Hmmmm.....

Re: Re: Läs igenom det igen!

A.S.; sa:
...
Jag är, och förblir, tveksam till kosttillskott. Har sett alldeles för många bli helt förstörda av det.
...
/ado

Detta låter intressant. Berätta gärna lite mer utförligt så man har en chans att avgöra om det bara är vanligt skitsnack, eller har en mer vetenskaplig grund.

Din vetenskapliga metodik är det annars inget fel på. Du har uppnått ett visst resultat utan att använda preparat "x", alltså är preparat "x" verkanslöst. Absolut en mycket högre nivå än B&Ks analyser.

Tillåt mig småle ;)
 
Re: Re: Re: Läs igenom det igen!

Kabonk; sa:
A.S.; sa:
...
Jag är, och förblir, tveksam till kosttillskott. Har sett alldeles för många bli helt förstörda av det.
...
/ado

Detta låter intressant. Berätta gärna lite mer utförligt så man har en chans att avgöra om det bara är vanligt skitsnack, eller har en mer vetenskaplig grund.

Din vetenskapliga metodik är det annars inget fel på. Du har uppnått ett visst resultat utan att använda preparat "x", alltså är preparat "x" verkanslöst. Absolut en mycket högre nivå än B&Ks analyser.

Tillåt mig småle ;)

Jag pratar bara om de erfarenheter jag har varit med om. Vad de här preparaten gör är att musklerna blir helt "vattenfyllda", och styrkan uteblir. Jag tvekar inte på att riktiga bodybuilders behöver detta, men dem tänar lite oftare. Ja nämnde även att jag sett folk som har använt olika sorters preparat men inte lyckats särskilt bra. Inte har de blivit starkare.

Det är endast B&K som hävdar att användandet av dessa preparat är nödvändigt. Orsaken till detta är att företag som producerar de här produkterna sponsar B&K. Alltså är inte B&K en särskilt oberoende tidning. Alla andra tidningar som har med idrott att göra är mer kritiska till kosttillskott. Alla accepterar nog att man använder tex powerbars, men kreatin är endast B&K så himla positiva till. Alla utredningar som har gjorts av folkhälsoinstitutet visar motsatsen. En vanlig motionär behöver inte använda sig av kosttillskott. Och även om ni vill ser er själva som några elitidrottare, så är ni inte det.

Ett annat exempel är Karolina Klùft. Ett perfekt exempel hur man kan bli mästare utan att använda några som helst kosttillskott. Jag tror att hennes egna ord var:
"Jag har alltid ätit mammas mat, och det tänker jag fortsätta med."
 
De två juniorhockeyspelare från hudiksvall som för ett par år sen blev avstängda två år för att ha använt anabola steroider, hade tagit ett s k kosttillskott beställt från USA, som innehåll anabola steroider. Oklart om dom var medvetna om detta.
Varning alltså.

Detta enligt uppgifter i Hudiksvalls Tidning, som har intervjuat lokala hockeyledare.
(Obs att detta är ett föredömligt angivande av källa till uppgifterna)
 
Re: Re: Re: Re: Läs igenom det igen!

A.S.; sa:
[

Ett annat exempel är Karolina Klùft. Ett perfekt exempel hur man kan bli mästare utan att använda några som helst kosttillskott. Jag tror att hennes egna ord var:
"Jag har alltid ätit mammas mat, och det tänker jag fortsätta med."

Jag både hoppas och tror att du har rätt.
Även om jag är skeptisk inför elitidrottares uttalanden om kosttillskott och doping, jag menar hur många gånger har man inte hört rena lögner i dom sammanhangen?
Men som sagt så tror jag på henne, och om hennes uttalande stämmer så är det förstås ännu ett stöd för att man kommer långt utan hokus-pokus.
 
Synd

björner; sa:
De två juniorhockeyspelare från hudiksvall som för ett par år sen blev avstängda två år för att ha använt anabola steroider, hade tagit ett s k kosttillskott beställt från USA, som innehåll anabola steroider. Oklart om dom var medvetna om detta.
Varning alltså.


Dom här grabbarna hade verkligen otur, visst finns risken att vissa kosttillskott från vissa "oseriösa" tillverkare innehåller spår av anabola steroider.
Därför bör man välja seriösa och kända företag så som Twinlab, Weider, Eiselt osv.
 
Re: Synd

Northstar; sa:
Dom här grabbarna hade verkligen otur, visst finns risken att vissa kosttillskott från vissa "oseriösa" tillverkare innehåller spår av anabola steroider.
Därför bör man välja seriösa och kända företag så som Twinlab, Weider, Eiselt osv.
Jag ser snarare detta som ett exempel på att man inte ska labba med kemikalier själv, utan i samråd med läkare/dietister/fysiologer mfl. Vad kostar en större burk från Twinlab jämför med en timme hos en dietist med specialkompetens inom idrott?
På tråden om kosttillskott hade jag god lust att svara "grön ärtsoppa (en östgötsk delikatess, tillagas på 15 min)" som svar på kosttillskott med protein.
Själv har jag legat på max 4 pass i veckan (glad motionär) och aldrig ens funderat på att komplettera med annat än större portioner.
/Stina
 
Re: Re: Synd

cykelstina; sa:
Jag ser snarare detta som ett exempel på att man inte ska labba med kemikalier själv, utan i samråd med läkare/dietister/fysiologer mfl. Vad kostar en större burk från Twinlab jämför med en timme hos en dietist med specialkompetens inom idrott?

På pricken!

Visst fyller diverse kosttillskott etc ett behov vid extrem elitträning, men en vanlig motionär har knappast behov som inte kan fyllas med bra vanlig mat. (som garanterat är både godare och billigare än pulver).

Det intressanta är vilken faktor som begränsar effekten av din träning. För de allra flesta handlar det om träningsprogrammet i första hand. För lite träning, fel intensitet, för ensidigt, för lite återhämtning eller något annat. (För min egen del är största problemet min egen lättja...)
Om ditt träningsprogram är rätt, så är nästa steg din vanliga kosthållning. Om du misstänker att det är kosten som är din begränsande faktor, så boka för allt i världen en tid hos en dietist innan du börjar köpa magiska burkar. Vad just du (eventuellt) behöver komplettera med är nämligen individuellt.

Om du sedan, efter riktig experthjälp, *vet* vad du måste komplettera med, och det inte går att lösa med vanlig mat, *då* är det dags att köpa burkar.

Att köpa något preparat bara för att det funkar för andra är ett rent lotteri. I bästa fall slöseri med pengar, och i värsta fall rent skadligt. Kosttillskott skall du köpa om *just du* behöver det, bara då.
[Ändrat av GustavOh 2003-05-22 kl 11:56]
 
Re: Re: Synd

cykelstina; sa:
Northstar; sa:
Dom här grabbarna hade verkligen otur, visst finns risken att vissa kosttillskott från vissa "oseriösa" tillverkare innehåller spår av anabola steroider.
Därför bör man välja seriösa och kända företag så som Twinlab, Weider, Eiselt osv.
Jag ser snarare detta som ett exempel på att man inte ska labba med kemikalier själv, utan i samråd med läkare/dietister/fysiologer mfl. Vad kostar en större burk från Twinlab jämför med en timme hos en dietist med specialkompetens inom idrott?
På tråden om kosttillskott hade jag god lust att svara "grön ärtsoppa (en östgötsk delikatess, tillagas på 15 min)" som svar på kosttillskott med protein.
Själv har jag legat på max 4 pass i veckan (glad motionär) och aldrig ens funderat på att komplettera med annat än större portioner.
/Stina

Håller med fullständigt. Det finns många rätter som kan tillagas snabbt och som innehåller mycket protein. Ett alternativ är att laga mycket när man väl lagar och sen frysa ner resten i portioner som man tar fram när man inte orkar laga mat. Om man sen struntar i att köpa kosttillskott så har man mer pengar över till god mat. Vad ni än säger så smakar riktig mat bättre än något jäkla pulver.

/admir
 
Gör skillnad på kosttillskott som ger energi och de som inte gör det.

Protein, kolhydrater och fett är ju alltid just detta, det kan ha olika egenskaper beroende på vad det kommer ifrån och hur det är koncentrerar och tillagat men det är ändå fortfarande mat i någon form.

Andra kosttillskott ska på något sätt förbättre något som man vill uppnå med träning, springa snabbare, bli starkare eller tappa fett snabbare. Här finns det inte mycket som är lagligt som ger någon effekt, hockeyspelarna som beställde kosttillskott från USA råkade ju illa ut men frågan är ju varför de beställde något från USA, är det lagligt i Sverige så tjänar man inte många kronor på att köpa det från USA menar jag.
Hade de fått bra information om kosttillskott från klubben så hade problemet kanske inte uppstått, att ett förbund testar vissa märken och rekommenderar dessa sätter ju också lite press på tillverkarna..

En hybrid mellan dessa två grupper är kreatin som ju faktiskt ger bra effekt hos många, även om de bara är motionärer..

Självklart ska man veta vad man bör äta och sen verkligen äta detta men att avfärda kosttillskotten rakt av förstår jag inte riktigt, vad är det för skillnad på proteinpulver och maltodextrin jämfört med ägg och vitt bröd ?
Jo det ena är betydligt lättare att få i sig i sådana kvantiter att återhämtningen blir bra direkt efter eller t o m under ett träningspass, det är även lite snabbare upptag samt ger en högre insulinrespons.
Går det att klara sig på vitt bröd och ägg ? Ja självklart i de flesta fall men det är väldigt enkelt, bekvämt och oftast billigare att använda tillskotten här.
Finns fler exempel på när kosttillskotten av enerigtyp är bra, därmed alltså inte sagt att man av någon anledning bara ska leva på tillskott eller säga att man måste ta tillskott, det är ju ett fritt val hur man får i sig energin.

Vad som är godast är ju också det något för tycke och smak, en chokladdrink med extra oboy efter träningen ser jag mer som en njutning än något jag måste plåga i mig.
 
z_bumbi; sa:
Självklart ska man veta vad man bör äta och sen verkligen äta detta men att avfärda kosttillskotten rakt av förstår jag inte riktigt, vad är det för skillnad på proteinpulver och maltodextrin jämfört med ägg och vitt bröd ?
Jo det ena är betydligt lättare att få i sig i sådana kvantiter att återhämtningen blir bra direkt efter eller t o m under ett träningspass, det är även lite snabbare upptag samt ger en högre insulinrespons.
Går det att klara sig på vitt bröd och ägg ? Ja självklart i de flesta fall men det är väldigt enkelt, bekvämt och oftast billigare att använda tillskotten här.

Nej, visst är det en ren smaksak i vilken form man får i sig det man behöver (såväl energi som annat).
Vad jag vill poängtera (och det verkar inte som om vi är oense här) är att man skall veta vilka behov man har *först* och inte springa iväg och köpa ett aldrig så bra preparat, bara för att man läst att det skall vara bra.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.