kosttillskott

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Känner du att du behöver kosttillskott eller har inte det halvår du tränat utan kosttillskott gått bra? Eller finns det någon annan tanke med det hela?

/mattias

att använda kosttillskott kanske skulle göra träningen mer lönsam, och se mer resultat än innan. försöka göra kosten så komplett som möjligt (+ att man äter riktigt) och få ut så mycket som möjligt av helheten i träningen utan att använda extrema eller mer riskabla tillsatser.
 
Protein!

Som jag har förstått det hela med kosttilskott, så håller jag med som sagts innan. Att satsa på rent protein pulver, gainers o liknade bygger inte upp musklerna utan är mer till hjälp om man behöver gå upp lite i vikt. Det är så att om man lever ett förhållandevis aktivt liv så får man i sig för lite protein, det är inte så mycket i mat man äter. Det som man får i sig av av kolhydrater i alla dess former, så det är ju ingen ide att stoppa i sig mer sånt. Mitt tips är att ta 30 - 40 gram protein varje dag i samband mer träningspass. Det kommer att ge resultat. Lycka till!
 
Re: Re: Protein!

scottare; sa:
vad är bäst att käka då? vad är mest "proteinladdat"

När du tränat så lite som du anger så har du inte nått någon övre gräns för vad du kan nå med vanlig kost.. Släng inte pengarna i sjön och köp en massa preparat med tveksam effekt, lägg istället pengarna på en bok i kostlära och skaffa dig kunskap till bättre effekt.. Tro mig det finns inga genvägar!
 
Saxat från: FYSIOLOGI. Näringslära. En sammanställning av Näring - Träning - Prestation

Protein.
Debatten om att idrottare behöver extra protein fortsätter. Trenden har ändå svängt något. Fler känner till att det viktigaste är att få sitt energibehov tillfredsställt från kolhydrat och fett. Då sparas proteinet och kan användas till uppbyggnad och underhåll av kroppens alla celler.

Rekommendationen idag är 0,75 g protein/kg/dag. Senare studier har visat att behovet ökar något under hård träning. Men även ett något förhöjt behov täcks väl av vår svenska husmanskost. Något extra intag av protein i form av tabletter behövs inte.

Slutsats.
Det är lätt att få sitt proteinbehov tillfredsställt genom att äta en blandad svensk husmanskost. Behovet av protein vid normal fysisk aktivitet för en person som väger 80 Kg är ca 60g/dag. Vid hård träning ökar behovet något, ca 10%. Vid ett energiintag på 21MJ (5000kcal), där 15% av energin kommer från proteinet får vi 3ggr det basala behovet. Observera att vi inte kan lagra protein utan överskottet går till ämnesomsättningen. Ett överskott av protein medför samma risk för fetma som ett överskott av andra energikällor i kost.//

Dom vet nog vad dom snackar om. Tycker själv det är lite proteinhysteri här och var:)

/mattias
 
har sökt efter böcker om näringslära/kost och hittat hur många som helst. kan ju köpa vilken som helst men kan ju vara bra om nån kan tipsa om nån speciell bok som är extra bra!

/ scottare
 
Sällar mig till dem som rekommenderar Pauluns sidor. Jag har visserligen inte "pluggat" näringsfysiologi inför träning, jag har pluggat det eftersom jag är överlevnadsintresserad och dessutom velat lära mig mer om vad man behöver ha för mat med sig när man är ute.

När det gäller träning så fullkomlingen KRYLLAR det av myter och folk som gör allt för att underhålla de myterna. Och företagen är inte sena att dra nytta av det, de tar så klart fram preparat som folk då tror att de är viktiga. Kom och köp konserverad gröt! :)

Det som jag läst på Pauluns sidor stämmer bra med vad jag läst mig till från andra källor.

Grunderna för hur kroppen hanterar det vi äter lärde jag mig från "AN INTRODUCTORY COLLEGE-LEVEL COURSE IN NUTRITION" som jag snubblade över på Nätet, skriven av Dr. Lyndon Carew, Professor, Department of Animal Sciences and Department of Nutrition and Food Sciences på University of Vermont. Kursen var egentligen lösenordsskyddad men det var bara startsidan som var det och jag hittade en av undersidorna via en sökmotor (och halkade på det viset in på kurssidorna utan att ens veta om att de var lösenordsskyddade:). Numera kommer man tyvärr inte in på dem alls utan lösenord men jag har kvar utskrifterna hemma och slår upp om jag behöver repetera något.
 
Om nu inte kosttillskott är bra och jag tränar 6 pass i veckan (cykel, löpning, stavgång, rullskidor), hur ska jag då få i mig 150 gram proteiner varje dag? Tillhör den gruppen som tror att man ska äta runt 1 gr protein/kroppsvikt/dag, inte mindre. Tränar man hårt är det bättre att gå upp lite i proteinintag, och som jag känner det för mig personligen ligger cirka 1.5 g/kroppsvikt/dag helt rätt. Äter jag 5-6 mål om dagen blir det cirka 30 gram proteiner per mål. Jag tror att det är "farligt" att säga att man ska äta si och så mycket. Är det inte mycket individuellt hur intag och uttag ska ligga? Att ge "goda" råd kan bli fel för vissa men rätt för andra.
Hur gör ni för att få i er rätt mängd av proteiner? Mycket pengar säger några om kosttillskott, men vad kostar kycklingfilé ett par gånger om dagen om inte mycket pengar. Lat om man tar kosttillskott säger någon, men hur kul är det att ta fram stekpannan 5-6 gånger om dagen för att fixa till sig en köttbit, eller dricker ni en liter mjölke eller så för att täcka behovet? Kan man säga att det är fel med kosttillskott? Ett surrogat skulle jag vilja säga Hur ser ert mål ut en vanlig dag för att kunna prestera bra på rundan? Berätta.
Tommy
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.