Hjälp med vandringsskor

En terränglöparsko kan absolut vara ett intressant alternativ för TS. Det är dock viktigt att påpeka att det inte är synonymt med barfotaskor eller zero drop. Den här typen av sko finns i många olika modeller. Jag skulle vilja påstå att de gemensamma nämnarna är den mer grovmönstrade sulan och att vikten oftast är låg per sko; båda bra egenskaper för vandring.

Just Lone Peak, som var det första förslaget, skulle jag däremot inte rekommendera till någon som aldrig använt något liknande tidigare. Den modellen saknar vridstyvhet och har, åtminstone i tidigare versioner, haft väldigt dåligt grepp på sten och trä (speciellt om underlaget är blött). Det första kräver starka fötter för att inte bli trött och få ont, det senare är ren katastrof vid vandring i svensk natur. Kanske 3.0 har åtgärdat det här, men jag skulle inte våga chansa på det.
Leta efter en sko med Vibram Megagrip-sula är mitt tips.
 
Många är inne på löparskor, vilket funkar fin fint i många lägen.
Det beror också på hur länge du är till skogs och hur mycket packning du bär.

Personligen skulle jag råda mid-kängor av nåt tyg med Goretex.
De är ofta flexiba nog, har ofta något dämpande material men också är "styva" nog för stökig underlag i skogen. Dessutom kan de ge lite bättre stöd för fotleden, vilket löparskor inte ger.

Exempel på sådana
https://xxl.se/salomon-quest-4d-2-gore-tex-fjallkanga-herr/p/1117588_1_style

Och dessa finns så klart i alla klassmodeller.
Dessa brukar funka fint i många år, vår, sommar, höst.
Du kan då sikta på de lättare och luftigare modellerna om du är varm om fötterna.
 
En terränglöparsko kan absolut vara ett intressant alternativ för TS. Det är dock viktigt att påpeka att det inte är synonymt med barfotaskor eller zero drop. Den här typen av sko finns i många olika modeller. Jag skulle vilja påstå att de gemensamma nämnarna är den mer grovmönstrade sulan och att vikten oftast är låg per sko; båda bra egenskaper för vandring.

Just Lone Peak, som var det första förslaget, skulle jag däremot inte rekommendera till någon som aldrig använt något liknande tidigare. Den modellen saknar vridstyvhet och har, åtminstone i tidigare versioner, haft väldigt dåligt grepp på sten och trä (speciellt om underlaget är blött). Det första kräver starka fötter för att inte bli trött och få ont, det senare är ren katastrof vid vandring i svensk natur. Kanske 3.0 har åtgärdat det här, men jag skulle inte våga chansa på det.
Leta efter en sko med Vibram Megagrip-sula är mitt tips.
Du tycks ha rätt i att sulan är lite hal på sten. Finns tydligen en som heter Mtn King som kör med den där Vibramsulan du rekommenderade. Säkert även rätt i att man inte ska köpa zero drop och lite mer flexibel sula utan att vara van att gå i sådana eller att ha tid att vänja sig.
 
Goretex funkar bra mot regn och vattenpölar modell mindre, men inget vidare över myrar eller jokkar. Beror ju på var man tänker sig vandra.

Jag tänker nog testa sandalen Keen Newport i år då de satt väldigt skönt i butiken. Fattas bara att köpa dem först. Gillar även vissa trailrunners men kan få ont i fötterna av de mjuka sulorna när man går på sten.
 
Har haft Keen-sandaler. Intressant tanke. Hoppas det funkar. Hade själv önskar lite mer än bara en rem runt hälen. Den sandalen med bättre häl. Berätta gärna hur det funkade.

Typ såna här
d18e81c1c64bff806e1955571456d1ba.jpg
 
Jag är inte så rädd för att bara ha en rem där bak, då är jag mer rädd att få in skräp och småsten när man vandrar lite off trail. Borde kanske bli störande.


edit...jo den där arroyo provade jag också och den satt lika skönt den.
 
Många är inne på löparskor, vilket funkar fin fint i många lägen.
Det beror också på hur länge du är till skogs och hur mycket packning du bär.

Personligen skulle jag råda mid-kängor av nåt tyg med Goretex.
De är ofta flexiba nog, har ofta något dämpande material men också är "styva" nog för stökig underlag i skogen. Dessutom kan de ge lite bättre stöd för fotleden, vilket löparskor inte ger.

...

Personligen har jag inte märkt någon som helst skillnad i stöd mellan en mid-känga och ett par löparskor; och då använde jag tidigare Haglöfs Grym som är en riktigt hård känga. Bäst kontroll med minst risk för stukningar har man trots allt barfota. Inte många av oss i dagens samhälle som fixar det vid vandring dock. :)

Goretex funkar bra mot regn och vattenpölar modell mindre, men inget vidare över myrar eller jokkar. Beror ju på var man tänker sig vandra.

Jag tänker nog testa sandalen Keen Newport i år då de satt väldigt skönt i butiken. Fattas bara att köpa dem först. Gillar även vissa trailrunners men kan få ont i fötterna av de mjuka sulorna när man går på sten.

Det finns många modeller av terränglöparskor som inte har en så pass mjuk sula att det blir jobbigt med till exempel stenfält. Jag har också vandrat med Salomon X Ultra, La Sportiva Raptor och North Face Ultra MT. Alla tre har en sula med någon form av skydd mot just sten och andra spetsiga föremål.

Om jag ska återgå till TS frågeställning så kanske du redan har tillgång till ett par vanliga löparskor? I så fall kan du ju göra ett enkelt test med dem på en skogsvandring. Det är flera saker som blir bättre med en terränglöparsko, men det är ändå närbesläktat och kan ge dig en indikation om det är något för dig. Har man problem med att få in mycket skräp i skon finns det enkla damasker att köpa (exempelvis Dirty Girl Gaiters) eller varför inte sy själv. Att hitta en sko som är skön i både grisigt vår- och höstväder samt varm sommar blir nog svårt.
 
Terränglöparskor verkar sköna, har ett par löparskor nu när jag är ute och vandrar.. visserligen några år på nacken , men brukar få ont/spänningar kring ena höften efter någon mil, tror jag behöver lite mer stöd i skon.

Sen när hösten kommer och det blir grisigare ute i skog och mark känns det som det inte är optimalt med löparskor , är nog ute efter något mellanting, får inte bli för instängt/klumpigt fina sommardagar, men ska funka när det är blött och lite grisigt.
 
Jag har fallit för Ecco Light modellen

Trots att de är goretex så är de svala, de är också ganska lätta och och sneakersaktiga - men har en relativt styv sula och bra stöd. Dock inte så dämpande, vilket jag gillar.

Jag är ganska förtjust i kombinationen låg dämpning men att de samtidigt har ett bra stöd för foten. Skor brukar ofta annars vara väldigt dämpade om de är ger fotren stöd. Jag gillar att det är lite "hårt" under foten, det ska inte kännas som att gå på en löparsko i skogfen, typ att vandra på en madrass. Bättre markkontakt med lite hårdare skor.

Den är alltså tämligen nätt och tämligen sval - trots goretex

Jag har ett par andra skor som heter Haglöf Ridge. De är lågskor med goretex men mer dämpade och varma och klumpiga.

Jag tror dock inte att Ecco-skorna är speciellt hållbara. Jag använde mina mer eller mindre tills de var slut, tog 1,5 år. Fast då använde jag mest dem.
 
Back-up skodon

Brukar gå i rejäla Lundhag kängor men 2013 valde jag ett par Goretex walkingskor från new balance. Efter 10 mil på nordkalottleden började en tå (hammartå) på högra foten helt förstöra nöjet av vandringen.

Som tur var hade jag med mig ett par Teva sandaler för läger och vad som inte bara räddade situationen utan visade sig vara utomordentligt stabila och ohala på diverse underlag. Hoppade med hygglig vikt på ryggen över stock och sten med riktigt bra kontroll under resterande 20 mil;)

Går fortfarande primärt med `Lundhagarna´ men byter då och då till Tevorna när fötterna vill luftas lite.


https://images.internetstores.de/products//474823/02/129f78/Teva_M_s_Terra_FI_4_Cross_Terra_Black[1470x849].jpg?forceSize=true&forceAspectRatio=true
 
Samma för mig, kortare sträcka dock. Fick ont i hälsenan av mina då nya kängor. Gick bra långt i mina Teva.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dovahluv hjälp en noob med vandringsskor :S Kläder 9
danisko Hjälp med lundhagskängor Kläder 3
DoktorGlas Hjälp! Dragkedjan fastnade. Kläder 4
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
komfortPerZonen Hjälp att identifiera Lundhagskänga Kläder 3
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
svahn87 Hjälp med gaiters Kläder 20
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
¤hej¤ Hjälp mina kängor! Kläder 13
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Tritorn Hjälp med Fjällrävens storlekar Kläder 7
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
myraakita Vandringskängor hjälp?! Kläder 12
Jimsson Hjälp: Minimalistisk vattentät fullzip byxa Kläder 27
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
jotho Behöver hjälp med klädpackning till fjälltur. Kläder 33
mathias_h Hjälp att identifiera Haglöfs-jacka Kläder 8
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
shiloh Hjälp hitta förstärkningsjacka Kläder 13
mårtenm hjälp mig hitta bra mellanlagerströja Kläder 18
Avle Hjälp med att hitta en bra overall? Kläder 7
Fryslort Snälla hjälp mig välja....! Kläder 14
FBJTOR Jörnkängor, Hjälp! Kläder 22
almkvist Gamla Jörn / Lundhags? - Hjälp med ID Kläder 1
mårtenm Skaljacka - hjälp tack! Kläder 12
mutuldus Snabb Hjälp! Val av vinterkängor/stövlar! Kläder 21
Napoleon Stort behov av hjälp! Ännu en tråd om storlek på Lundhags Professional Kläder 26
Jakzy Ute i sista minuten, hjälp! Kläder 2
Hella82 Snälla hjälp mig med käng-problem Kläder 20

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...