Hmmmm.....

Till er alla som tvivlar på kosttillskott eller funderar på att börja med det så gå in på http://www.paulun.com och se efter själv, eller varför inte grabba tag i en B&K, Fitness-magazine tidning och läs.

Personligen så tror jag att kosttillskotten verkligen fungerar, nu menar jag inte alla, men dom flesta.
Det som är synd är att folk kräver så snabba resultat och tror att bara för att man käkar creatine, eller gainers så ska man öka i styrka, uthållighet, vilkt osv bara på några veckor. På vissa kanske det ger snabba resultat men hos andrar tar det kanske längre tid.
"Resultaten är långsiktiga"

Det är så många faktorer som spelar roll hur snabba resultaten blir.
När det handlar om styrketräning så är det en egentligen en tekniksport, den som inte tror mig, läs vilken tidning eller bok som handlar om styrketräning
eller träning utöver taget. Ni kommer att få se.

Sen så spelar ju maten en viktig roll, det spelar ingen roll hur mycket du tränar eller för den delen käkar kosttillskott, käka du fel sort mat så blir resultaten därefter.
För den som nu tvivlar så "läs" gå ex in på ett biblotek låna böcker om mat och träning.

Men framförallt ska man ha kul, sätter man inge press på sig själv genom alltför korta mål så blir träningen roligare och risken för att du lessnar blir mindre.


/simon
 
Läs annan litteratur

Man skall nog inte hänvia till B&K och paulun om man skall få en objektiv bild på konstillskottens vara eller inte vara.

Svensk idtrottsforskning är ett bra lästips. Och dom hade för några nummer sedan en studie som visade på att kreatin inte var så värsta bra för alla människor.
 
Mmmm

Kosttillskott: Det är ju ok som ett komplement om man inte orkar/hinner äta riktigt. Men måltidsersättare och sånn skit är nog det dummaste jag vet. Finns inget som går upp mot ett riktigt skrovmål, flera gånger om dan! Sedan finns det de som ligger på lite extremare nivåer, och då är pulvrena lite mer "nödvändiga"
 
Re: Läs annan litteratur

cjonsson; sa:
Man skall nog inte hänvia till B&K och paulun om man skall få en objektiv bild på konstillskottens vara eller inte vara.

Svensk idtrottsforskning är ett bra lästips. Och dom hade för några nummer sedan en studie som visade på att kreatin inte var så värsta bra för alla människor.

Precis.. Varför fråga djävulen om bibeln!?! Jag tror precis som Christoffer att man skall välja källor som inte har ett vinstsyfte i sina yttranden om kosttillskottens vara eller icke vara. Att använda B&K som källa är väl inte att välja den mest objektiva källan?!?

Sedan så är det skillnad på kosttillskott och kostersättning.. Det som tveksamheten i tidigare debatter är just ifall kosttillskotten är verksamma i de koncentrationerna sedan gäller ju frågan oxå HUR MYCKET av något man behöver, till exempel protein där åsikterna går isär. Flera klinska tester har visat att multivitaminer i princip är helt verkningslösa..?!? Jag vet inte men jag tycker att man skall vara KRITISK innan man kastar ut pengar på något som man genom kunskap och kost kan få i sig denom vanlig mat, vanlig mat VET vi att det fungerar.. Den sista frågeställningen är hur många tränar på en sådan nivå att ett preparat kan göra skillnad, jag hävdar att man måste minst upp i Sverige eliten för att man skall ligga på sina genetiska gränser.. De flesta luffare käkar en massa preparat men glömmer hur viktig kosten, sömnen och träningen är för resultaten..
 
Northstar; sa:
Till er alla som tvivlar på kosttillskott eller funderar på att börja med det så gå in på http://www.paulun.com och se efter själv, eller varför inte grabba tag i en B&K, Fitness-magazine tidning och läs.

Personligen så tror jag att kosttillskotten verkligen fungerar, nu menar jag inte alla, men dom flesta.
/simon

Tacka fan för att dom som lever på att sälja kosttillskott och böcker om dessa etc påstår att dom är bra!

Jag menar, har påven en lustig mössa?

Det minsta man kan kräva av en websida eller annan reklamskrift är en deklaration om vad påståendena grundar sej på (och helst en redogörelse för vilka undersökningar som kommit fram till motsatt resultat, men det är nog att hoppas på för mycket).

Näe, gå till den vetenskapliga litteraturen, som tyvärr är svårläst, och kostar pengar dessutom. Eller gå till närmaste bibliotek eller bokhandel. Där finns böcker som är mer översiktliga och lättlästa, men som grundar sej på forskning.

Vill bara påpeka att Patrik Sjöberg både rökte och åt hamburgare när han satte världsrekord i höjdhopp, att Amundsen kom till Sydpolen på bl a pemmikan, kex och hundkött och att många som lägger ner mycket tid och energi på att hitta rätt kost inte kommer särskilt långt alls!

"Tro, det gör man i kyrkan" sa man när jag var ung. Så är det inte längre.

Om kosttillskott har effekt vet jag inte, det känns som en ointressant fråga för mej som motionär.

Då lägger jag hellre pengarna på onödiga prylar!
 
Läs igenom det igen!

Det är ganska så uppenbara saker, men sedan kan man ju diskutera KTS vara eller inte vara... Men be elofsson käka "vanlig mat" och inget mer så lär han köra staven i ögat på dig.
 
Ett problem är väl att nästan inga kosttillskott provas i blindtester. De flesta provas väl genom att ge dem till folk och sen frågar om de märkte nån skillnad.

Placeboeffekten är ju vetenskapligt dokumenterad. I nån undersökning så upplevde 60% av de som fick medicinen en förbättring. I kontrollgruppen som fick placebo var det 70% som upplevde en förbättring.....

Det har ju även gjorts försök med mediciner där man kunnat visa att patienter upplever att medicinen hjälper bättre om läkaren visar att han tror på den.

Så det är ju inte så konstigt att kosttillskotten hjälper för de som köper dem, betalar man massor för nåt så VILL man ju att det skall hjälpa...
 
Självklart är väl inte alla tillskott bra för alla individer, mycket beror väl på hur man tränar.
Tex. Kreatin fungerar säkert bra för många byggare men är nog värdelöst för dom flesta långdistansarna.
Sen är vi ju dessutom individer, med olika fysiska förutsättningar.
Fredrik Paulun har skrivit bla. en bok som heter allt om kosttillskott där han faktiskt skriver en hel del negativa saker om många av kosttilskotten.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.