kosttillskott

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det mesta handlar om inställning.. Jag har inte hävdat något om några mått på hur mycket av något man behöver, jag pratar om ett generellt beteende och om produkter som skapats av ett folk som inte har kunskap i hur man äter och därmed är ett av världens fetaste folk.. Personligen så har jag aldrig trott på överdosering av protein men det är min filosofie.. Jag tror doick stenhårt på att det går utan att köpa preparat med TVEKSAM effekt för att ersätta mat, jag köper inte heller att man inte kan få i sig det man behöver utan tillskott.. Är man i absoluta världseliten i idrott så måste man nog med hjälp av läkare och dietister/näringsfysiologer få hjälp att optimera sitt näringsintag men för övriga så räcker det med vanlig mat!! Bara för att man äter 6mål om dagen så lagar man inte 6mål om dagen, har du aldrig sett "byggarna" med sina glasslådor fyllda med ris, grönsaker och fisk. Ris lagar man 1-2ggr per vecka sedan så fyller man på sina lådor med grönsaker, ris och till exempel fisk som oxå håller sig flera dagar i kylen.. Annars så kan man storkoka lite då och då så att frysen är fylld med lagad mat..

Jag lägger hellre mina pengar på kycklingfileer än pulver!
 
Personlig reflektion

Detta är mina personliga tankar om proteinhysterin, som jag inte på något sätt hävdar att jag kan lägga några bevis bakom. Visserligen har jag just avslutat en 15-poängskurs i medicinsk fysiologi, men det var inte så mycket näringslära där.

Kroppen har en daglig omsättning av protein som ligger runt 50g för en normalstor man. En viss del av detta täcks av kosten och en viss del av metabolismen. Äter man mer sällan och/eller tränar mer långdistans/andra lågintensiva långa träningsformer ökar proteinomsättningen eftersom man då får högre cortisol- och glukagonnivåer, två viktiga katabola hormon.

Ponera att man under ett år vill lägga på sig 5000 gram muskler, vilket är en herrans massa muskler. Jag tvivlar faktiskt på att man lagligt (?) kan lägga på sig så mycket, men låt oss säga att det är målet. 5000g/365 dagar blir 13g extra protein/dygn. Man måste alltså för att, enligt detta lilla exempel, täcka sitt proteinbehov, sätta i sig 63 gram protein per dygn. Naturligtvis är det så att man kan öka sin proteinomsättning genom hårt slitage på muskulatur osv, men jag tvivlar på att man trots det kommer över 100g i dagligt proteinbehov. Dessutom får man inte glömma att kroppen faktiskt själv kan syntetisera alla aminosyror utom de essentiella. Detta sker främst från kolhydratnedbrytningsprodukter.

Ytterligare något vi inte får glömma är att det finns teorier om att en proteinrik kost har en viss anabol effekt via olika gastrointestinala peptider/hormon. Detta är emellertid illa kartlagt och är nog inget man skall lägga någon stor vikt vid.

Mitt enda tips är därför att försöka hålla blodsockret på en konstant hög nivå. Detta för att maximera insöndringen av insulin och för att minimera insöndringen av glukagon och cortisol. Detta åstadkoms inte genom en proteinrik kost eftersom dietärt protein har en sällsynt dålig blodsockerhöjande effekt. Istället, käka bananer och andra söta frukter med jämna mellanrum. Mycket billigare och godare. Problemet med denna strategi är dock att insulin förutom sin muskelbyggande effekt också stimulerar fettsyntes och -inlagring.

Jag är hemskt ledsen att jag inte kan lämna några referenser till mina påståenden, har inte tid just nu. Det mesta finns dock att finna i en helt vanlig fysiologibok, exempelvis den nya "Medical Physiology" av Boron & Boulpaep. En mycket bra och komplett fysiologibok som varmt rekommenderas.

/Gustaf
 
Det låter mycket bra.

Det låter mycket bra det ni skriver och det stämmer säkert. Men jag har kommit fram till att jag presterar bäst när jag ligger på runt 3500 kcal om dagen och har ett proteinintag på cirka 150 gram/dag. Jag har gått ner runt midjan sen jag började äta mer protein och eftersom jag är nästan 100 kg tung passar det mig ypperligt att minska ett par centimetrar runt midjan. Sen om jag äter "fel" enligt alla teorier så må det vara så. Men jag har ökat min prestationsförmåga och samtidigt tappat i omfång och det är det jag vill, så för mig har det varit helt rätt. Det är det jag menar, att det finns så många teorier men man kan inte dra alla över en kam och säga att så här ska du käka och då kommer det att bli jättebra. Föreslå en kroppsbyggare och en stvgångare att de ska äta 0,75 g proteiner/dag så får vi se hur "rätt" det blir. Jag tror nog att ni har råkollen på er energibalans och att ni kan allt det här med kost och motion, men vi är alla olika.

Tommy
En vanlig människa.
 
Det är ingen som påstått att du har mindre rätt än någon annan.. Det jag tycker att det handlar om är ifall vi helt okritiskt skall lyssna på tillverkare/försäljare av kosttillskott/matersättning i deras iver att sälja sina produkter med tveksam effekt om äns i vissa fall någon, eller skall man främja att folk skaffar rätt kunskap istället och lär sig att äta en balanserad kost oavsett hur mycket protein man nu tycker att man behöver!!
 
Man känner sig bäst själv!

Vad jag vände mig emot i början var att det var flera som berättade på forumet hur och vad man skulle äta och inte äta. Sen är det ingen som kan säga vad fakta är eftersom detta ämne ändras efterhand som vetenskapen går fram. Jag aktar mig att berätta vad som är fel och rätt eftersom jag inte sitter inne med den kunskapen om näringsläran. Jag är en lekman som är mycket intresserad av både kost och motion. Jag är också mycket kritisk till försäljarna till alla olika former av piller och pulver men för mig och min träning funkar proteinpulver bra. Nu måste jag koppla ner för jag ska gå och laga middag till min fru och dotter som kommer hem snart. Idag blir det stuvade makaroner med kycklingköttbullar, mjölk och en god mixad sallad på roccolablad i olivolja.
God middag på er. Vi höres.

Tommy
 
Anledningen till att "bantarkost" brukar ha en större andel protein är att proteinmetabolismen kräver mer energi än kolhydratmetabolismen. I övrigt stämmer det i princip med vad Gustaf skriver ovan, kroppen har en god förmåga att återutnyttja aminosyror samt en begränsad förmåga att utnyttja dietärt protein (överskottet transporteras som urea ut med urinen). Vad gäller träning och proteintillskott är det ej helt klarlagt hur det ligger till. Det är inget enkelt samband i vilket mer protein automatiskt leder till mer muskler. Jag vidarebefodrade frågan om kosttillskott till en professor i medicin och klinisk nutrition vid Lunds universitetssjukhus. Han höll med om att problemet inte är särskilt väl belyst samt att det inte finns några enkla svar till vad ett optimalt proteinbehov är vid tunga och långvariga ansträngningar. Proteinmetabolismen är uppenbarligen ett eftersatt område men ny forskning är på gång, (som även kan ha kliniska tillämpningar inom sjukvården).
Jag är alltså fortsatt skeptisk till nyttan med proteinpreparat och anser att man som normalidrottare klarar sig mer än väl med vanlig kost, såvida man inte planerar att cykla tour de france eller åka skidor till sydpolen. Det är som Patric säger bättre att lägga pengarna på goda kycklingfiléer istället. Jag fick dock ett litteraturtips av professorn ifråga: JS Garrow et al Human Nutrition and Dietetics, som ska ha ett bra avsnitt om proteinmetabolism.

MVH
David
 
Om jag inte minns fel fungerar det såhär när man äter protein:

Allt protein bryts ner till aminosyror (har för mig att det dock inte kan passera ut från tarmen som rena aminosyror utan det binds vid nåt) som transporteras till levern som syntetiserar de proteiner kroppen behöver.

Levern bryter normalt INTE ner dessa aminosyror till glukos. Om kroppen har sån brist på glukos att den måste bryta ner protein för att få glukos så är det proteinet som kroppen består av som används.
 
Re: Det låter mycket bra.

kärlek; sa:
Det låter mycket bra det ni skriver och det stämmer säkert. Men jag har kommit fram till att jag presterar bäst när jag ligger på runt 3500 kcal om dagen och har ett proteinintag på cirka 150 gram/dag. Jag har gått ner runt midjan sen jag började äta mer protein och eftersom jag är nästan 100 kg tung passar det mig ypperligt att minska ett par centimetrar runt midjan. Sen om jag äter "fel" enligt alla teorier så må det vara så. Men jag har ökat min prestationsförmåga och samtidigt tappat i omfång och det är det jag vill, så för mig har det varit helt rätt. Det är det jag menar, att det finns så många teorier men man kan inte dra alla över en kam och säga att så här ska du käka och då kommer det att bli jättebra. Föreslå en kroppsbyggare och en stvgångare att de ska äta 0,75 g proteiner/dag så får vi se hur "rätt" det blir. Jag tror nog att ni har råkollen på er energibalans och att ni kan allt det här med kost och motion, men vi är alla olika.

Tommy
En vanlig människa.

Hmmm...

Tänkte bara förtydliga mig själv lite, Tommy, du är inte en vanlig människa, den vanliga människan väger 70 kg. ;-) I alla fall gör den vanliga (eller normala) människan jag refererade till i mitt inlägg ovan det. Dietrekommendationerna förändras därför en aning...

/Gustaf
 
nermander; sa:
Om jag inte minns fel fungerar det såhär när man äter protein:

Allt protein bryts ner till aminosyror (har för mig att det dock inte kan passera ut från tarmen som rena aminosyror utan det binds vid nåt) som transporteras till levern som syntetiserar de proteiner kroppen behöver.

Levern bryter normalt INTE ner dessa aminosyror till glukos. Om kroppen har sån brist på glukos att den måste bryta ner protein för att få glukos så är det proteinet som kroppen består av som används.

Peter, hoppas du inte tar illa vid dig om jag korrigerar en aning. Tänkte att jag därigenom dessutom kan slå hål på lite myter...

I stort sätt allt dietärt protein bryts i munnen, magsäcken och tunntarmen ned till aminosyror, di- och tripeptider. Dessa tas sen upp som "rena" aminosyror och skickas ut i blodet. (Det du tänkte på som inte kan passera ut ensamt är fett som måste ha gallsalter för att kunna transporteras från tarmen.) Därefter når de framförallt levern som syntetiserar de flesta av plasmaproteinerna (albumin, koagulationsfaktorer o dyl.). Aminosyrorna når även andra "aminosyrekonsumenter" såsom muskulatur, hjärta, hjärna och njure, men i något mindre omfattning.

Levern bryter visst normalt ner aminosyror för att höja blodglukoset, särskilt om man som många proteinhysteriker äter kopiösa mängder. Det sker kanske inte i någon jätteomfattning, men nog sker det. Beroende på balansen mellan kroppens katabola och anabola hormon så bryter man ner protein i olika omfattning vid olika tidpunkter på dygnet. Dessutom är det så att kroppen inte kan skilja på eget protein och dietärt protein. Dock är det väl så att ett lågt sockerintag oftast kommer i samband med svält, men undantag finns.

Ett intressant sådant som kanske kan förklara lite är Atkins diet, jag vet inte om den är så känd, men den går i alla fall ut på att man så gott som helt utesluter kolhydrater för att därigenom gå ner i vikt. För många verkar det funka ganska bra, men det finns faror. Genom att utesluta kolhydrater ur dieten måste kroppen finna andra sätt att upprätthålla blodsockret. (Läs man bryter ner protein och fett.) Problemet är bara att fett och vissa aminosyror inte kan omvandlas till glukos. Kroppen tror därför att man befinner sig i ett svälttillstånd (på grund av det låga blodsockret) och utsöndrar svälthormon som glukagon och cortisol vilket leder till att man bryter ner fett och protein.

Jag vet inte om jag egentligen förklarade något, men nåväl...

/Gustaf
 
Det jag hela tiden hävdar är att det är farligt att dra alla över en kam vilket oftast man kan tro att många här på forumet gör. Jag berättade vad jag tycker är rätt för mig och att jag aktar mig för att ge "goda råd" på mycket små grunder, som det oftast är här. Denna diskussion började med att Martin frågade om kosttillskott för sin träning, och vipps så var det flera som sa ajja bajja, fel fel med proteintillskott. För er kanske men inte för mig och många andra. Det har funkat utmärkt som utfyllnad till min vanliga kost.
Ska man sedan säga, som Gustav, att det är bara folk som väger 70 kg som är ”vanliga”, då har vi snabbt halkat ner på en nivå som hör hemma hos mörkskyggade rakade unga grabbar irrande skränande på mörka gator. Jag vet inte vad snittvikten ligger på för män i Sverige, men jag har svårt att tro att det skulle var runt 70 kg.
Det jag skulle vilja säga till Martin är att ta kontakt med en idrottskostrådgivare, där kan han få en grundlig utvärdering av hans behov av kost kontra motion.
Är det så att han vill ha ett namn på ett bra preparat när det gäller proteintillskott skulle jag vilja rekommendera Twinlabs Triple Whey Fuel eller Super Mass Fuel med kolhydrater. De funkar mycket bra för mig, men det verkar som om det bara är jag som tycker att det är ett bra komplement till kosten.

Tommy, en vuxen man.
 
Det är väl bara sunt att inta en skeptisk hållning till eventuella proteintillskott särskilt som de samlade kunskaperna gällande optimal sammansättning av kost vid träning och långa ansträngningar är begränsad, särskilt vad gäller mängden protein. Detta är ju ett område med mycket mytbildning som gärna späs på av producenterna till kosttillskotten. Kosttillskott och functional food omsätter stora summor pengar och är en ständigt växande marknad och jag skulle inte bli förvånad om en stor del av de som äter proteintillskott gör det helt i onödan, många äter i alla fall på tok för mycket. Följande citat är hämtat från en tidigare tråd:
"Jag har tränat en hel del styrketräning och under den tiden åt jag väldigt mkt protein. Under deff-perioder har jag tex haft ett näringsintag på 350g protein och ca 60gram fett/dag till det max 20gram kolhydrater. Det funkar ju men man mår väldigt dåligt
under tiden och när man avslutar deffen så sväller man upp väldigt fort(fett och vätska). Generellt kan man säga att jag åt minst 300g protein om dagen ett bra tag(2.5år) fett och kolhydrater varierade. När jag skadade ett knä och tappade motivationen och formen pga det så tröttnade jag och slutade äta extrem mat. När jag sedan kom igång med träningen igen märkte jag att det faktiskt gick lika bra att träna och att resultaten var likvärdiga UTAN att jag behövde köpa proteinpulver för 2000kr i månaden. Jag mår mkt bättre numera dessutom."

Jag vill dock poängtera att detta rör sig om mycket höga proteinintag.
Var och en må göra som den själv vill, men särskilt för nybörjare anser jag att det är viktigt att föra fram att det är långt ifrån självklart att man behöver proteintillskott och att det inte är någon enkel väg till mer muskler.

MVH
David
[Ändrat av dave1 2003-05-16 kl 14:28]
 
kärlek; sa:
Det jag hela tiden hävdar är att det är farligt att dra alla över en kam vilket oftast man kan tro att många här på forumet gör. Jag berättade vad jag tycker är rätt för mig och att jag aktar mig för att ge "goda råd" på mycket små grunder, som det oftast är här. Denna diskussion började med att Martin frågade om kosttillskott för sin träning, och vipps så var det flera som sa ajja bajja, fel fel med proteintillskott.

Jag tror inte att jag har läst samma inlägg som dig.. Det jag har läst är en hel del folk som lovordar tillskott i olika former utan någon grund(the good guys) sedan så är det några av skribenterna som förordat en mer skeptisk hållning till dessa preparat(the bad guys)... Jag tycker oxå att debatten har varit saklig och tagit upp frågeställningen kring detta på ett bra sätt. Bara för att alla inte håller med dig så betyder det inte att dessa har fel eller inte vet vad de pratar om.. Tycker du nu att så många debatörer skriver så mycket korkade inlägg så kanske du skulle söka ett formum där den intelektuella nivån kommer upp i din klass.

(vågar ha obekväma åsikter)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.