Löp steg

Hej,
vad är skillnaden för er mellan joggning och löpning?.

vad tänker ni på som ett bra löp steg?

är det något speciellt man ska tänka på för att få ett riktigt löp steg?
mvh
Peter
 
Om du löptränar mycket så får du ett bra (bättre) löpsteg. Löpning i hög hastighet (snabbdistans, intervall) ger bra löpekonomi.

/Håkan
 
Löpsteg

Min erfarenhet är att löpsteget (på slätan) förbättras markant av löpning på band. Fördelen med löpband är att du helt kan fokusera på ditt löpsteg eftersom du inte behöver väja för hinder etc. Spring relativt snabbt i c.a. 45 min, 2-3 gånger i veckan. Komplettera med ett riktigt långpass på uppåt 2-3 timmar i lugnt tempo en gång i veckan och du kommer at märka stor skillnad (förutsatt att du inte redan tränar så här).

Ska du toppa dig bör du också lägga in några korta verkligt högintensiva pass (backträning, tröskelpass, intervall etc) veckorna före din planerade toppform.

Men som sagt, löpbandet är suveränt för löpsteget!

Håll ryggen fri!

/ G
 
Tillsätt en nypa salt

Tillsätt en stor nypa salt innan du drar slutsatsen att löpband är suveränt för löpsteg. Visserligen kör jag själv en hel del på löpband, framförallt mina intervaller under vintertid, men frågar du ett antal erfarna löpare kommer du snabbt komma till slutsatsen att 50% tycker det är mycket bra och 50% att de får ett egendomligt löpsteg på band.

Om du ska köra på löpband så glöm inte att köra med 0,5-1.0 graders motlut. Att springa på löpband utan motlut är som att springa i medvind. Jag fick det tipset av en mycket erfaren marathonlöpare och tycker själv att jag får ett mer normalt löpsteg när jag kör med lite motlut på bandet.

Peppe
 
Löp Band

Jag såg en gång en mycket kortklippt herre uppe på E-badet som sprang som en tok på löpbandet. Benen fladdrade åt alla håll och svetten sprutade på hans löpande vänner bredvid honom. Han sprang i motlut.

Vad lär vi oss av detta? Inget!

Spring på band, spring i trappor, spring långt, spring kort. Vad du än gör, spring. Och vad får det för resultat? Löpsteget blir bättre.

Vill du ha en genväg till bra löpsteg? Spring på band.

:)

/ G
 
havet; sa:
Hej,
vad är skillnaden för er mellan joggning och löpning?.

vad tänker ni på som ett bra löp steg?

är det något speciellt man ska tänka på för att få ett riktigt löp steg?
mvh
Peter

I löpsteget vid sprint sätter du bara ner fotbladet vid varje steg samt drar upp knäet ganska högt upp medans du vid jogging rullar på hela foten och inte lyfer på fot/ben lika högt som vid sprintlöpning.
För att träna upp ett bra löpsteg bör man träna mycket så kallad "löpskolning" (inte det roligaste som finns men ack så viktig). Löpskolning består av flera olika övningar som höga knälyft (lyfter knäna så högt som möjligt samtidigt som du rör dig framåt, hög frekvens inte hög fart)
sk. bakåtkick (lyft också upp knäna högt men lyft upp foten mot ändan istället för att låta dem ligga på lite framåt, lika så här gäller hög frekvens istället för hög fart).
Detta är de tå grundläggande övningarna för att för bättre löpsteget vid sprintdistanser samt även lite vid jogging

///Björn
 
Löpskolning

Pampero; sa:
För att träna upp ett bra löpsteg bör man träna mycket så kallad "löpskolning" (inte det roligaste som finns men ack så viktig). [---]

Jag är böjd att hålla med. Jag är inte övertygad om att löpning i mängd automatiskt ger bättre löpsteg, om man har en dålig grundteknik nöter man ju bara in felaktiga rörelser än mer. Det verkar vettigare att ägna sig åt övningar för att bättra på tekniken.

Fler förslag på övningar skulle vara välkommet. Jag själv jobbar en del på att förbättre min rätt släggiga löpstil, men det går trögt ibland.
 
löpskolningsövningar

Det kan vara svårt att förklara fler sådana övnigar utan att själv demonstrera dem, eller illustrera med bilder, men jag ger det ett försök.

Att hoppa på ett ben är en ganska bra övning, lika så jämfotahopp.

Utfallssteg
Stå still, lyft upp ena benet och fall ut i så långa steg så möjligt (Bra övnig för lårets framsida)

Mångsteg
Ungefär som utfallssteg fast med ganska hög hastiget. Går ut på att ta långa steg/hopp och ligga och "vila" i luften. (Bra frekvensövning)

Fler kan jag inte komma på så här på rak arm men om jag kommer på fler så ska jag hålla er uppdaterade.

///Björn
 
Rätt steg

Ställer du dig väl påklädd vid ett löpspår och tittar på 3-400 som löper förbi dig ser du genast att alla har olika stilar! Duktiga joggare rullar på foten och håller kroppen stilla. Duktiga löpare håller även de kroppen stilla men stegen är högre, avskjuten kraftfullare och stegen är väsentligt längre samt kadensen högre. Isätts och andningsljuden säger dig mycket om löparnas effektivitet, lyssna och lär.
Det viktigaste vid alla kroppsrörelser är att göra dem rent och effektivt. Ett bra rundtramp är väsentligt, dvs foten bör röra sig på linje med så litet utkast som möjligt. (Rätt skor och iläggssulor (löplabbet) är väsentliga här.) Samtidigt som kroppen ovan höfterna bör hållas stilla. Armarna bör vara öppna och händerna endast lätt böjda. Allt för en så bra engergianvändning och största möjliga blodcirkulation.
Steget skall vara flygande och för att komma dit intervallträna, ute på jämn och hinderfri mark. När du tycker dig fått in ett hyfsat steg på beredd mark, gör om det vid sidan av stråket, där du kommer att behöva lyfta knäna och därmed fötterna högre, för att inte stå på näsan. (Att orientera är bra träning då det kräver att du använder huvudet medan du springer!)
Men den viktigaste träningen är att löpa och löpa länge.
På löpbandet är det si och så med avkylningen och den friska luften, så mitt råd är löp mycket och löp ute. Se på andra och lär av deras fel, själv bör du göra rätt, länge (minst en timme) och snabbt.

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2003-06-14 kl 08:18]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
puff Träningskompis klättring,cykel,löp... Träning och hälsa 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.