Livet som sportfåne vs "övriga"

Teddie; sa:
Jag tränar verkligen inte för mycket... kanske fem gånger i veckan, i bästa fall... Har jag ingen lust en dag kan jag lika gärna fördriva kvällen en en pizza och en video. Och äter... DET gör jag. Brutalt mer mängder än mina icketränande kompisar. Undrar ibland om de verkligen får i sig någon näring alls med den lilla mängd konst de får i sig.

Eftersom du tränar mer så bränner du mer energi. Dagsbehovet av vitaminer, mineraler etc är inte särskilt svårt att få i sig. Att du äter mer beror ju på att du bränner mer energi.

Faran är ju när man tränar mycket och äter för lite. Det är t.ex. inte så bra att vara så "vältränad" att man knappt har nåt kroppsfett, eftersom kroppen då enbart kommer att bränna kolhydrater (som man inte har så mycket lagrat av) och sen när de tar slut är det kroppens proteiner som kommer att brytas ner.

Eller för att formulera det lite enklare: Det är en enorm skillnad på att vara spinkig och att vara vältränad.
 
nermander; sa:
Teddie; sa:
Jag tränar verkligen inte för mycket... kanske fem gånger i veckan, i bästa fall... Har jag ingen lust en dag kan jag lika gärna fördriva kvällen en en pizza och en video. Och äter... DET gör jag. Brutalt mer mängder än mina icketränande kompisar. Undrar ibland om de verkligen får i sig någon näring alls med den lilla mängd konst de får i sig.

Eftersom du tränar mer så bränner du mer energi. Dagsbehovet av vitaminer, mineraler etc är inte särskilt svårt att få i sig. Att du äter mer beror ju på att du bränner mer energi.

Faran är ju när man tränar mycket och äter för lite. Det är t.ex. inte så bra att vara så "vältränad" att man knappt har nåt kroppsfett, eftersom kroppen då enbart kommer att bränna kolhydrater (som man inte har så mycket lagrat av) och sen när de tar slut är det kroppens proteiner som kommer att brytas ner.

Eller för att formulera det lite enklare: Det är en enorm skillnad på att vara spinkig och att vara vältränad.

Tro mig, former har jag ;-)
 
Re: Koncentrisk och excentrisk träning

Vad man säger till de som inte förstår varför man tränar ? Man säger inget speciellt om de inte har några smarta frågor då kan man kanske svara men det brukar mest utmynna i att det är för jobbigt att träna och äta på ett vettigt sätt så efter ett tag svarar man knappt då heller. Jag vill inte veta hur många koständringar jag föreslagit eller hur många träningsprogram jag petat ihop som inte har utnyttjats.


Om man redan har musarm så kanske inte styrketräning är det rätta men är man stark så belastar man inte de muskler man har procentuellt lika mycket som om man inte är stark dvs man utnyttjar en mindre del av musklernas styrka hela tiden så de slits mindre. Att man sen ibland har sådan träningsvärk att man måste resa sig och gå omkring men jämna mellanrum är bara en bonus :)
Har man en bra omgivning på gymet och läser lite vettiga böcker så förstår man också hur kroppen fungerar och får på sätt kanske mer motivation att förändra sin arbetställning oftare innan det är för sent.

peppe_malmqvist (Per-Erik Malmqvist) skrevLeif...
Man brukar tala om excentrisk och koncentrisk träning. Man kan t ex skilja i en benböj på fasen när man skjuter ifrån och fasen när man håller emot när man går ner. Jag tror det är det som avses med "tryckande" och "dragande" muskler.

Peppe


Jag gissar att det är vad som oftare kallas push, pull program som menas..

Push (tryckande) Bänkpress, axelpress, tricepspress t ex alltså bröst, axlar och triceps på samma dag

Pull (dragande) Latsdrag, rodd, bicepscurl. Rygg och biceps

Sen lägger man benen för sig.

Mycket bra schema för de flesta som tränar, blir tre dagars uppdelning och axlarna får lagom med vila då de inte direkt involveras på bendagen (Visserligen lite statiskt men inte så farligt.)

Att köra hela kroppen två-tre gånger i veckan om det är ett vettigt upplägg är inget fel det heller, och Krista som nämdes i tidigare inlägg vet vad hon sysslar med.
 
Man får nog helt enkelt leva med att betraktas sokm sportfåne...

Du får det nästan att låta som om det vore något dåligt med att vara sportfåne.... ;-) Få dina kompisar att inse att det är de som inte upptäckt det underbara med fysisk rörelse.

Men som redan sagts ska träningen vara lustfylld. Så länge du själv trivs och mår bra är det garanterat rätt för dig. Det tog personligen lång tid innan jag verkligen kunde njuta av träning men nu har jag äntligen insett att det viktiga i livet är att ha kul och trivas med sig själv. För hur man än vänder och vrider på det, så är man fast med sig själv för resten av livet. Då är det väl lika bra att acceptera sig själv för den man är och helt enkelt njuta av livet och allt som det har att erbjuda?!
 
Då är det väl lika bra att acceptera sig själv för den man är och helt enkelt njuta av livet och allt som det har att erbjuda?!

Det där var nog ett ganska farligt uttryck om du argumenterar för att träna.

Är inte så säker på att de som rumsterar runt uppe på gymmen är de som har accepterat sig själva mer än andra, många hävdar säkert tvärtom.


Leif...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bertil Träna hela livet ? Träning och hälsa 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.