Blodvärdets betydelse

Det är mycket möjligt att du har rätt där Håkan och jag skulle väl själv tro att hemolys pga mekaniskt skadade erytrocyter oftast är försumbar och att andra faktorer är långt viktigare. Dock så är det ett existerande fenomen som finns beskrivet och som sådant intressant.
Det finns kanske någon annan som kan belysa det lite bättre!?

mvh
David
 
dave1; sa:
Det är mycket möjligt att du har rätt där Håkan och jag skulle väl själv tro att hemolys pga mekaniskt skadade erytrocyter oftast är försumbar och att andra faktorer är långt viktigare. Dock så är det ett existerande fenomen som finns beskrivet och som sådant intressant.
Det finns kanske någon annan som kan belysa det lite bättre!?

mvh
David

Att erytrocyter lyserar pga mekanisk stress är väl rätt vederlagt. Det är ju bla så man förklarar de låga Hb- och erytrocytkonc vid Sickle-cell anemi. Att detta fenomen skulle kunna accentueras hos tränande individer är väl inte helt otänkbart. Men detta begränsar sig väl nästan(?) till att vara ett rent akademiskt spörsmål då farligt låga HB-konc till följd av ökad "stress-hemolys" utan några strukturella blodsjukkdomar måste vara så brutalt underrepresenterat i förhållande till blödningar?
 
docco; sa:
P.D; sa:
Jag har de senaste gångerna jag gett blod haft ett blodvärde på 172 EFTER tappning dvs ca 180 FÖRE. Jag kan intyga att jag inte har bra kondis för det !

/P.D

Du har ju tappat helblod.. varför skulle Hb-konc ändras då??

Kroppens reaktion på volymförlusten i kombination med liggande kroppsläge är att omfördela vätska från extravasala rummet till blodbanan, vilket ger en sänkning av B-Hb. Även om denna utspädningsprocess är snabb och kan mätas redan efter en blodgivning så når inte B-Hb sitt minimum förrän efter 2-5 dygn och enligt vissa upp till två veckor efter. I genomsnitt ligger förändringen mellan innan och efter en tappning på 5-6g/l men kan vara upp till 15g/l. Detta enligt svensk förening för transfusionsmedicin.

mvh
David
 
dave1; sa:
docco; sa:
P.D; sa:
Jag har de senaste gångerna jag gett blod haft ett blodvärde på 172 EFTER tappning dvs ca 180 FÖRE. Jag kan intyga att jag inte har bra kondis för det !

/P.D

Du har ju tappat helblod.. varför skulle Hb-konc ändras då??

Kroppens reaktion på volymförlusten i kombination med liggande kroppsläge är att omfördela vätska från extravasala rummet till blodbanan, vilket ger en sänkning av B-Hb. Även om denna utspädningsprocess är snabb och kan mätas redan efter en blodgivning så når inte B-Hb sitt minimum förrän efter 2-5 dygn och enligt vissa upp till två veckor efter. I genomsnitt ligger förändringen mellan innan och efter en tappning på 5-6g/l men kan vara upp till 15g/l. Detta enligt svensk förening för transfusionsmedicin.

mvh
David

Just det....

/P.D
 
dave1; sa:
Kroppens reaktion på volymförlusten i kombination med liggande kroppsläge är att omfördela vätska från extravasala rummet till blodbanan, vilket ger en sänkning av B-Hb. Även om denna utspädningsprocess är snabb och kan mätas redan efter en blodgivning så når inte B-Hb sitt minimum förrän efter 2-5 dygn och enligt vissa upp till två veckor efter. I genomsnitt ligger förändringen mellan innan och efter en tappning på 5-6g/l men kan vara upp till 15g/l. Detta enligt svensk förening för transfusionsmedicin.

mvh
David

Ahh.. Tack!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.