Skona knäna i nedförsbackar?

Att springa i nedförsbackar inte är bra för knäna vet ja, men finns det någon speciell teknik att ta till?

Ska man springa på ett speciellt sätt för att minska belastningen på knäna? Kan det vara såpass skadligt att man bör gå ner?

/Johan ES
 
Det beror på hur pass brant det är, och hur pass vana dina knän är vid belastningen. Pröva dig fram. Får du ont efter/under löpningen, så ta det mer försiktigt.

/Håkan
 
Höj stegfrekvensen, korta stegen och försök att landa så mjukt det går på främre delen av foten. Försök att låta bli att flaxa med resten av kroppsdelarna.. Sänk farten tills du känner att du kontrollerar ditt steg.
 
Då jag inte har haft några besvär (hittils) antar jag att mina knän har anpassat sig någotsånär.

FJS 90/91:
Jag ska tänka på det du säger och försöka känna om det blir någon skillnad.

/Johan ES
 
Styrketräning

Du kan förebygga problem med styrketräning. Fråga instruktören på gymmet om övningar. Själv har jag kört det en del för att bli av med de problem jag fått pga att springa för mycket utför i långa lopp.

Om du springer tuffa bergslopp där du springer långa sträckor nerför kan det nog vara väl investerad tid.

Peppe
 
Styrketräning hjälper inte vid ledproblem

Tyvärr så hjälper styrketräning inte så ofta om man har tendens till ledproblem som t ex. knäbroblem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio Kudde för knäna Träning och hälsa 14
Rodluvan Skonsamt för knäna?!??! Träning och hälsa 11
bergholm Tejpa knäna? Träning och hälsa 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.