Löpning= mindre muskler??

Som jag förstår det, och tror mig uppleva, så gör löpning på distanser från cå 1 mil och uppåt (längre distanser) att man minskar i muskelmassa. Framför allt de muskler man har tränat till sig på överkroppan genom hårt slit på gymmet.

Jag har läst att detta beror på att det bildas fria radikaler i kroppen under uthållighetsträning som är elaka och bryter ner muskler. Dessa kunde dock motverkas genom ett tillräckligt intag av antioxidanter och E-vitamin.

Stämmer detta, vilket isåfall betyder att jag har ett underskott av dessa anioxidanter och E-vitamin? Eller ska jag helt enkelt öka slitet på gymmet om jag vill fortsätta med löpning??
 
Jag inget om några elaka radikaler, men helt klart är att du måste jobba hårdare på gymmet för att behålla stor muskelmassa, och samtidigt se till att få högre kvalitet på återhämtningen (bättre mat, sova mer).

/Håkan
 
Ät mer, vila mer, sköt återhämtningen i samband med gymet och löpningen.
Reducera kanske styrketräningen i perioder med mycket löpning.
Du får testa och se vad som funkar helt enkelt.
 
Fria radikaler

Jag är ingen expert, men det känns spontant som om något är väldigt fel om dina muskler börjar brytas ner pga fria radikaler. Dylika bildas förvisso vid hård träning, men såvitt jag vet kan man hålla dem i schack med antioxidanter, tex C-vitamin. Fredrik Paulun har skrivit en del om fria radikaler, kolla http://www.paulun.com så kanske du hittar något matnyttigt.

En troligare förklaring är väl att de byggstenar (näringsämnen) som tidigare byggde upp dina överkroppsmuskler numera även åtgår till att bygga upp dina "löparmuskler", alltså lår, benhinnor och annat? Alltså blir det mindre över till din vältrimmade överkropp :). Att dina muskler skulle börja brytas ner aktivt verkar både otroligt och alarmerande.
 
inte otroligt

Kroppen bygger upp och bryter ned om vartannat hela tiden. Även icke långdistansare bryter periodvis ned muskler, och det är inte märkligt att det blir mer av det med långa, energikrävande pass. Att kroppsbyggare går upp på natten för att äta är ju just för att försöka minimera nedbrytningen av muskelvävnad.
Däremot har jag inte hört att de fria radikalerna skulle vara ansvariga.
 
Återuppbyggnad

sibilja; sa:
Kroppen bygger upp och bryter ned om vartannat hela tiden. Även icke långdistansare bryter periodvis ned muskler, och det är inte märkligt att det blir mer av det med långa, energikrävande pass. Att kroppsbyggare går upp på natten för att äta är ju just för att försöka minimera nedbrytningen av muskelvävnad.
Däremot har jag inte hört att de fria radikalerna skulle vara ansvariga.

Jag tror att det var ungefär så jag menade, men jag trasslade nog in mig nånstans... ;-) Det handlar ju isåfall snarare om en slags naturlig omfördelning av muskelmassa. Det jag undrade över var om de fria radikalerna som frigörs dessutom börjar äta muskler utöver den naturliga nedbrytningen och återuppbyggnaden? Det verkar märkligt.
 
Lethron; sa:
Som jag förstår det, och tror mig uppleva, så gör löpning på distanser från cå 1 mil och uppåt (längre distanser) att man minskar i muskelmassa. Framför allt de muskler man har tränat till sig på överkroppan genom hårt slit på gymmet.

Jag har läst att detta beror på att det bildas fria radikaler i kroppen under uthållighetsträning som är elaka och bryter ner muskler. Dessa kunde dock motverkas genom ett tillräckligt intag av antioxidanter och E-vitamin.

Stämmer detta, vilket isåfall betyder att jag har ett underskott av dessa anioxidanter och E-vitamin? Eller ska jag helt enkelt öka slitet på gymmet om jag vill fortsätta med löpning??

Liponsyra plus proteintilskott minskar generellt sett muskelnedbrytning. Äter du tillräckligt bra plus dessa tillkott skall det nog inte ske nagon större nedbrytning. Men en viss omfördelning far du nog räkna med. Kroppen anpassar sig ju och du bli en bättre löpare om du väger mindre. Kolla in Haile Gebreselasi( säkert felstavat).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Bygga upp fotsulor för helt barfota vandring/löpning? Träning och hälsa 11
camoscio Kvalitet (löpning) Träning och hälsa 3
mBengtson löpning med ryggsäck, fördelar/nackdelar Träning och hälsa 10
jerklaren GPS app för löpning till WP7 alt Android Träning och hälsa 5
hannulan Styrketräning i kombination med löpning. Träning och hälsa 9
ADL Domnar i fingrar, arm och tå vid löpning Träning och hälsa 6
Jerry Olsson Kombinera styrketräning och löpning? Träning och hälsa 6
arbetslos500 Vill ha tipps på hur man ökar sin uthållighet, löpning Träning och hälsa 13
mararv Löpning i kombination med styrketräning Träning och hälsa 16
PepperKeenan Everest Trekking Pant+jacka för löpning. Träning och hälsa 4
CE Löpning Träning och hälsa 8
pagren Löpning i vattnet? Träning och hälsa 5
Maua Kamelback vid löpning! Träning och hälsa 5
Micke85 Problem vid löpning.. Träning och hälsa 14
A.S. Talang vs Träning vid löpning! Träning och hälsa 23
Stein Cykling vs. Löpning?! Träning och hälsa 10
mararv MD vid löpning Träning och hälsa 13
PepperKeenan Löpning/Gymprogram Träning och hälsa 37
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
Fri-skis Löpning - Cykling Träning och hälsa 4
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
Roffis skidåkning/löpning + gym Träning och hälsa 3
jonasfranz Bästa vätske system för ca 2 timmar terräng löpning? Träning och hälsa 13
bigfoot Löpning på vintern Träning och hälsa 24
afropavo ryggsäcks löpning Träning och hälsa 0
Pontus Lundberg Löpning i kyla? Träning och hälsa 9
Erik_Strid Vilka muskler tränar de här? Träning och hälsa 5
skuggarvet Ryggsäcks muskler Träning och hälsa 9
Apollo Vill bygga mer muskler... Träning och hälsa 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.