Äta rätt

Tränar för fullt men nu kommer man till det där med att äta rätt, man ska ju äta rätt kost för prestera så bra mat som möjligt och därefter få så bra resultat som möjligt.

Den träning jag håller på med är styrketräning och uthållighetsträning.
Jag vill gärna få bra matrecept och tips, men inga jävla bantnings recept.
Jag vill inte bli smalare och gå ner i vikt utan jag vill bara minska på underhudsfettet men samtidigt öka muskelmassan och få mer synliga muskler.
Undrar även om man Måste använda en massa kosttillskott

/simon

OBS: är ingen bodybuilder och kommer/vill inte bli det DS
 
Det glykemiska Indexet har ju på senare tid tagits upp allt mer. NÅgra tips:

Måltiderna precis före och efter ett träningspass är mycket viktiga. Om vi ska träna ett uthållighetspass tjänar vi på att ha en effektiv fettförbränning. Då får musklerna gott om energi, samtidigt som det betydelsefulla glykogenförrådet räcker längre. Vi kommer då att orka hålla ett jämnt tempo under en längre tid.

Mycket viktigt för fettförbränningen är att vi inte äter snabba kolhydrater sista måltiden före ett uthållighetspass. Snabba kolhydrater hämmar fettförbränningen och uthålligheten försämras. En lagom stor måltid bestående av främst långsamma kolhydrater minst två timmar innan passet ger bästa resultat. Långsamma kolhydrater kommer att tas upp i blodet under lång tid, och på så vis ge energi till muskler och hjärna länge under en träning, samtidigt som fettförbränningen kan hållas på en hög nivå.

Vid styrketräning är det däremot viktigt att äta ganska tätt inpå passet. Eftersom målet med träningen nu är att bygga upp muskelmassa behövs blodsockret som bränsle under träningen. Om blodsockret är lågt under träningen kommer musklerna istället att brytas ned. En måltid (räcker med ett mellanmål) ca en timme före ett styrkepass förhindrar nedbrytningen. Då finns tillräckligt med näring i blodet för att passet ska ha en uppbyggande effekt.

Efter ett hårt pass se till att äta typ sportdryck, någon banan, russin, energikaka eller vitt bröd så snart som möjligt. Kombinera de snabba kolhydraterna med protein för bästa effekt, t ex ett glas mjölk med ett par ljusa skinksmörgåsar. Denna kombination gör att musklerna effektivt fylls på och påbörjar uppbyggnaden igen. Därefter är det viktigt att äta en riktig portion mat.
(www.paulun.se) bra hemsida

Lycka till!
 
Jag tycker du ska följa vad din kropp säger. Jag följde en massa regler och åt rätt under några års tid, jag läste nog det mesta som fanns om kost och träning. Nuförtiden bryr jag mig inte i allt det där och jag mår bättre än någonsin plus att träningen har först nu verkligen gett resultat tycker jag. Visst jag struntar inte i alla råd men följer dem absolut inte slaviskt. Mitt tips är att lyssna till din kropp, den säger till om den vill ha mer energi. Det kan jag lova.
 
ät, drick och var glad

Jag har tyvärr inga tips... Men ska du äta för att bli snygg eller för att bli stark och uthållig? Kroppen behöver fett för att prestera på topp- glöm inte de goda franska ostarna i träningsdieten... eller någon annan trevlig fettkälla.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.