Håll? Andning vid träning?

Jag kan tänka mig att man får håll när mjöksyreproduktionen blir för hög eller?

Det bästa är kanske att köpa en pulsmätare så man vet när gränsen är nåd eller?

Jag har även märkt att andas man djupare vid tuff anstrångning då man börjar få håll så kan man unvika det.

Förra året bär jag trånade fick jag alltid håll för jag ville hela tiden köra hårdare än vad kroppen klarade. Märkte att jag blev känslig och kände även av det vid snabb gång. Då blev jag lite orolig. I år har det gått bättre dock.

Andningen är ju fruktansvärt viktig när det gäller träning och vad jag förstått så gör de flesta fel. Finns det någon expert som vet vad det är som gäller?

In i näsan och ut ur munnen? djupa andetag?

Det är närmare omöjligt för mig när jag springer. Jag får ett otroligt flås men det beror ju delvis på dålig kondition.

mvh
 
Nja...

Det har att göra med kramp i diafragman om jag förstått det rätt. Mat och dryck före och under träningen påverkar, samt att du inte vant dig vid träningen än. När du vant dig vid träningen kommer du inte få håll oavsett hur hårt du kör.

Även om det berodde på mjölksyra och du mätt din puls vid mjölksyretröskeln, så är puls en ganska dålig mätare eftersom den beror på många faktorer, tex om du druckit kaffe, sovit dåligt, är övertränad, etc, så det kan skilja en del från dag till dag. Alldelles kring syratröskeln börjar du andas markant hårdare, så det skulle möjligen kunna förklara sambandet kramp-syratröskel, men då kan du ju lika gärna gå på känsla som att titta på en mätare.

Pulsmätare är lite överreklammerade. I stort sett är de bra för att kolla så du inte är på väg att bli sjuk eller övertränad genom att mäta vilopulsen på morgonen och kolla så man kommer upp i puls när man tränar hårt.

Jag tror inte det har någon betydelse om du andas genom näsan, munnen eller båda om det inte är väldigt kallt eller du inte får tillräckligt med luft. Att andas med magen i stället för bröstet är dock effektivare.

crazy; sa:
Jag kan tänka mig att man får håll när mjöksyreproduktionen blir för hög eller? Det bästa är kanske att köpa en pulsmätare så man vet när gränsen är nåd eller? Jag har även märkt att andas man djupare vid tuff anstrångning då man börjar få håll så kan man unvika det.
...
Andningen är ju fruktansvärt viktig när det gäller träning och vad jag förstått så gör de flesta fel.
...
mvh
 
Kramp i diafragman, är det bevisat eller bara en av de vetenskapliga teorier som finns?

Min erfarenhet av håll är att man får det ofta när man är otränad och sällan när man är vältränad. Kanske ska du träna oftare istället för hårdare?

Jag har hört att 400 m löpare försöker påverka andningen under lopp, vet inte om det är sant. För oss andra gäller att bara låta kroppen ta hand om andningen, det ska man inte lägga ner kraft på att försöka påverka.

Ett undantag: Vid kyla är det bra att andas in genom näsan för att i möjligaste mån värma upp inandningsluften, och på så sätt spara luftvägarna.

/Håkan
[Ändrat av Håkan K 2003-04-10 kl 07:13]
 
Kyla

Jag skulle nog säga tvärtom om andning när det är kallt. In genom munnen och ut genom näsan. På så sätt värmer du upp näsan med utandningsluften och löper mindre risk att förfrysa den. Håller man näsan varm så blir det mindre "dropp" från den dessutom.
 
Re: Kyla

Kratim; sa:
Jag skulle nog säga tvärtom om andning när det är kallt. In genom munnen och ut genom näsan. På så sätt värmer du upp näsan med utandningsluften och löper mindre risk att förfrysa den. Håller man näsan varm så blir det mindre "dropp" från den dessutom.
Men du får större risk för skador på luftrören, t ex köldastma.

/Håkan
 
Håll kan komma oväntat (ursäkta treo) spelar ingen roll hur tränad man är, IMHO.
[Ändrat av Zaijdan 2003-04-11 kl 10:34]
 
Mammor vet.......?!

Min mamma sa alltid till mig när jag var mindre att håll fick man bara om man hade dålig kondis..... och mammor har ju alltid rätt så det är nog bara att försöka öva upp kondisen lite. :eek:)

/Petra
 
Jag har alltid hört att håll är mjälten som hugger till och trott att det beror på att mjälten fungerar som "expansionskärl" för blodet, är det köpprätt åt...?

Att håll har med andningen att göra har jag aldrig haft en tanke på eftersom de gånger jag fått håll har jag inte varit särskilt andfådd.
 
Min erfarenhet är att om jag äter för tätt inpå sin träning kan jag drabbas av både håll och kramper i magen. Sen beror det på vad jag ätit, har jag ätit fet mat får jag vänta längre innan jag tränar.
normalt för mig är ingen träning 2 timmar efter mat
och då menar jag större intag typ lunch, middag.
Jag kan tillägga att jag fått håll annars också men inte så ofta som om jag slarvat med maten.

Richard aka winnie
 
Här långt ner på sidan finns ett svar på frågan: http://www.fitness-magazine.com/februari02/fragorsvarb.html

Hittade också ett stycke som handlade om att hästar kan öka sin syretransport kraftigt vid ökad ansträngning genom att mjälten drar ihop sig och släpper ut extra röda blodkroppar.

Att man oftare får håll när man har ätit styrker ju teorin om att det handlar om blodet och inte andningen. Efter en måltid så går det ju mycket blod till matsmältningen.
 
Tack för alla svaren. Det verkar som kunskapen är ganska begränsad (delad) vad gällande det här ämnet.

Det där med maten skall jag dock tänka på. Tror det delvis kan bero på det plus dålig kondis självklart.

Det där med andningen kan ju tex vara att om man andas djupare så syresätter man blodet mera vilket motverkat håll och kanske transporterar bort slagprodukter fortare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sleepless farligt att fortsätta med håll? Träning och hälsa 9
Duff Håll Träning och hälsa 3
roger_madsen Håll! Träning och hälsa 17
diz Håll? Träning och hälsa 4
402285 Håll Träning och hälsa 3
D_Lo Andning vintertid Träning och hälsa 3
tango Vad tänka på vid köp av simglasögon? Träning och hälsa 3
Grollen Behöver hjälp med höftsmärta vid promenad Träning och hälsa 15
veni LCHF diet, funkar den vid vandring? Träning och hälsa 33
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
ADL Domnar i fingrar, arm och tå vid löpning Träning och hälsa 6
lutzen Får halsont vid träning Träning och hälsa 16
Enzopojken "Överbliven" hud vid viktminskning. Träning och hälsa 38
cyklajämt illamående vid träning Träning och hälsa 16
kalkylia Mat vid nattjobb? Träning och hälsa 4
kalkylia Hur tränar man vid 12timmars nattjobb? Träning och hälsa 2
schweingaard Knän och leder vid hög vikt? Träning och hälsa 3
schweingaard Ryggproblem vid styrketräning Träning och hälsa 23
fibbla ryggont vid situps Träning och hälsa 11
mielo Kroppens energiförbrukning vid olika temperaturer.. Träning och hälsa 2
Maua Kamelback vid löpning! Träning och hälsa 5
Micke85 Problem vid löpning.. Träning och hälsa 14
A.S. Talang vs Träning vid löpning! Träning och hälsa 23
Haddock Illamående vid kullerbytta Träning och hälsa 6
mararv MD vid löpning Träning och hälsa 13
grodanbolle Ont på framsidan av vaden vid löpträning. Träning och hälsa 19
Nilla_Nilla Varför blå om läpparna vid träning??? Träning och hälsa 6
Johan es Ont i ryggslutet vid cykling Träning och hälsa 10
bigfoot Taktik vid långlopp? Träning och hälsa 3
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
Avslutat1001 Träning vid förkylning / halsont? Träning och hälsa 6
grodanbolle Kostillskott vid tränig? Träning och hälsa 29
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
peppe_malmqvist Träning för att klara "väggen" vid Ultramarathon Träning och hälsa 4
bennyo Huvudvärk vid träning Träning och hälsa 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...