Nära-döden-upplevelse!

Hej!

Det är så att jag skulle bli enormt tacksam om någon kunde ge mig några tips angående uthållighetsträning. Vid långpass drabbas jag nämligen ibland av mindre trevliga krämpor. Det handlar om frossa, otroligt illamående, magont och jag blir yr. Vill bara lägga mig ner o sova, fast det funkar inte eftersom jag mår så otroligt dåligt!
Detta inträffar emellertid EFTER träning el. tävling som pågår flera timmar, och då framförallt löpning. Jag tycker att jag både dricker mycket innan, under, o efter loppet samt tillför energi i form av sportdryck el. energikaka. Ända drabbas jag alltså av dessa bekymmer!
Vad kan detta tänkas bero på? Någon med liknande bekymmer?! Marathon är ju nu inte långt borta, o vill undvika att må så dåligt som efter loppet i fjol! Tacksam för tips o funderingar!
 
Fri-skis; sa:
Hej!

Det är så att jag skulle bli enormt tacksam om någon kunde ge mig några tips angående uthållighetsträning. Vid långpass drabbas jag nämligen ibland av mindre trevliga krämpor. Det handlar om frossa, otroligt illamående, magont och jag blir yr. Vill bara lägga mig ner o sova, fast det funkar inte eftersom jag mår så otroligt dåligt!
Detta inträffar emellertid EFTER träning el. tävling som pågår flera timmar, och då framförallt löpning. Jag tycker att jag både dricker mycket innan, under, o efter loppet samt tillför energi i form av sportdryck el. energikaka. Ända drabbas jag alltså av dessa bekymmer!
Vad kan detta tänkas bero på? Någon med liknande bekymmer?! Marathon är ju nu inte långt borta, o vill undvika att må så dåligt som efter loppet i fjol! Tacksam för tips o funderingar!

Typisk vätskebrist.
 
"Sömninghet" efter ett långpass avhjälps genom tillräcklig kolhydratuppladdning.

Yrsel et c kan vara tecken på vätskebrist, drick rikligt före passet och drick även under passet (dock inget vätskedrivande typ kaffe, coca cola).
Yrsel skulle oxå kunna bero på sömnbrist, el. nåt allvarligare.

Om du ska träna på kvällen, tänk på vad du äter och dricker under dagen. Tillräcklig mängd kolhydrater och vätska, alltså. Och blir inte ditt illamående bättre så kanske du borde göra en hälsokoll.

/Håkan
 
Saltbrist?

Det kan vara brist på salt, om du dricker mycket före och efter loppet så borde det inte vara vätskebrist, däremot kanske du inte kompenserar för allt salt som du blivit av med. Dricker man väldigt mycket så spär man ut det lilla salt man har kvar och förvärrar saken, har jag för mig. Drick dock inte mindre, men tillför även salt efter loppet/träningen.

Jag har/har haft liknande problem, dock inte lika svåra, men har mått bättre efter att ha käkat chips efter långdistans. Vet inte om det är slump/placebo men för mig funkar det iaf.

Lycka till på maran, vi kanske syns...
/olof
 
Re: Saltbrist?

Folo; sa:
Det kan vara brist på salt, om du dricker mycket före och efter loppet så borde det inte vara vätskebrist, däremot kanske du inte kompenserar för allt salt som du blivit av med. Dricker man väldigt mycket så spär man ut det lilla salt man har kvar och förvärrar saken, har jag för mig. Drick dock inte mindre, men tillför även salt efter loppet/träningen.
Sportdryck innehåller normalt div salter för att kompensera förlusten. Vid extrem värme kan man tillföra lite koksalt. Detta bör man dock ha provat ut innan tävlingsdagen.

/Håkan
 
Fri-skis; sa:
Hej!

Det är så att jag skulle bli enormt tacksam om någon kunde ge mig några tips angående uthållighetsträning. Vid långpass drabbas jag nämligen ibland av mindre trevliga krämpor. Det handlar om frossa, otroligt illamående, magont och jag blir yr. Vill bara lägga mig ner o sova, fast det funkar inte eftersom jag mår så otroligt dåligt!
Detta inträffar emellertid EFTER träning el. tävling som pågår flera timmar, och då framförallt löpning. Jag tycker att jag både dricker mycket innan, under, o efter loppet samt tillför energi i form av sportdryck el. energikaka. Ända drabbas jag alltså av dessa bekymmer!
Vad kan detta tänkas bero på? Någon med liknande bekymmer?! Marathon är ju nu inte långt borta, o vill undvika att må så dåligt som efter loppet i fjol! Tacksam för tips o funderingar!

Drick sportdryck med elctrolyt under loppet (då det är möjligt), t.ex. Vitargo med electrolyt. Vanligt koksalt innehåller inte de salter man behöver och som sagt drick rikligt innan och efter loppet. Jag kör med Vitargo, men det viktigaste är att välja det man själv känner funkar för en.

En anektod angående vad som funkar och inte.
På LGT för ett par veckor sedan fick jag en kraftig svacka pga fotproblem som satte in nästan direkt i loppet. Efter ca 12 timmar käkade jag mandelmassastänger som jag doppat i choklad och piggnade till på en gång. Det var en placeboeffekt + att jag helt enkelt kände mej gladare och piggare för att jag tycker det är så otroligt gott. Hur som helst gav det mej en otroligt energipusch, de andra i laget tittade lite frågande på mej då jag bara nån timme tidigare hade blivit bogserad på cykelbenet.
 
Efter att du ätit?

Jag har tidigare fått väldiga blodsockerfall c.a. en halvtimme efter att jag ätit, efter ett långpass. Blev helt sänkt, yr och illamående. Mådde helkass. Detta berodde antagligen på att jag vid min då mycket låga blodsockernivå fyllde på med för mycket energi för snabbt. Resultatet blir en snabbt stigande blodsockernivå som efter c.a. en kvart "dippar" ner igen UNDER sin tidigare nivå (före matintaget). Då mår man riktigt uselt. (Du vet väl hur trött du kan bli efter lunch på jobbet, det beror inte bara på chefens gnäll...)

För att slippa detta sprider jag numera ut mitt matintag efter långpassen över en längre tidsperiod. Direkt efter passet kan du ta tex. en banan, en liten macka eller något ditåt. Sedan väntar du en kvart - 20 minuter och äter lite till, för att efter ytterligare en kvart äta middan. Nu blir jag aldrig sådär dålig som jag kunde bli förr.

Men jag vet ju inte om det är det här du lider av, kanske är det vätskebrist, saltbrist eller något annat. Om du inte tycker att det här stämmer på dig bör du söka upp en läkare och be honom / henne ta blodprov etc.

Lycka till!

MVH / G
 
XPAT; sa:
Drick sportdryck med elctrolyt under loppet (då det är möjligt), t.ex. Vitargo med electrolyt. Vanligt koksalt innehåller inte de salter man behöver och som sagt drick rikligt innan och efter loppet. Jag kör med Vitargo, men det viktigaste är att välja det man själv känner funkar för en.
Hej,
Jag kan också rekommendera Vitargo +Electrolyte (http://www.carbamyl.se/Svensk/Vitargo/vitind.htm) som sportdryck under långa tränings- / tävlingspass. I Vitargos sortiment finns också Carboloader, som rekommenderas både innan, under och efter prestationen.
Lycka till!
# Magnus
 
Hej igen!

Tack för alla tips och funderingar! Nu så här efter Marathon kan jag med glädje berätta att jag klarade mig finfint i år efter loppet. Inga krämpor alls (förutom den normala träningsvärken förstås!). Ett tips som jag tog till mig var att få i mig tillräckligt med salt, eftersom jag tror att det har varit boven tidigare. Och ska nog i fortsättningen avsluta Marathondagen med att lugnt njuta av lite salta chips!
*INGELA*
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peppe_malmqvist Snabbt löpband nära Södermalm? Träning och hälsa 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.