Snabb återhämtning

Finns det någon som har tips på vad man skall äta / dricka direkt efter ett lopp för att kroppen skall återhämta sig så snabbt som möjligt? Jag skall delta i en löptävling som består av flera olika deltävlingar under två dygn - en ny erfarenhet för mig! Hur fyller jag på bästa sätt på kroppen med energi mellan loppen?
 
Ulrica; sa:
Finns det någon som har tips på vad man skall äta / dricka direkt efter ett lopp för att kroppen skall återhämta sig så snabbt som möjligt? Jag skall delta i en löptävling som består av flera olika deltävlingar under två dygn - en ny erfarenhet för mig! Hur fyller jag på bästa sätt på kroppen med energi mellan loppen?

Hej!

Först och främst så rekommenderar jag dig att preparera dig innan loppet med kolhydrat/fiberrik mat... Den ger dig uthållig energi. Sedan är det ju vad man tycker om, jag brukar inte köra de nya gel och kakorna.. Men många tycker att detta funkar bra..

Själv skulle jag tagit med mig så att man kan äta något varmt vid eventuell övernattning, torkad mat är bra... Sedan efter loppet, drick mycket, få vätskebalansen riktig igen.. Se till att äta stadigt med... Brukar funka fint...

Fredric
http://www.strapatz.com
 
Ulrica; sa:
Finns det någon som har tips på vad man skall äta / dricka direkt efter ett lopp för att kroppen skall återhämta sig så snabbt som möjligt? Jag skall delta i en löptävling som består av flera olika deltävlingar under två dygn - en ny erfarenhet för mig! Hur fyller jag på bästa sätt på kroppen med energi mellan loppen?

Glömde, ha alltid med någon fin energi som man kan ha underloppet under visa energidalar... T.ex. russin (eller powerkakor...)

Tjipp
 
I korthet...

Före: Kolhydrater, mat (t.ex. pasta) med lågt GI

Efter: Kolhydrater, protein, mat med relativt högt GI

Sedan kan man ju förfina detta i all oändlighet(?) men det funkar bra som grundregel.

Om man vill göra det dryckesvägen så kan man t.ex. ladda med Vitargo Carboloader och sedan ta den (röda påsen) proteinberikade återhämtningsanpassade varianten efter loppet. först våra forumregler

http://www.paulun.com/ (GI m.m.)
http://www.vitargo.com/
 
haskell; sa:
I korthet...

Före: Kolhydrater, mat (t.ex. pasta) med lågt GI

Efter: Kolhydrater, protein, mat med relativt högt GI

Sedan kan man ju förfina detta i all oändlighet(?) men det funkar bra som grundregel.
Japp, håller med. Jag skulle vilja "förfina" med följande:
Direkt efter målgång mycket vätska (vatten eller sportdryck) och snabba kolhydrater (sportdryck eller godis typ sega råttor t ex).

Senare (efter 1 timme t ex) långsammare kolhydrater (pasta, ris) och protein (tonfisk, kyckling t ex) och vätska (vatten).

/Håkan
 
Maxim + Rune-kaka

Jag har ofta varit sliten dagen efter jag tävlat eller tränat hårt. Den senaste tiden har jag dock varit mycket noggran med att få i mig bra med energi direkt efter träningen. Jag kör personligen med Maxim Electrolyte och hemmabakade Rune-kakor (recept finns här på siten om du kollar under de artiklar som jag skrivit). Jag har märkt en avsevärd skillnad i att jag känner mig mycket mindre sliten dagen efter när jag är noggrann med att klämma i mig detta direkt efter träningen (inom 5 minuter).

Självklart äter jag ordentligt med bra mat lite senare.

Visserligen har jag sprungit en del bergsmarathon och ultramarathon, men aldrig en två-dagars tävling. I år ställer jag upp i BAMM och då har jag som förberedelse testat ovanstående under träning när jag kört "dubbla" långpass i form av t ex 30km dag 1 + 30 km dag 2. Jag tycker det har fungerat mycket bra.

Peppe
 
Direkt efter loppet snabba kolhydrater och protein, gärna i vätskeform (Tas upp snabbare av kroppen.) Vitargo-produkter som nämts tidigare är väldigt dyra och ger ingen nämvärd skillnad jämfört med andra liknande drycker men tycker man det verkar bra (och har råd) så kan man ju använda det. Annars funkar vilket vassleprotein som helst plus druvsocker/maltodextrin ungefär lika bra. (Överkurs är hydraliserat vassle, dyrt men fortfarande billigare än de flesta vitargoprodukterna.)
Ungefärlig dos 0,4-0,6 g protein och 0,8-1,2 g kolhydrater per kg kroppsvikt.

En stund senare ca 30 minuter så kan man ta en drink till med medelsnabba kolhydrater och protein men det går lika bra att äta något fast här. Godis är aldrig fel :)

En timme senare är det middag då man äter vanlig mat med hög andel kolhydrater men glöm inte fett och protein för den delen och det är inte så himla viktigt att det är lågt gi utan det viktigare är att man får i sig kolhydraterna för att fylla på så mycket man kan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mararv snabb återhämtning Träning och hälsa 2
mindful Optimal återhämtning Träning och hälsa 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.