Håll!

Varför får man håll och hur kan man förhindra det?

Sen jag börja springa nu i vår så har jag nästan varje gång jag varit ute fått håll. Inget jag haft problem med tidigare "säsonger".

Nån som har nått bra tips?

/Roger
 
sten

När jag får håll så brukar jag ta en avlång sten eller en kotte i handen så försvinner det.

Det kanske inte låter så trovärdigt med det hjälper nästan varje gång!!!

Kim
 
Det kan hjälpa att andas djupt och "med magen" - försök spänna musklerna därnere vid varje andetag.

En förebyggande åtgärd är att se till att magen är rätt tom när man springer. Vänta ytterligare några timmar efter maten och se om det blir bättre.
 
Hej!

har själv haft samma problem när jag har varit ute och sprungit, men för mig har det skiftat, ibland har det gått hur bra som helst, och ibland har man fått håll och då har det varit kört.
Det jag har gjort för att undvika hållet är att se till att man har ätit och druckit ca en timma före, för att magen ska hunnit bearbeta maten.
Du får absolut inte äta eller dricka mindre för att undvika hållet, då kan du drabbas av andra kramper så som sendrag osv. Sen presterar du mycket sämre.
Sen har det med tekniken hur man springer, är man spänd är det lättare att musklerna drar ihop sig vilket leder till kramp.
Försök att slappna av i hela kroppen

/simon

PS: ett tips är att ladda upp vätskedepåerna i kroppen långt före du ska springa, gärna några timmar innan, så slipper du oroa dig för att du inte druckit tillräckligt
 
jag brukar dra ner på tempot men inte stanna, då brukar det ge med sig efter 10 min eller så.
fast det är ju jag det..
 
Håll - Hur man blir kvitt det!

Angåend håll vid löpning så kan jag gett tips på hur man kan göra för att bli av med otyget. Ta bort mjälten :) Råkade ut för en snowboardolycka för en sisådär fjorton-femton år sedan med följden att läkarna var tvugna att operera bort mjälten. Efter det så har jag aldrig lyckats att få håll oavsett om jag springer efter att nyss ätit, tar i för hårt för min aktuella konditionsnivå eller om jag flåsar hej vilt. Så min personliga reflektion kring håll är att det nog har med blodgenomströmningen på ett sätt eller annat. Jag har för mig att läkaren som opererade mig sa att jag inte skulle kunna få håll efter att mjälten var borttagen. Om det är vedertagna medicinska fakta har jag ingen aning om, men för min del så stämde det.

Fast det är väl kanske lite drastiskt att ta bort inre organ för att kunna springa lite mer komfortabelt :)

/Jesper
 
Jag får håll om jag ger mig ut och springer för tidigt efter maten. Minst två-tre timmar måste jag vänta gärna längre.
 
håll

Håll kan man få av flera olika orsaker, såsom fel andning eller att man precis har ätit. Att bli av med det däremot väldigt svårt, mitt tips är att försöka tänka på hur du andas och spring inte direkt efter maten
 
Egna erfarenheter

Håll drabbar mig bara när:
-jag löptränar
-har ätit tätt inpå träningen
-är otränad

Drabbar mig aldrig när:
-jag cycklar eller simmar
-är vältränad

Så här gör jag:
Springer tills det krampar,går tills det ger med sig....osv..efter någon veckas löpträning,brukar problemet med håll försvinna..
 
Håll är ju samma sak som mjälthugg om jag förstått det rätt så man ska vara riktigt skicklig om man lyckas få håll efter att man tagit bort sin mjälte. :)
 
Stenen i handen

Jag tycker att det bästa och naturligaste (ta bort mjälte?:)) sättet är att plocka upp en sten och hålla den i handen på motsatta sidan hållet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sleepless farligt att fortsätta med håll? Träning och hälsa 9
Duff Håll Träning och hälsa 3
grodanbolle Håll? Andning vid träning? Träning och hälsa 19
diz Håll? Träning och hälsa 4
402285 Håll Träning och hälsa 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.