New York, var kan man handla billigt

Hej,
Jag passerar New York om ett par veckor. Har kollat lite gps-priser på nätet och det är utan tvekan bra mycket billigare än i Sverige, ofta runt halva priset. Undrar dock om någon har tips på off-line butiker som man kan besöka i New York alternativt Raleigh North Carolina?
/Mattias
 
abel; sa:
Har kollat lite gps-priser på nätet och det är utan tvekan bra mycket billigare än i Sverige, ofta runt halva priset...
Ja det blir billigare, speciellt om man smugglar, men tänk på att har GPS:en kartfunktion är det inte samma produkt som den man köper i Europa. I USA har enheterna amerikansk grundkarta och här i Europa europeisk (och lite afrikansk) grundkarta.

Grundkartan är ingen ersättning för detaljerade kartor men framförallt om man använder autorutt (GPS:en kan själv förslå vägval) så är "rätt" grundkarta ett väldigt bra komplement. När man zoomar ut ordentligt på GPS:en för att få överblick så visas också den översiktliga grundkartan och med "fel" grundkarta för den kontinent man befinner sig på blir skärmen i stort sett blank då. För den händelse man någon gång skall sälja sin enhet begagnad så är andrahandsvärdet sämre på en amerikansk enhet här.

Om du funderar på en Garmin Quest så blir det utöver amerikansk grundkarta också detaljerad vägkarta över "fel" kontinent och den har också bara ungefär hälften så mycket kartminne om du köper den i USA istället för Europa så den modellen är definitivt inget bra köp "over there".

Ovanstående gäller Garmins enheter, enligt uppgift skall det med Magellan på något vis vara möjligt att byta grundkartan men det går inte på Garmin.

Om GPS:en inte har kartfunktion så är enheterna likadana oavsett kontinent. Om man bara planerar att använda den på sjön, i terräng eller inom ett begränsat geografiskt område så använder man normalt inte grundkartan alls.

Jag avråder inte från USA-köp utan upplyser bara därför att många inte har detta klart för sig när de jämför priserna på äpplen och päron. Päron kan också vara jättegoda men var det äpple man var sugen på riskerar man att bli besviken.

Om man vill ha en europeisk enhet så brukar ofta någon av dessa vara bland de billigaste butikerna:
http://www.aspidshop.com
http://www.sportextreme.com
http://www.gpsw.co.uk
http://www.globalpositioningsystems.co.uk

Eftersom de här butikerna ligger inom EU betalar man (vanligen) moms i försäljningslandet och ingen tull så man behöver inte vara olaglig och smuggla heller.

Har aldrig varit i varken NY (annat än på flygplatserna) eller Raleigh så jag har inget direkt svar på din fråga men jag vet att större varuhus typ Wal-Mart med jakt- och fiskeavdelningar säljer GPS:er. Däremot är lagerhållningen skral och personalens kompetens obefintlig på sådana ställen så man måste ha lite tur och själv veta exakt vad man vill ha.
 
Jag instämmer med Pelle angående att man vill faktiskt ha europeisk baskarta.

Om du vägrar att lyssna på goda råd :) kan du kolla på J&R som finns i finansdistriktet, väldigt nära Ground Zero. http://www.jandr.com - inte billigaste men väldigt bra ställe. De har butiker längs ett helt kvarter. De är också till skillnad från många andra ställen i regel riktigt bra på det de säljer. Har snackat GPS, digitalkamera och mp3 på olika avdelningar där.
 
Jag handlade en GPSMap 76CS i NY i våras....

Första butiken jag gick in på ville ha 200 USD för en 76cs, men han behövde en timme på sig att hämta den.. Hmmm...

Eftersom jag inte hade den timmen handlade jag i en lite större butik midtown på Manhattan (dvs lite dyrare distrikt). Den kostade ca 500 USD. Fick sen tag på Friluftskartan + Norsk terrängkarta gratis....min kostnad alltså cirka 3500 svenska skinn :)


Eftersom jag hade tänkt använda min GPS i naturen har jag ingen som helst användning av nån europeisk baskarta...

Om du inte ska på bilsemester behöver du den inte, en bilatlas funkar så vitt jag vet fortfarande om du nu får för dig att bila nånstans...
 
Det är iofs mycket trevligt att kunna ha den till skogen + på hojen och i bilen med detaljerade kartor och autorouting (som funkar bra i och med att de större europeiska vägarna finns med). Känns dumsnålt att köpa från USA om man inte är en fattig student. Jag tycker inte att man ska hänga upp sig till 100% på priset. Jag köpte en Garmin Vista C till schysst pris på Aspidshop.com. 3800 kr mot 5150 i butik i Sverige.

öringen; sa:
Om du inte ska på bilsemester behöver du den inte, en bilatlas funkar så vitt jag vet fortfarande om du nu får för dig att bila nånstans...
 
niklaz; sa:
Det är iofs mycket trevligt att kunna ha den till skogen + på hojen och i bilen med detaljerade kartor och autorouting (som funkar bra i och med att de större europeiska vägarna finns med). Känns dumsnålt att köpa från USA om man inte är en fattig student. Jag tycker inte att man ska hänga upp sig till 100% på priset. Jag köpte en Garmin Vista C till schysst pris på Aspidshop.com. 3800 kr mot 5150 i butik i Sverige.

öringen; sa:
Om du inte ska på bilsemester behöver du den inte, en bilatlas funkar så vitt jag vet fortfarande om du nu får för dig att bila nånstans...

Man gör naturligtvis som man själv vill. Själv är jag varken dum eller snål, däremot har jag 3500 kronor över att göra annat skoj för ;) Att kalla nån för dumsnål tycker jag bara är ett uttryck för avundsjuka/jantelagen... ha en bra dag :)
 
öringen; sa:
Om du inte ska på bilsemester behöver du den inte, en bilatlas funkar så vitt jag vet fortfarande om du nu får för dig att bila nånstans...
Det måste vara härligt att ha ett sådant enormt självförtroende att man anser sig säkert känna till vad andra människor behöver.

Papperskartor fungerar så vitt jag vet i naturen också så enligt ditt eget resonemang har du bara lagt ut en massa pengar på en onödig GPS.

Sedan kan man också se det som så att det är resursslöseri att sitta och läsa i en bilatlas när man har en alldeles utmärkt vägnavigator men det är ju upp till var och en att välja.
 
PR; sa:
Det måste vara härligt att ha ett sådant enormt självförtroende att man anser sig säkert känna till vad andra människor behöver.

Ja naturligtvis funkar papperskarta och kompass även på fjället... det var kanske knepigt formulerat av mig.

Det jag var ute efter är resonemanget från vissa ( som förmodligen köpt sin GPS i europa för dubbla priset ) att en USA-köpt GPS i princip är värdelös. Om man nu som jag vill ha en GPS och vet med sig att man inte ska bila, varför då inte handla i USA till halva priset?

Som du själv skriver:

PR; sa:
Om man bara planerar att använda den på sjön, i terräng eller inom ett begränsat geografiskt område så använder man normalt inte grundkartan alls.


[Ändrat av öringen 2005-05-16 kl 14:33]
 
OK då. Ekonomisk brukar låta finare än snål och jag vet inte vad jag skulle vara avundsjuk på. Ber dock om ursäkt om du blev förolämpad även fast det inte var riktat mot någon specifik.

Vi är alla olika men jag är nöjd med mitt val och är positivt överraskad över att jag kan kolla upp matställen och bensinmackar när jag är ute och kör förutom att Vista C:n är kanon att ha i skogen.

öringen; sa:
Man gör naturligtvis som man själv vill. Själv är jag varken dum eller snål, däremot har jag 3500 kronor över att göra annat skoj för ;) Att kalla nån för dumsnål tycker jag bara är ett uttryck för avundsjuka/jantelagen... ha en bra dag :)
 
En eloge till Pelle Rindar som pedagogiskt och tydligt beskriver precis det som man ska vara uppmärksam på vid USA-köp.

Hur många gånger har du skrivit just det inlägget nu, Pelle?

Sen är det alltid spännande att se när någon försöker slå hål på Pelles argument med fel medel...
 
Store; sa:
En eloge till Pelle Rindar som pedagogiskt och tydligt beskriver precis det som man ska vara uppmärksam på vid USA-köp.

Hur många gånger har du skrivit just det inlägget nu, Pelle?

Sen är det alltid spännande att se när någon försöker slå hål på Pelles argument med fel medel...

Mmm, men faktum kvarstår:

PR; sa:
Om man bara planerar att använda den på sjön, i terräng eller inom ett begränsat geografiskt område så använder man normalt inte grundkartan alls.

Fast det kanske måste komma från vissa personer för att det ska förstås ;) När jag påpekat det har argumenten emot det haglat iaf...
[Ändrat av öringen 2005-05-16 kl 15:14]
 
Nu såg jag faktiskt att det fanns ett par eTrex Vista C på eBay med europeisk baskarta men jag har svårt att bedöma vad det går loss på om man ska skicka och betala ärligt. Reser man över och tar med den utan att visa i tullen blir priset förstås riktigt bra.

Jag fick reklamera min pga en knapp som inte funkade 100% och skickade till Spanien där jag köpte den så det kanske är något att tänka på. Tar nog betydligt längre tid till/från USA - har inte tänkt på om man får nyttja garantin här i Sverige. Känns nästan oförskämt bra om det går med tanke på priset.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rascar Köpa Garmin i New Yourbutik? Navigering 6
Store Gratis kartor över New Zeeland Navigering 2
BadCash Var hittar man enklast GPX-filer för vandringsleder? Navigering 6
amkarl Var köpa Utekartan i Örebro? Navigering 4
guhj Billig gammal GPS, visa koord, inget mer. Var hitta? Navigering 8
periskop Var köpa Suunto-kompass? Navigering 2
joa_bj Var hittar jag rastplatser som POI's till Garmin Navigering 2
peter1959 "känna på sig var vädersträcken går"................................................ Navigering 22
jasåpådetviset Var är satelliterna just nu? Navigering 11
niklaz Var hittar man Garmin-tillbehör billigt? Navigering 19
peter1959 Var har ni GPS-en och hur på tur? Navigering 6
Enicar GPS SW 2.90 var hittar jag den? Navigering 4
mikaelkr Var finns info om Gallileo? Navigering 2
ekis Var köpa Garmin Metroguide senaste ver (v10)? Navigering 5
Vandrare Var köpa cykelhållare Garmin 60? Navigering 5
frni Uppgradera CitySelect v.6 till v.9 Var köpa? Navigering 3
filto338 Gratiskartor var? Navigering 2
Surjamten Var köpa GPS i Toronto? Navigering 0
Andis Var köper jag Garmin 60CSx billigast inom EU? Navigering 35
jonasolof off topic: var lägga bilder som ska länkas? Navigering 6
PR Var köper man GPS till vettiga priser? Navigering 24
montanaemma Var hittar jag bra kartor? Navigering 3
Tony-Avesta Egnos hur var det med det nu? Navigering 3
jörgen-1909 Hur var det nu... Navigering 2
Lundman Var få reda på höjdangivelser för kalibrering av gps Navigering 8
lllusion Var köper man norska kartor? Navigering 6
annsun Var finns Garmin 60 CS i Sverige? Navigering 22
d.a.n.i.e.l Garmin Geko 201 billigast var? Navigering 10
jamo Var är bubblan i kompassen? Navigering 15
Tomax Minne, var är mitt minne? Navigering 4
PR Fasta hastighetskameror var finns de? Navigering 49
bengtberg Köper en Garmin i morgon, men vilken? Och var? Navigering 13
pefo Var köper man GPS mouse i Sverige? Navigering 0
Livsglad Var ? bra kartor? Navigering 0
eTrex, Var är den billigast ? Navigering 1
Nyman Var kan jag hitta arméns beg radioapparater? Navigering 0
Var kan man hitta Route66 gratis på nätet????????? Navigering 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...