Polars signalkodning?

I helgen sprang jag som många andra Söder runt i midnattsloppet. För att hålla koll på tiden tog jag med min Polar S210, dock bara klockan och inte sändarbältet (jag ville bara ha ett stoppur och ingen pulsmätning). Märkligt nog såg jag efter loppet att klockan registrerat en snittpuls och maxpuls, trots att jag ej haft bältet på mig (dessutom hade jag förbränt 3 kalorier ;-).

Sannolikt är det väl så att klockan har tagit in någon annans sändarbälte, det var ju en och annan löpare på gatan förutom jag. Dock trodde jag att Polar körde med kodade signaler för att undvika dylikt? Är det så att kodningen kopplar ner om klockan ej tar in någon sändare? Någon som är mer insatt?
 
Är inte heller helt insatt, men:
Det finns ett begränsat antal kodningar. Det finns alltså en mängd bälten med samma kodning.
Man "låser" pulsmätaren på en viss kodning under uppstartsfasen vid en ny tidtagning (då gäller det att hålla sig undan andra pulsbandsbärare). Efter det ska mätaren förhoppningsvis bara ta emot från ditt egna sändarbälte.
Vet inte vad som händer om det inte finns nån puls tillgänglig vid uppstart, kanske låser inte mätaren utan plockar den puls den hittar senare under träningen?

/Håkan
 
Inte alla modeller är kodade

Inte alla Polars modeller är kodade. Jag känner inte till din modell, men när jag köpte min Polar så valde jag en som var kodad. Den kostade lite mer än den som inte var kodad.

Peppe
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.