Tjurruset

Hallå!
Jag har blivit utmanad att springa Tjurruset i slutet på oktober, nu är det så att jag inte sprungit på aldeles för länge. Jag går ofta långa "raska promenader" och cyklar på gymmet, men då främst för fettförbränning. Nu när jag satt igång att springa så får jag ont i knäna, precis ovanför knäskålarna, aldrig kännt så förut.
Vad är detta och vad kan jag göra åt det? Känns som att jag bör ha ett gäng mil i benen innan loppet. Om det onda nu försvinner på ett eller annat sätt, hur tränar jag bäst den tiden som är kvar??

//TG
 
Mina tjugo öre

1) Se upp med knäna! Det är inte värt att dra på sig svårläkta skador för en utmaning.
2) Du har konditionen, låter det som. Inrikta träningen på att hitta ett mjukt löpsteg. Kanske du skall korta steglängden och öka frekvensen?
3) Kolla dina skor. På bättre sportaffärer kan du få hjälp att prova ut ett par som verkligen passar dina fötter och din löpning.
4) Kolla med någon som vet mer. Chansa inte.
 
thomastg; sa:
Hallå!
ett gäng mil i benen innan loppet. Om det onda nu försvinner på ett eller annat sätt, hur tränar jag bäst den tiden som är kvar??

//TG

I oktober 1998 började jag springa efter 15 månaders uppehåll.
Jag hade haft hälbesvär sedan maj 97 och opererats
i februari. Jag gick ut direkt med små nätta, verkligen
inte intensiva, löprundor på 10 kilometer. Det straffade sig;
jag fick ont i knäna, på insidan. Jag återhämtade mig rätt fort,
dock.

Nu ska jag rehabilitera mig för en ny hälskada, som INTE opererats.
Jag gör fasansfullt tråkiga övningar varje morgon. Sen
motionerar jag. Det kan bli cykel, en kortare
vända i mitten på veckan, en längre i helgen. raska promenader,
15-20 km i helgen, 10 km ett par gånger i veckan. Kanske
två gånger i veckan gör jag som min fysioterapeut lärt mig
(medge att det låter finare än "sjukgymnast"!); under fem kilometer
springer jag kanske femhundra meter, går femhundra, ökar
sedan sakta den första dosen. Så länge jag inte får
ont i knän eller häl ska det vara OK.

Det känns rätt bra; löpning är härligt och även om det
än så länge är bara 3 km mot mina normala 10
(före maj 97 var det normala bortåt 15) så får jag
den svettningen, den varma kännslan i hela kroppen
som gör löpning till en njutning. Det tråkiga med
att gå så mycket är bara att det tar rätt mycket tid.

jag kanske aldrig kommer upp i doserna före den senaste
skadan. Kanske inte ska räkna med det, heller.
Jag är 59 år.

il C.
 
Låter som

Jag har haft ont i senan under knäskålen, så kallat hopparknä. Det beror på att senan blir inflammerad på grund av överansträngning. Jag gick till Idrottskadekliniken på Råsunda på rehabilitering. Rehabiliteringen gick ut på att träna upp främre lårmuskeln så att "stödmuskulaturen" minskade överansträngningen. Framförallt var det det främre "utskottet" på lårmuskeln som jag tränade, dvs det som går ut mot knäskålen.

Det kan ju vara något liknande du råkat ut för. Mitt tips är att du kör lite mer i gymmet och stärker upp benmuskulaturen och tar det lugnare med löpträningen. Går det inte över så skulle ju i alla fall jag söka upp en idrottsläkare.

Tjurruset är ju en tävling där man räknar med ganska långa löptider i skogen, så du kanske skall lämna spåret helt och hållet och springa brevid i stället. Det ger en mer omväxlande löpning, samtidigt som du bättre förbereder dig för ansträngningen.

En annan synpunkt på det är att risken för stukningar är ganska hög om man inte är van att springa i obanad terräng. Så det kan ju vara bra att vara förberedd på det med. Kondis är viktigt, men inte allt.

Mvh Håkan Borg



thomastg; sa:
Hallå!
Jag har blivit utmanad att springa Tjurruset i slutet på oktober, nu är det så att jag inte sprungit på aldeles för länge. Jag går ofta långa "raska promenader" och cyklar på gymmet, men då främst för fettförbränning. Nu när jag satt igång att springa så får jag ont i knäna, precis ovanför knäskålarna, aldrig kännt så förut.
Vad är detta och vad kan jag göra åt det? Känns som att jag bör ha ett gäng mil i benen innan loppet. Om det onda nu försvinner på ett eller annat sätt, hur tränar jag bäst den tiden som är kvar??

//TG
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...