Huvudvärk vid träning

Jag cyklar en hel del. Längder mellan 30 och 85 km. Nu har jag börjat få huvudvärk resten av dagen efter ett pass. Tycker att jag dricker ordentligt. Är det nån som stött på samma problem?
 
Resorb

..pröva med Resorb vätskeersättning efter träningspasset...finns på apoteket...funkar för mig...innehåller salter mm som kroppen behöver för återhämtning
 
Det är inte bara vätskebrist som ger huvudvärk, det kan vara massor av andra orsaker. Dock så brukar vätskebrist kännas väldigt länge, så försök att dricka mer medans du cyklar och se om det hjälper. Prova att drick så du måste stanna och ta pisspaus på vägen, då är du i alla fall säker på att inte ha druckit för lite. Då vet du hur mycket du behöver och sen kan du ju trappa ner tills du slipper den där pausen i alla fall.

Det är väldigt lätt att dricka för lite. Törstig blir man normalt inte förrän man redan har vätskebrist.
 
Sök läkare

Om du inte kommer till rätta med din huvudvärk genom att dricka mer så bör du söka läkare.

Får du huvudvärk även av andra aktiviteter än cykling med motsvarande ansträngningsgrad och duration?

Är huvudvärken korrelerad till ansträngning av nacken? Själv fick jag nack och huvudvärk av en cykelhjälm med skärm som tog vind och därför åstadkom nackbelastning. Detta försvann när jag tog bort skärmen. En kamrat fick värk av att belasta hjälmen med en lampa.

Thure (lungläkare)
 
Det räcker inte med att dricka under passet utan du måste dricka ordentligt innan oxå. Helst hela dagen. Ett annat problem kan vara att eftersom man hänger på armarna när man cyklar så kan musklerna i axlana bli stela. En av dom Trapezius sitter fäst uppe i bakhuvudet och kan ge spännings-huvudvärk om den är stel. Jämför huvudvärk som man kan få om man sitter vid datorn långa perioder.
 
Mer vatten

Det är otroligt viktigt att du får i dig ordentligt med vatten när du tränar jag tror i och för sig att du redan känner till det. Vad en del människor dock inte tänker på är att det inte bara är vatten det svättas ut utan en del satl och andra ämnen, hur mycket skiljer sig från person till person.
Hur kan man då återställa salt halten i eller föredygga salt bristen, ett sätt är helt enkelt att kompletera intaget av vatten under träningen med sport dryck, eller att direkt efter diricka en skvätt.
Om man tycker att det är dyrt och springa ock köpa soprt dryck i ett kör, så finns det en uppsjö av bra recept som du lätt rör i hop själv.
 
Spänningsvärk

Dricka är A & O.
Jag brukar dessutom bli väldigt stel i nacke och axlar av att cykla långt, speciellt i lite kyligt väder. Det är viktigt att man sitter rätt!
Brukar be om massage då jag blir stel, fungerar fint!!
 
Inte bara vatten

Jag har haft problem med huvudvärk och illamående efter träning (cykel > 35 km). Sedan jag började äta under längre träningspassen så har jag inga problem längre. Jag tro att blodsockerhalten blir för låg och det medför huvudvärk och illamående. Nu har jag med mig bananer och sport lunch (små kexchoklad) när jag cyklar längre sträckor.
 
Tar upp denna avsomnade tråd pga att jag får liknande problem vid löpning.
Jag får ibland en sprängande huvudvärk vid löpning, särskilt om det är varmt.
Jag misstänker att det är något annat än vatten som fattas så jag undrar om någon har bra tips (förutom sportdryck) på vad man kan äta/dricka före och under träningen för att slippa detta.

/M
 
Det måste inte vara vätskebrist som man får ont i huvudet av. Ansträngningshuvudvärk är inte helt ovanligt.
Tyvärr vet jag ingen bot, mer än att ju mer man vänjer kroppen vid samma typ av ansträngning, desto större chans är det att man slipper huvudvärk efter träningen.
Sen är det alltid bra att fylla på med mat under långa pass!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Problem med illamående och huvudvärk efter intensiv träning Träning och hälsa 39
MonicaKa Ansträngningshuvudvärk och/eller vätskebrist? Träning och hälsa 16
tango Vad tänka på vid köp av simglasögon? Träning och hälsa 3
Grollen Behöver hjälp med höftsmärta vid promenad Träning och hälsa 15
veni LCHF diet, funkar den vid vandring? Träning och hälsa 33
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
ADL Domnar i fingrar, arm och tå vid löpning Träning och hälsa 6
lutzen Får halsont vid träning Träning och hälsa 16
Enzopojken "Överbliven" hud vid viktminskning. Träning och hälsa 38
cyklajämt illamående vid träning Träning och hälsa 16
kalkylia Mat vid nattjobb? Träning och hälsa 4
kalkylia Hur tränar man vid 12timmars nattjobb? Träning och hälsa 2
schweingaard Knän och leder vid hög vikt? Träning och hälsa 3
schweingaard Ryggproblem vid styrketräning Träning och hälsa 23
fibbla ryggont vid situps Träning och hälsa 11
mielo Kroppens energiförbrukning vid olika temperaturer.. Träning och hälsa 2
Maua Kamelback vid löpning! Träning och hälsa 5
Micke85 Problem vid löpning.. Träning och hälsa 14
A.S. Talang vs Träning vid löpning! Träning och hälsa 23
Haddock Illamående vid kullerbytta Träning och hälsa 6
mararv MD vid löpning Träning och hälsa 13
grodanbolle Ont på framsidan av vaden vid löpträning. Träning och hälsa 19
Nilla_Nilla Varför blå om läpparna vid träning??? Träning och hälsa 6
Johan es Ont i ryggslutet vid cykling Träning och hälsa 10
bigfoot Taktik vid långlopp? Träning och hälsa 3
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
Avslutat1001 Träning vid förkylning / halsont? Träning och hälsa 6
grodanbolle Kostillskott vid tränig? Träning och hälsa 29
grodanbolle Håll? Andning vid träning? Träning och hälsa 19
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
peppe_malmqvist Träning för att klara "väggen" vid Ultramarathon Träning och hälsa 4
såg Träning för fjällen. Träning och hälsa 31
tango Curlstång - undvika att viktmutter gängar loss under träning? Träning och hälsa 18
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
MonicaKa Blodtryck, maxpuls, träning? Träning och hälsa 8
Ralph4info Tränar för Alpin klättring +6.000m inom 6mån och loggar träning i Endomondo ? Träning och hälsa 1
Naturliv Träning och friluftsliv med diabetes - hur göra? Träning och hälsa 10
jpma Sjuk efter träning, dålig allmän hälsa. Träning och hälsa 27
super mario Träning Cho Oyu/eller bara mkt bra form Träning och hälsa 11
Pellepax Pulka träning, dra bildäck? Träning och hälsa 3
tango Stretcha - hur långt efter träning? Träning och hälsa 1
kalalokki Litteratur om träning Träning och hälsa 3
Veterinari Träning för klättring Träning och hälsa 9
kalalokki Bättre träning...... Träning och hälsa 10
MalamuteFrida Träning inför skidåkning? Träning och hälsa 6
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
kjpil Är träning en social aktivitet? Träning och hälsa 22
Yakherden Träning för klättrare Träning och hälsa 3
camoscio träning under tur Träning och hälsa 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.