Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare?

Hej!

Jag och en kamrat ska gå Kungsleden Abisko - Nikkaluokta och tänkte (om tid & väder tillåter) bestiga Kebnekaise på vägen. Det är väldigt tilltalande att ta Kebnekaise på vägen, dvs Durlings led upp och Västra leden ned. Mina frågetecken är följande:
  1. Är det möjligt att tälta t ex i Kaffedalen (under goda väderförhållanden)?
  2. Vore det möjligt att på en dag klara först Kaffedalen - Kebnekaise - Kaffedalen utan packning, följt av Kaffedalen - Kebnekaise Fjällstation med full packning, dvs västra leden?

Jag förstår att Vierramvare blir tungt med full packning, men frågan är hur tungt, dvs hur mycket extra tid som kan tänkas krävas.
 

avslutad210712

Gäst
Hej!

Jag och en kamrat ska gå Kungsleden Abisko - Nikkaluokta och tänkte (om tid & väder tillåter) bestiga Kebnekaise på vägen. Det är väldigt tilltalande att ta Kebnekaise på vägen, dvs Durlings led upp och Västra leden ned. Mina frågetecken är följande:
  1. Är det möjligt att tälta t ex i Kaffedalen (under goda väderförhållanden)?
  2. Vore det möjligt att på en dag klara först Kaffedalen - Kebnekaise - Kaffedalen utan packning, följt av Kaffedalen - Kebnekaise Fjällstation med full packning, dvs västra leden?

Jag förstår att Vierramvare blir tungt med full packning, men frågan är hur tungt, dvs hur mycket extra tid som kan tänkas krävas.

Det finns iordningställda tältplatser i Kaffedalen men underlaget är såklart stenigt.

Har gått hela Durlings led från Singivagges västra mynning till Kaffedalen, upp på toppen med lätt packing och sen ner Västra leden på en dag. Gick förbi ett par som också hade full packning på vägen upp och misstänker att de gjorde samma sak.

Så visst går det men det handlar förstås om personlig form och väderleksförhållandena.
 
Det går nog om man har lite pannben. Jag mötte en kille utan t-shirt och med full packning alldeles nedanför gamla toppstugan. Själv hade jag tagit på mig vindtät jacka för snålblåsten och bar väl på 3-4 kilo.

Tipsade honom om att han åtminstone kunde lämna packningen där innan han tog toppen :) Han hade gått upp Västra leden och skulle fortsätta ner Durlings sen. Tror att han var australiensare, surfartypen med en guldgul ryggsäck från sena 80-talet. Kul möte!
 
Visst går det, men inte utan en rejäl portion ansträngning. Var försiktiga och ta det lungt nerför, både för att skona knäna men även för att inte halka och glida i strenskravlet då ryggsäcken bidrar till sämre balans. Var även medvetna om att kitteldalen är sista möjligheten att dricka och fylla på vatten (och det lär gå åt ett antal liter till de resterande höjdmeterarna med fulla ryggsäckar) under sommaren. Möjligen kan det finnas vatten i kaffedalen, men när jag var uppe senast i augusti 2010 var det torrt där (och de mindre pölar som fanns under stenarna var inget jag skulle chansa på att dricka;))


med en guldgul ryggsäck från sena 80-talet. Kul möte!
Andra halvan 70-talet skulle jag gissa. Har även ägt en själv under tågluffningseran, härliga minnen:)
 
Beroende på snömängd/tid på året är det enklare eller mer komplicerat att tälta i Kaffedalen. Finns det mycket snö kvar i dalgången (som det kan vara efter flera dagar efter midsommar), så får man anpassa utrustningen därefter.
 
Jag har gått Durings led upp till sydtoppen och sedan västra leden tillbaka ned över Vierranvarre med full packning, ca 25-27 kilo. Jag hade med mig min måttligt tränade son som också bar full packning. Lite slitigt mot slutet upp mot toppstugan, dock inga större problem om man har en frisk rygg och friska knän.
Visst kan man lämna packningen nere i Kaffedalen, men det är inte så dumt att ha med sig utrustningen upp. Om vädret är bra finns många fina platser på vägen upp med vidunderlig utsikt, som lämpar sig bra för en matrast och lite kaffe. Dessutom är utsikten vackrare när man har svettats lite på vägen upp. :cool:

För oss tog det ca 12-13 timmar från Singivagge till fjällstationen via sydtoppen, men då tog vi det ganska lugnt långa bitar av vägen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Gråbuse Bestiga kebnekaise sen höst - går det? Fjällvandring 19
markanthus Tid på året att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 2
Johannes89 Bestiga Kebnekaise Fjällvandring 11
Fazt Bestiga Kebnekaise I december Fjällvandring 25
gegga moya Vad är en bra tid att bestiga kebnekaise på? Fjällvandring 19
##3 Bestiga Kebnekaise i mars? Fjällvandring 4
thedyck Bestiga Kebnekaise i Mars, April? Fjällvandring 11
Tom Bombadill Bestiga Kebnekaise sydtopp-När? Fjällvandring 36
hejsan22 Bestiga Kebnekaise... Fjällvandring 21
Jockan Bestiga Kaskasatjåkka mitten av september Fjällvandring 6
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
Gråsparven Bestiga Niják Fjällvandring 5
cnygardh Bestiga Tjakkeli Fjällvandring 5
Fjällrookiee Bestiga Ottfjället i Oktober? Fjällvandring 6
pantorama Bestiga Helags i maj – med snöskor? Fjällvandring 2
Magnus Eriksson 68 Bestiga Liddubakti Fjällvandring 3
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
ksl65 Bestiga Sylarna i Oktober? Fjällvandring 8
jamlindell Bestiga Storsylen med barn Fjällvandring 10
yps Bestiga storsnasen Fjällvandring 4
Team Hagbard Bestiga Galdhöpiggen vintertid Fjällvandring 6
sespalan Bestiga Møysalen Fjällvandring 2
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
maximiriam Bestiga Sylarna på 1 dag? Fjällvandring 18
shadowfire Vilka höga toppar att bestiga? Fjällvandring 7
tomhylsan Bestiga Sarektjåkkå utan utrustning Fjällvandring 3
Ninakanin Bestiga Vuojnesjåhkkå (från Bielavárásj?) Fjällvandring 5
ImpulzE Bestiga storsylen? Fjällvandring 3
bfia73 Bestiga Kåtotjåkka söderifrån? Fjällvandring 15
Bladh När bestiga keb? Fjällvandring 8
XPAT Bestiga Keb Fjällvandring 4
Anderljung Bestiga Sarektjåkkå sommartid Fjällvandring 23
Putte84 Vi som skulle bestiga keb... Fjällvandring 29
m.r Vandra kungsleden och bestiga toppar. Fjällvandring 4
Bestiga Akka Fjällvandring 2
kgp Bestiga Akka Fjällvandring 10
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...