Håll!

Håll...

Själv ser inte jag något samband med att vara otränad och att man då lättare får håll... Jag kan drabbas av det i början av en sässong, lika väl som när man är som bäst tränad.... (Hur bra tränad jag är då kan man ju iof diskuttera *garv* men jaja..)

Själv drabbas jag (när jag nu drabbas) i så fall nästan alltid av extremt smärtsam håll. Det spelar ingen roll om jag avbryter all träning när jag känner att det är på väg, smärtan blir lika stark ändå...

Det jag har lärt mig är att som tidigare skribenter skrivit, inte äta eller dricka för tidigt inpå träning, samt att om man känner att hållen är på väg det minsta lilla, direkt stanna elelr sakta av ordentligt...

Dock undrar jag om det verkligen bara har ett direkt samband med träning. Tränar och tävlar i körning med min häst och när jag då kör maraton-delmomentet ute i terrängen, brukar jag drabbas av håll om vagnen skakar och hoppar mycket. Nästan så att jag misstänker att det har att göra med att magen "skakas om"... Vad vet jag...
 
Varför håll???

när man får håll är det för mjälten (som är en blodreserv)pumpar ut blod i musklerna för att kompensera blodet som arbetar med att ta upp näringen i tunntarmen...när du anstränger dig säger hjärnan till om att kroppen behöver mer syre(som blodet transporterar)för att inte behöva öka pulsen så mycket(=hjärtat pumpar snabbare=mer ansträngd andning=mer syre)men ifall du ökar blodmängden i blodomloppet så kan du hålla pulsen och andningen ner för ett tag...
=mer blod=hjärtat slår långsamare=sparar energi...

Så mjältugg eller håll får du bara när mjälten trycker ut mer blod i blodomloppet... det som häder när mjälten gör det är att musklerna kring mjälten eller själva mjälten får som en slags kramp som försvinner snabbt(5-10 min)
nåt mer ni behöver veta om träningslära eller människans kropp så fråga bara...
MVH Joakim H
 
Vall

Jag betraktar håll som en vall man måst spränga igenom. På den tiden jag motionsprang fick jag alltid håll när jag kom ner från Trädgårdsmästarvägen ner mot Gamla Infartsvägen. Men sen när jag rundade kyrkogården borta vid Ekkorvägen så försvann det och jag kunde springa hur länge som helst (men jag nöjde mig med att dr genom Wämöparken och runda Tennisbanan).

Slutsatts: det går över om man springer igenom.

PS: Den som gissar var jag bor vinner en bil.
 
Re: Vall

bananmannen; sa:
Jag betraktar håll som en vall man måst spränga igenom. På den tiden jag motionsprang fick jag alltid håll när jag kom ner från Trädgårdsmästarvägen ner mot Gamla Infartsvägen. Men sen när jag rundade kyrkogården borta vid Ekkorvägen så försvann det och jag kunde springa hur länge som helst (men jag nöjde mig med att dr genom Wämöparken och runda Tennisbanan).

Slutsatts: det går över om man springer igenom.

PS: Den som gissar var jag bor vinner en bil.

Det måste vara Blekinge län!
 
Angående håll har jag läst i Runners World att men kan bli av med det genom att förändra sin andning när man springer. När man känner att "hållet" kommer så ska man övergå till att andas in när man tar det steget/för fram den fot där man känner smärtan. Sen andas man ut under stegen/steget efter beroende på hur hård ansträngningen är. För min del uppträder hållet på vänster sida och då andas jag in när jag tar vänstersteg och håller en jämn andningsrytm medan jag springer. På detta viset har jag lyckats bli av med mitt håll. En intressant sak är att när jag övergår till att andas kontrollerat istället för att låta det sköta sig själv sjunker min puls. Om det är fysiskt eller psykologiskt som det påverkar, kvittar väl, om det hjälper.
 
Re: Vall

bananmannen; sa:
Jag betraktar håll som en vall man måst spränga igenom. På den tiden jag motionsprang fick jag alltid håll när jag kom ner från Trädgårdsmästarvägen ner mot Gamla Infartsvägen. Men sen när jag rundade kyrkogården borta vid Ekkorvägen så försvann det och jag kunde springa hur länge som helst (men jag nöjde mig med att dr genom Wämöparken och runda Tennisbanan).

Slutsatts: det går över om man springer igenom.

PS: Den som gissar var jag bor vinner en bil.

Jag vet! Du bor före trädgårdsmästarvägen men efter tennisbanan...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sleepless farligt att fortsätta med håll? Träning och hälsa 9
Duff Håll Träning och hälsa 3
grodanbolle Håll? Andning vid träning? Träning och hälsa 19
diz Håll? Träning och hälsa 4
402285 Håll Träning och hälsa 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.