Vattenförgiftning?

Väger vattnet mindre i magen än i flaskan?

Faktum är att det gör det. Om vattnet ligger i magen bär man med benen == bra komfort. Ligger det i flaskan i rygsäcken bär man med ryggen == mindre bra komfort. Dessutom kan du ha en mindre vattenbehållare => mindre ryggsäck => lättare packning.
 
bananmannen; sa:
Faktum är att det gör det. Om vattnet ligger i magen bär man med benen == bra komfort. Ligger det i flaskan i rygsäcken bär man med ryggen == mindre bra komfort. Dessutom kan du ha en mindre vattenbehållare => mindre ryggsäck => lättare packning.

Då handlar det inte om ultralätt filosofi, för där tittar man i princip inte på var man bär sakerna (det är därför man alltid tittar på SOW, Skin Out Weight, d.v.s. inkluderar kläderna).

Men om man nu som jag med flera bär vattnet i flaskor som sitter framtill på ryggsäcksremmarna? Och bär majoriteten av vikten på höfterna (när jag har min ryggsäck på mig kan jag peta in ett ägg ovanpå vardera axeln eftersom jag använder toppstramarna för att se till att ingen last ligger på axlarna).
 
nermander; sa:
crazy; sa:
Vem faaaan dricker 3- 4 liter vatten pa en timme? :)

Jag ser många på jobbet som springer och fyller på sin halvliters PET-flaska 2-3 gånger i timmen. De ligger såklart inte i riskzonen, men då snackar vi om kontorsarbete i luftkonditionerade rum. Folk som är ute i solen dricker en massa "för de har läst att man ska dricka mycket". Då kan det nog rätt lätt bli att man dricker uppemot 3 liter på en timme (det är "bara" 6 påfyllningar av flaskan, var tionde minut alltså).

Nu har jag mycket svart att tro att det latt blir sa.
 
Vattenförgiftning

Är ett typiskt xtrem problem. Med de stora intag av sportdryck och juice samt öl som förekommer är vattenbrist ett mycket vanligare förekommande verkligt problem. Speciellt sådan som med bestämdhet hävdar att "tropikmetoden" alternativt ul-metoden är det enda rätta. Bara svagisar dricker kontinuerligt! Är ytterligare ett exempel på bristen på nivån av kunskaper i ärendet.Utanför Ivärlden är vattenbrist ett reellt problem. Överhettning och uttorkning är verkliga dödsorsaker.
US-army genomförede ett stort försök för ett 20-tal år sen och fann att drickrekommendationerna vid den tiden satte ner prestationsförmågan över tiden på den enskilde och förbandet. Fridrickning gav även det för litet vätskeintag, men med enstaka fall av vattenförgiftning. Av en fysiolog beräknat individuellt intag, intaget kontinuerligt, med camelbacks, gav bibehållen prestationsförmåga. Den fysiska arbetsuppgiften var att cykla i en sand-grusöken i förband tills dess chefen ansåg att förbandet inte dög till längre. Prestationerna som skulle utföras var av finlirtyp med användade av hjärnkapasitet, helst i arbetslag, men även individuellt. Deltagande förband var från NG till Specialförband. Efter försöket skrevs vattenintagstabellerna om!
Så drick en slurk! Gärna ljummet....vatten.

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2003-08-18 kl 07:41]
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...