Hmmmm.....

nermander; sa:
Med de senare får man i sig fler näringsämnen än med de förstnämnda och slipper komplettera med flera tillskott....

Visst får du i dig fler näringsämnen men inverkan på totalintaget är ju ganska marginel, specielt från ägg och ljust bröd. Man missar bara lite bra fett och de fåtal näringsämnen som finns kvar i en så bearbetad produkt som ljust bröd.
I mitt fall är det omöjligt att äta 2 hg bröd samt 4-5 ägg direkt efter träningen och jag tror de flesta skulle få svårt att trycka i sig det, nästa måltid är ju däremot en "vanlig" sådan.

FJS90/91; sa:
byter man vitt bröd mot grovt så får magen jobba oxå!

Jo men nu pratade jag iofs om återhämtningsmålet efter träningen = snabba kolhydrater och protein, annars äter jag så klart grovt bröd.

Iofs så missar jag kanske 10-12 g fibrer om jag väljer vitt bröd över grovt och lite mer om jag väljer proteinpulver och maltodetrin men det är ju inte svårt att komma upp i de rekommenderade mängderna fiber i de andra målen under dagen.
 
Re: Re: Re: Re: Läs igenom det igen!

A.S.; sa:
...
Jag pratar bara om de erfarenheter jag har varit med om.
...

Well, kanske var jag lite onödigt sarkastisk. Hela debatten här verkar emellertid bygga på ganska vaga anektdotiska bevis oavsett "sida".

Två små problem här är också att man talar om "allt som inte är husmanskost" som kosttillskott och samtidigt räknar in alla från motionärer på rullskridskor till bodybuilders.

Personligen är jag skeptisk mot det mesta utom protein och gainers som tillskott. Och då talar jag enbart om kraftsport samt möjligen några andra där just muskelmassa kan vara utslagsgivande. För amatörer är det på gränsen till patetiskt...

Med ditt tydliggörande kan jag emellertid bara instämma och hålla med dig.
 
z_bumbi; sa:
I mitt fall är det omöjligt att äta 2 hg bröd samt 4-5 ägg direkt efter träningen och jag tror de flesta skulle få svårt att trycka i sig det, nästa måltid är ju däremot en "vanlig" sådan.

2 hg vitt bröd ger cirka 600 kcal (16 g protein, 8 g fett, 100 g kolhydrat)
4 ägg ger 320 kcal (14 g protein, 11 g fett, 1 g kolhydrat)

Källa: Livsmedelsdatabasen, http://www.slv.se (värdena är något avrundade)

Jo, jag kan förstå att det är svårt att klämma i sig 900 kcal(!!) efter träningen, det äter jag inte ens till middag...
 
nermander; sa:
2 hg vitt bröd ger cirka 600 kcal (16 g protein, 8 g fett, 100 g kolhydrat)
4 ägg ger 320 kcal (14 g protein, 11 g fett, 1 g kolhydrat)

Källa: Livsmedelsdatabasen, http://www.slv.se (värdena är något avrundade)

Jo, jag kan förstå att det är svårt att klämma i sig 900 kcal(!!) efter träningen, det äter jag inte ens till middag...

En vanligt återhämtningsdryck efter träningen har runt 650-720 kcal i mitt fall (ca 100-120 g kolhydrater och resten protein) så skillnaden är inte så stor även om jag så klart räknat ut allt med äggvita istället för hela ägg men inte tänkte på det när jag skrev inlägget (Läste från gamla uträkningar.)
 
z_bumbi; sa:
En vanligt återhämtningsdryck efter träningen har runt 650-720 kcal i mitt fall (ca 100-120 g kolhydrater och resten protein) så skillnaden är inte så stor även om jag så klart räknat ut allt med äggvita istället för hela ägg men inte tänkte på det när jag skrev inlägget (Läste från gamla uträkningar.)

Skaplig återhämtingsdryck! Skulle nog själv kunna återhämta mig en hel vecka på det! :)
 
Vilken hysteri

Människan har levt i 10000 generationer som jägare och samlare, sedan ytterliggare 1000 generationer som jordbrukare och sedan 1 generation där vi börjat äta pulver.

Jag undrar om människan var svagare och i sämre allmän fysik för 1000 generationer sedan? Jag tror kanske något naivt att de var betydligt starkare än oss och betydligt friskare.

Om man tittar på alla andra djur på jorden så har de lärt sig att äta av en viss sorts kost som de genetiskt har blivit duktiga på att förbränna.
Finns det något som säger att vi människor har förändrats så mycket på den genetiskt sätt korta tiden 1000 generationer? Nej knappast! Det är bara att börja äta kött och nötter (och kanske lite rotfrukter) precis som våra föregångare stenåldersmännen.


Kötta på!!
/nisse
 
norpan_; sa:
z_bumbi; sa:
En vanligt återhämtningsdryck efter träningen har runt 650-720 kcal i mitt fall (ca 100-120 g kolhydrater och resten protein) så skillnaden är inte så stor även om jag så klart räknat ut allt med äggvita istället för hela ägg men inte tänkte på det när jag skrev inlägget (Läste från gamla uträkningar.)

Skaplig återhämtingsdryck! Skulle nog själv kunna återhämta mig en hel vecka på det! :)

I normala fall motsvarar det mindre än sjättedel av dagsintaget för mig, mängen kalorier har ju med kroppsvikt att göra, aktivitet samt även sammansättningen på livsmedlen i drycken.
 
Re: Vilken hysteri

schweingaard; sa:
Människan har levt i 10000 generationer som jägare och samlare, sedan ytterliggare 1000 generationer som jordbrukare och sedan 1 generation där vi börjat äta pulver.

Jag undrar om människan var svagare och i sämre allmän fysik för 1000 generationer sedan? Jag tror kanske något naivt att de var betydligt starkare än oss och betydligt friskare.

Hmmm.
I princip håller jag med dig. (Kött är gott), men det finns en stor skillnad mellan jägar/samlaren och dagens människa.

En stenåldersmänniska levde kanske 30-50 år. När kroppen inte orkade med var det kört. Ett ben eller armbrott kunde vara en dödsdom, för att inte tala om influensa eller lunginflammation.

Hjärt och kärlsjukdomar, cancer och diverse ålderdomskrämpor, däremot, var inget man behövde oroa sig för. Väldigt få levde nämligen tillräckligt länge för att hinna drabbas av dessa.

En "optimal" kost för stenåldersmänniskan var inriktad på att hålla skelett och muskler starka tillräckligt länge för att dina barn skulle kunna klara sig själva, dvs fram till medelåldern. En optimal kost inbegrep också att lägga upp fettdepåer i kroppen, för att överleva svältperioder.

Dagens människa, å andra sidan, behöver inte bekymra sig om att överleva svält och dagliga umbäranden. Att någon dör i sin krafts dagar är ett undantag, inte en norm.
Vårt mål har istället blivit att leva så länge och så friskt som möjligt *efter* att vi fysiskt passerat toppen.

Med det perspektivet är det långt ifrån säkert att det som var bra för stenåldersmänniskan är bra för oss. Döbelns kur är rationell för krigaren som ändå inte kan räkna med att uppleva morgondagen, men helt vansinnig för vardagsmänniskan.
 
An appel aday

När NASA skulle planera att sända ut människor i rymden kikade de länge på kosttillskott som föda, extrakt mm. Kunde man återcykla vattnet från luft etc vorde detta ur utskjutningsvikts perspektiv en mycket smaklig lösning.
Tyvärr visade det sig vid simulerade färder att astronauterna mådde inte bra av det. Prestationsförmågan nedgick och konflikter blev vanligare. Under fortsatta simuleringar och senare under verkliga rymdfärder så har riktig mat prioriterats! (Mina källor är dels NASAS egna och dels ett längre samtal jag hållit med en av NASAs fd nuitrister.)
Alla som varit krigsmän har levt av torra och våta livsmedel. Den egna prestationen hänger helt ihop med vad man äter. Att det är allsidigt och att det smakar väl, helst att det ser smakligt ut. Så torka själv!
Läste just att av en kontrollgrupp som fått allsidigt vitamintillskott var det över 1/3 som inte tillgodogjort sig det, vid efterkontroll visade det sig att denna delgrupp huvudsakligen åt skräpmat!

Go måltid

Johan K
[Ändrat av johankse 2003-05-28 kl 11:27]
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.