascular resistance that occurs during extreme physical exertion (8). Regardless of the cause, greater exercise duration and intensity raise the incidence of exercise-induced hematuria.

Gastrointestinal bleeding directly related to athletics has been described in marathon runners who reported bloody stools after running (6,7). A larger percentage have experienced occult blood loss after races. One cause for the blood loss is ischemic gastritis and colitis secondary to shunting of blood from the gastrointestinal tract to the exercising muscles (7). Stress-induced and NSAID-induced gastritis are also potential sources of gastrointestinal blood loss. Often, the pain associated with gastritis will be masked by the analgesic effect of the NSAID."

Denna text är hämtad från:
http://www.physsportsmed.com/issues/1996/09_96/browne.htm

mvh
David
 
dave1; sa:
Håkan K; sa:
Vossan; sa:
Jag kan tänka mig att vad hon menade med att slita på järnet är att när man tex. springer och cyklar så trycker man sönder röda blodkroppar i fötterna och baken. Dessa behöver byggas upp.
Skröna!

/Håkan

Inte riktigt en skröna, Håkan:

/Bortklippt, se Davids inlägg ovan/

Denna text är hämtad från:
http://www.physsportsmed.com/issues/1996/09_96/browne.htm

mvh
David
Kanske inte en skröna, men nästan. Man kan bortse från den förlusten.

Jag har i olika perioder av mitt liv tränat olika mycket, och olika idrotter (löpning, längdskidåkning och mtb). Vid div sjukhusbesök har bl a blodvärde mätts. Vilopulsen har skiftat genom året, minimum var nog förra sommaren när den låg på 37 bpm. "Helt otränad" så låg min vilopuls för ett antal år sen på dryga 50 bpm. Blodvärdet har dock legat på 145-150 oavsett träningsstatus.

Förra våren/sommaren gjorde jag en rejäl satsning inför Stockholm Marathon (maxade med veckomängder på 70 km och längsta distanser på 34 km). I detta (för mig) vältränade tillstånd hade jag 146 i blodvärde (om jag minns rätt).

Före maratonsatsningen åkte jag Vasaloppet. Träningsmängden var något mindre, men bestod av rullskidor (60 mil innan VL, okt-feb), längdskidor (18 mil innan VL, dec-feb), styrketräning, joggning 5 km/vecka. Blodvärdet var ändå mellan 145 och 150.

År 2000 hade jag en längre period (några månader) av mycket arbete, flytt mm som gjorde att jag inte tränade. Ändå låg mitt blodvärde på 145-150.

Enda gång jag har haft ett blodvärde som avvek, så hade jag p g a magsjukdom blött kraftigt, lägsta blodvärde 88.

Jag kollade länken och hittade oxå följande:
"If an athlete has iron-deficiency anemia, it is typically caused by an inadequate diet or exercise-related occult blood loss. The diagnosis of sport- or exercise-related anemia should be a diagnosis of exclusion. Because bleeding is the primary cause of iron deficiency, many causes of gastrointestinal blood loss must be ruled out. That is why it's so important to do a thorough evaluation that includes medical history, family medical history, drug history, physical exam, and gastrointestinal referral if necessary.

Had we continued to treat our stoic hockey player with supplemental iron, he probably would have developed a small-bowel obstruction. This could have been life-threatening had it occurred on a long bus trip for an away game."

Alltså, om en idrottare lider av järn-/blodbrist så orsakas det typiskt av felaktig diet eller en dold blodförlust.

Ev. krossade röda blodkroppar p g a man sätter ner fötterna är nästan en skröna!

/Håkan
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.