Kalktillskott!!??

Jag har fått sagt till mig att kalktillskott är nödvändigt för alla människor, men exta nödvändigt för hårt tränande. Detta pga de numera försurade åkermarkerna. Kalkinteget via mjölkprodukter är tydligen inte sant då man slutar ta åt sig kalk via mjölk vid ca 2 års ålder (ammning). Kalken får man främst genom diverse odlade grödor.

Kalkbrist hos tränande yttrar sig som trötthet i leder och allmän orkeslöshet.

Är det någon som vet mer om detta?? Hur ska man gå tillväga för att tillgodose kalkbehovet?
 
Lethron; sa:
Jag har fått sagt till mig att kalktillskott är nödvändigt för alla människor, men exta nödvändigt för hårt tränande. Detta pga de numera försurade åkermarkerna. Kalkinteget via mjölkprodukter är tydligen inte sant då man slutar ta åt sig kalk via mjölk vid ca 2 års ålder (ammning). Kalken får man främst genom diverse odlade grödor.

Kalkbrist hos tränande yttrar sig som trötthet i leder och allmän orkeslöshet.

Är det någon som vet mer om detta?? Hur ska man gå tillväga för att tillgodose kalkbehovet?

Min första reflexion är att du inte behöver oroa dig särskilt mycket för kalkbrist (hypokalcemi) än på ett tag..
Kalcium absorberas i hela tunntarmen både genom aktiv transport och passiv diffusion. Den aktiva transporten av kalcium i tarmen är beroende av ett D-vitaminberoende kalciumbindande protein. Under normala förhållanden absorberas 20-70% av den med födan intagna kalciummängden. Alltså även kalcium från mjölkprodukter!
I kroppen lagras kalcium ffa i skelettet. Detta regleras strikt mha hormoner som PTH (parathormon) och kalcitonin. Benvävnaden omsätts under hela livet och är särskilt aktivt i 20-30 års åldern. Därefter kommer sedan de nedbrytande faktorerna så småningom att överväga och skelettmassan minskar med åldern och kan så småningom leda till osteoporos.
Om denna reglering störs av någon anledning kan det ge upphov till ex kramper. Detta är dock inget vanligt och kan bero på tex njursjukdom, minskad absorption i tarmen, D-vitaminbrist etc.
Är man ung, frisk, aktiv och äter en allsidig kost behövs inte kalciumtillskott. Är man kvinna efter klimakteriet, eller äldre man, kan tillskott möjligen vara motiverat.
Hur sen kopplingen skulle se ut mellan försurade åkermarker och kalciumbrist har jag mycket svårt att förstå.

/David
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.