Saltets vara eller icke vara

Häromdagen besökte en vän en dietist, och fick då bland mycket annat rådet att äta salt. Tydligen skulle hon, som inte idrottar alls, ha ett dagsbehov av tre krm salt per dag.
Att salt är viktigt vet vi, men hur mycket?
Om man som jag tränar relativt mycket, måste man kompensera med extra salt?
Har hört att man ska känna sig piggare av det, men man läser ju även larmrapporterna om konsekvenserna av överdrivet saltintag... =oO

/SE
 
Ja, kroppen behöver salt. Det går åt mer salt då man tränar (man svettas) eller då det är varmt (återigen så svettas man). Kombination av värme och träning ger ju då extra stort behov av salt (man svettas mycket)

Hur mycket salt du behöver beror på hur mycket du gör av med (svettas) och hur du äter (saltinnehåll). Vanligt är nog att maten innehåller tillräckligt, eller för mycket salt.

/Håkan
 
Överdriv inte konsumtionen!

Det kommer ut larmrapporter lite då och då, som varnar för högt saltintag. Idag är det en mycket aktuell fråga bland forskare, och man har inte helt säkert fastställt orsaken till varför salt bidrar till ökat blodtryck. Men man vet att det bidrar till det ökade blodtrycket. Det ökade blodtrycket leder till att kroppen kan göra sig av med mer salt, vilket är nödvändigt ifall saltkoncentrationen är för hög. Det ökade blodtrycket kan också orsaka hjärtproblem, vilket inte är särskillt roligt att få!

Det är främst personer som redan har högt blodtryck, som bör ta sig i akt.

Jag tror att man ska äta vanlig mat, inte överdriva saltningen mer än nödvändigt. En bra basmat med blandad kost och en del träning och frisk luft därtill är nog ett av de säkraste livsförlängande tipsen i dagens Sverige, skulle jag tro!

Jag tror nästan att oron över att man äter för mycket salt eller för lite järn eller vad det nu kan vara, kan ställa till mer problem, än vad ett eventuellt överintag skulle kunna göra.


Hälsningar
Sara
 
Här är ett försök till sammanfattning av innehållet i en artikel i Forskning och Framsteg 5/1990:

Där anges att genomsnittsvensken konsumerar ca 10g salt*/dag, och att det är minst 10 gånger mer än vad vi behöver. Vi är dock så pass bra på att göra oss av med överskottssalt att det under evolutionens gång inte gett något utslag för att hålla ner saltkonsumtionen. *Behovet* för en frisk person (0,5g/dag) kan innebära hälsorisker för vissa individer (dvs de får för lite salt). Minskat saltintag sänker inte blodtrycket för personer med normalt blodtryck.

* avser natriumklorid

Min tolkning av artikeln är att vi får i oss tillräckligt med salt med vad vi vanligtvis äter, och att det inte är skadligt med rimlig "överkonsumtion" av salt.

Jag tror att det är svårt att få i sig för lite salt med normal kost (även om man tränar mycket), och att det skall till rätt mycket för att det ska bli skadliga mängder salt. För min egen del brukar jag salta så att maten smakar gott, och det är nog egentligen onödigt mycket. Jag brukar dricka rätt mýcket vatten också, vilket jag inbillar mig är bra för njurarna.

Ett kryddmått är väl 0,5 ml? Isåfall blir väl 3 krm runt 3 g salt (vad har salt för densitet?).

Mitt ytterst amatörmässiga svar till dig är alltså att du troligen inte behöver ändra dina kost/saltvanor (antaget att du har "normala" kostvanor förstås).

Mvh Kalle G
[Ändrat av Kalle G 2003-06-27 kl 10:28]
 
Salter, inte salt

vad hon nog menar är att du ska öka dina mineralintag(=salter) inte Salt som i koksalt(natriumklorid)
Kroppen behöver "salter" för att fungera och du gör av med mer salter när du svettas(slicka på armen så får du känna) det smakar salt, så kontentan av det hela är att du kanske skulle öka intaget av mineraler och salter(t.ex kalium,magnesium osv) . Det ska sägas att jag inte är en dietist så jag kan ha fel.

MVH Jocke

Salter motverkar kramp vad jag kan minnas:)
du kanske skulle börja köra med Maxim elektorlyt (som innehåller salter!!!)

[Ändrat av Extream Adventurer 2003-06-27 kl 16:31]
 
Saltförluster via svett

klättertösa; sa:
Om man som jag tränar relativt mycket, måste man kompensera med extra salt?
/SE

Svett innehåller när det bildas i början av svettkörteln lika mycket salt som övrig extracellulärvätska dvs ganska mycket. När svettvätskan passerar ut genom körtelns gångar återresorberas emellertid mycket av saltet.

En vältränad person återresorberar betydligt mer än en icke tränad.
En vältränad person får alltså betydligt mindre saltförluster vid varmt väder eller ansträngning än en icke tränad.

Normalkost ger alltså mer än nog av salt för att täcka förlusterna vid kraftig svettning hos vältränade personer. Undantag finns kanske men då talar vi om vätskeintag/förluster på över 10 liter per dygn flera dygn i rad.

Referenser kan du hitta i större fysiologiböcker.

Hälsningar Thure
 
Översättning...

Tänk vad våra konstiga bokstäver kan ställa till det.

Här är Tures inlägg i mer lättläst form:

"Svett innehåller när det bildas i början av svettkörteln lika mycket salt som övrig extracellulär vätska dvs ganska mycket. När svettvätskan passerar ut genom körtelns gångar återresorberas emellertid mycket av saltet.

En vältränad person återresorberar betydligt mer än en icke tränad.
En vältränad person får alltså betydligt mindre saltförluster vid varmt väder eller ansträngning än en icke tränad.

Normalkost ger alltså; mer än nog av salt för att täcka förlusterna vid kraftig svettning hos vältränade personer. Undantag finns kanske men då talar vi om vätskeintag/förluster på över 10 liter per dygn flera dygn i rad.

Referenser kan du hitta i större fysiologiböcker.

Hälsningar Thure"


För övrigt vill jag bara tillägga: blanda inte ihop kroppens salthalt med mineraler. Det är inte samma sak och de fyller inte samma funktion. Det salta du känner på huden är f.ö. natriumklorid.
 
Det är bra att få i sig

lite extra natriumklorid om man under en längre tid dricker tex sportdrycker (om dessa inte redan innehåller NaCl förståss) då Na används för att ta upp glukos i tarmarna. Utan Na går detta betydligt långsammare. Så vid tex bergsmaraton då man dricker sportdryck och käkar gel och barer under 5-7 timmar bör man få i sig lite extra salt för att sockret skall tas upp effektivt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.