Håll? Andning vid träning?

Det här hittade jag på fitness magazine

"Man kan ocksĺ öva upp en teknik att andas och slappna av där hĺllsmärtan sitter. Dĺ klingar smärtan av trots att träningspasset fortsätter"

Det är nog någe sånt jag gjort.
 
"Om hållsmärtan kommer smygande, minska tempot något och andas lugnt med magen. Fokusera på utandning. Ge dig inte – jag lovar att det går att bli av med ditt hållproblem. Kom ihåg att hållsmärta inte är farligt. Det ska inte behandlas eller medicineras bort utan är någon sorts signal att kroppen inte riktigt hunnit slå över blodcirkulationen från ”matsmältning” till ”muskelarbete”."
 
Själv så får jag BARA håll när jag ätit med för kort tid mellan ätandet å löpandet. Jag måste oftast vila typ en timme/en och en halv innan jag springer. Annars hugger det nästan omedelbart i magen när man bara kommit typ 2 km.

Äter jag gröt eller lättsmält mat så räcker det med max en timmes vila innan löpandet, äter jag pasta däremot är det som att springa med en klump i magen hela tiden :( måste därför vila längre innan om jag ätit pasta eller dyl.
 
crazy; sa:
Jag kan tänka mig att man får håll när mjöksyreproduktionen blir för hög eller?

Det bästa är kanske att köpa en pulsmätare så man vet när gränsen är nåd eller?

Jag har även märkt att andas man djupare vid tuff anstrångning då man börjar få håll så kan man unvika det.

Förra året bär jag trånade fick jag alltid håll för jag ville hela tiden köra hårdare än vad kroppen klarade. Märkte att jag blev känslig och kände även av det vid snabb gång. Då blev jag lite orolig. I år har det gått bättre dock.

Andningen är ju fruktansvärt viktig när det gäller träning och vad jag förstått så gör de flesta fel. Finns det någon expert som vet vad det är som gäller?

In i näsan och ut ur munnen? djupa andetag?

Det är närmare omöjligt för mig när jag springer. Jag får ett otroligt flås men det beror ju delvis på dålig kondition.

mvh

FEL! Det har inget med andningen att göra. Det är blodet som lämmnar magregionen för att komma till musklerna. Det du kan göra är att äta lättsmält mat typ pasta kötfärssås, havregrynsgröt och liknande 2-3h innan träning.

Man kan även få kramp i diafragman, det fick jag när jag körde backträning 15*100. På den sista hundringen var jag tvungen att lägga mig ner av smärtan. Sedan kunde jag inte ta mer än halva andetag resten av dagen.

Lycka till med träningen och har du några fler frågor eller funderingar får du gärna skicka till: hans.a.bergman@telia.com
 
Amos; sa:
Själv så får jag BARA håll när jag ätit med för kort tid mellan ätandet å löpandet. Jag måste oftast vila typ en timme/en och en halv innan jag springer. Annars hugger det nästan omedelbart i magen när man bara kommit typ 2 km.

Äter jag gröt eller lättsmält mat så räcker det med max en timmes vila innan löpandet, äter jag pasta däremot är det som att springa med en klump i magen hela tiden :( måste därför vila längre innan om jag ätit pasta eller dyl.

Det är lite intressant det här med mat och löpning. Bäst tränar man med halvtom mage, lagom energi inte för tung. Men hur länge man måste vila efter mat är väldigt individuellt.
 
tror att håll/mjälthugg inte bara har att göra med ansträngningen utan även "skumpigheten". Själv har jag lätt för att få mjälthugg när jag springer och rider. Men när jag åker skidor eller cyklar har jag aldrigt fått mjälthugg vad jag kan minnas.
 
Hej!
Några tips som jag har för att undvika håll är att inte äta någon större måltid inna man ska träna, man ska inte känna sig mätt och full i magen.Jag brukar också tänka på att inte dricka precis innan träning.
Att man som motionär ska använda någon speciell andningsteknik låter onödigt! När kroppen behöver mera syre ökar naturligtvis andningen och om man vill andas genom munnen eller näsan är högst personligt, tror inte att det påverkar "hållet".
Det viktigaste är nog ändå att man tar det lite lugnt i början, det är bättre börja med att springa långa och lugna pass än att speeda max och stupa efter tio minuter. När man tränat ett tag kan man trappa upp träningen och öka mängden fartträning, men det är viktigt att känna efter hur kroppen känns.Det ska ju trots allt vara kul och skönt att springa, som motionär behöver man ingen blodsmak!
 
Mitt trick som kanske inte funkar fullt ut är att andas djupt och sträcka ut den sida som hållet sitter på. Dett hjälper ibland men måste göras så fort man märker att det börjar krampa.

/sam
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sleepless farligt att fortsätta med håll? Träning och hälsa 9
Duff Håll Träning och hälsa 3
roger_madsen Håll! Träning och hälsa 17
diz Håll? Träning och hälsa 4
402285 Håll Träning och hälsa 3
D_Lo Andning vintertid Träning och hälsa 3
tango Vad tänka på vid köp av simglasögon? Träning och hälsa 3
Grollen Behöver hjälp med höftsmärta vid promenad Träning och hälsa 15
veni LCHF diet, funkar den vid vandring? Träning och hälsa 33
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
ADL Domnar i fingrar, arm och tå vid löpning Träning och hälsa 6
lutzen Får halsont vid träning Träning och hälsa 16
Enzopojken "Överbliven" hud vid viktminskning. Träning och hälsa 38
cyklajämt illamående vid träning Träning och hälsa 16
kalkylia Mat vid nattjobb? Träning och hälsa 4
kalkylia Hur tränar man vid 12timmars nattjobb? Träning och hälsa 2
schweingaard Knän och leder vid hög vikt? Träning och hälsa 3
schweingaard Ryggproblem vid styrketräning Träning och hälsa 23
fibbla ryggont vid situps Träning och hälsa 11
mielo Kroppens energiförbrukning vid olika temperaturer.. Träning och hälsa 2
Maua Kamelback vid löpning! Träning och hälsa 5
Micke85 Problem vid löpning.. Träning och hälsa 14
A.S. Talang vs Träning vid löpning! Träning och hälsa 23
Haddock Illamående vid kullerbytta Träning och hälsa 6
mararv MD vid löpning Träning och hälsa 13
grodanbolle Ont på framsidan av vaden vid löpträning. Träning och hälsa 19
Nilla_Nilla Varför blå om läpparna vid träning??? Träning och hälsa 6
Johan es Ont i ryggslutet vid cykling Träning och hälsa 10
bigfoot Taktik vid långlopp? Träning och hälsa 3
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
Avslutat1001 Träning vid förkylning / halsont? Träning och hälsa 6
grodanbolle Kostillskott vid tränig? Träning och hälsa 29
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
peppe_malmqvist Träning för att klara "väggen" vid Ultramarathon Träning och hälsa 4
bennyo Huvudvärk vid träning Träning och hälsa 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.