Muskelskada?

En fråga till er som kan...
Jag var med i Spero Challenge för 2 veckor sedan, vi bröt rätt tidigt pga en ryggskada.
Hur som helst så fick jag ont i vänster vads muskelfäste strax nedanför baksidan av knäskålen. Jag har fortfarande problem när jag springer eller cyklar. Jag får helt enkelt ont där, käns lite som kramp eller träningsvärk.
Vad kan det vara?
Hjälper det med vila + antiinflamatoriska typ Voltaren?
 
Om det är muskelfästet för vaden under knäskålen kan det vara Soleus (En av vadmusklerna.) som är drabbad.
Prata med en läkare eller dyligt kanske ? Det blir inte bättre om du fortsätter belasta det.
 
XPAT; sa:
Hur som helst så fick jag ont i vänster vads muskelfäste strax nedanför baksidan av knäskålen.

Är beskrivningen korrekt? Vaden är ju underbenets bakre (aktre) del och knäskålen sitter framtill. På knäskålen finns två muskelfästen, ett på övre kanten och ett på den nedre. Är det vid det nedre?
Förutsatt att det är smärta som kommit smygande så är det isåfall en inflammtion i knäskålssenan (patellarsenan).
Och isåfall är rådet det sedvanliga: vila och ändrad träning.
 
Det där med att gå till läkaren är ett elände när det gäller muskelproblem. Givetvis ska du gå dit om det inte känns bra, men utlåtandet är alltid detsamma. "Hmm, du har alltså tränat för mycket", "Hmm, jo det är ju vanligt att killar i din ålder är oförsiktiga...jag skulle föreslå att du vilar i två veckor så får vi se..."

Tyvärr finns inte mycket att göra, men börja med att gå till läkaren. Vila är viktigt, men i ett senare skede behövs en viss mängd träning för att stimulera läkandet.
 
björner; sa:
Är beskrivningen korrekt? Vaden är ju underbenets bakre (aktre) del och knäskålen sitter framtill. På knäskålen finns två muskelfästen, ett på övre kanten och ett på den nedre. Är det vid det nedre?
Förutsatt att det är smärta som kommit smygande så är det isåfall en inflammtion i knäskålssenan (patellarsenan).
Och isåfall är rådet det sedvanliga: vila och ändrad träning.

Baksidan av knät var det, den översta delen av vadens muskelfäste. Jag har provat att medicinera mej med Diklofenak och provsprang 1 mil tuff terräng i förrgår med bra resultat. Jag hade lite känningar efter 5 km, men det gick över och nu känner jag ingenting. Skall springa samma runda idag igen, hoppas på samma resultat.
 
1 mil i tuff terräng igår, och en till idag??

Det låter som att du är skapligt frisk i benet:)

Och har gott läkkött.

Rimligen var det nån lättare form av överansträngning.
 
XPAT; sa:
Jag har provat att medicinera mej med Diklofenak och provsprang 1 mil tuff terräng i förrgår med bra resultat. Jag hade lite känningar efter 5 km, men det gick över och nu känner jag ingenting. Skall springa samma runda idag igen, hoppas på samma resultat.

Ta det försiktigt bara. Jag fick något som låter precis som dina symptom för ett par år sedan, och ignorerade det när det bara gjorde lite ont. Det slutade med en muskelbristning som gjorde sig till känna efter ett par kilometer varje gång jag försökte springa och på ett sådant sätt att jag linkande fick ta mig tillbaka igen. Däremellan kände jag inte av någonting av det hela. Mycket frustrerande. Vila, voltaren och orudis var det som till slut fick det hela under kontroll. Men det tog en dryg månad.

Var särskilt försiktig med backlöpning. Jag tror att det var det som blev nådastöten i mitt fall.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
enBucht muskelskada, skada i muskelfästet Träning och hälsa 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.