Fjällkartan finns inte längre på Lantmäteriet

Lantmäteriet har ju skapat sina tillgångar med hjälp av skattebetalarnas/kundernas pengar och fast dom inte längre trycker kartor så är ju vi fortfarande deras slutkund även om dom går via diverse app-tillverkare innan vi får kartorna. Det är det jag menar med deras"kunder". Glömmer man slutkunderna i sin verksamhet så hamnar man lätt i problem med verksamheten.

Norstedts är ett privat förlag som köpt karttjänsten av LM. Norstedts går i förlust p.g.a. att de inte säljer tillräckligt många kartor. Ska ett statligt bolag subventionera Norstedts? - LM kommer inte göra fler upphandlingar för att trycka Fjällkartan.

Hur ska de göra med alla andra?

Informationen i kartan försvinner inte ... leder uppdateras, kartinformationen uppdateras. Men produkten Fjällkartan försvinner och Norstedts kommer inte att trycka den på uppdrag av LM längre.

Våra skattepengar ska gå till att finansiera LMs verksamhet, inte Norstedts produktion.

Då kartan inte tillverkas så kommer inte LM att göra raster av vektorinformationen coh då försvinner Fjällkartan.

Det är synd tycker jag också.
 
Lantmäteriet är en myndighet. Den har således inga kunder överhuvudtaget.

Däremot har en myndighet en uppgift och ett ansvar gentemot medborgarna och samhället - oberoende av ekonomiska överväganden. En myndighet kan aldrig styras i enlighet med vinstdrivna affärsmodeller - även om New Public Management modellen påstår det.

Det är således inte ett giltigt skäl när Lantmäteriet slutar visa fjällkartan på nätet pga brist på kommersiell efterfrågan.

Läs tidigare svar. Det är skillnad på produkten Fjällkartan som Norstedts trycker på uppdrag av LM och LMs "kartdata"

Fjällkartan på nätet fanns på grund av att de skapade "rasterinformation" (i brist på bättre begrepp) för att kunna trycka Fjällkartan på papper/tyvek. "Informationen" som fanns i rasterformat finns nu bara som vektorformat i den topografiska kartan.

Det är synd tycker jag också, men tycker också att det är viktigare att de har pengar till deras verksamhet än något som faktiskt egentligen är överflödigt. Det är synd att den visuella presentationen som höjdskuggning inte är lika bra på vektor/topografiska kartan som på fjällkartan men informationen försvinner inte.

Sen finns det ju andra fördelar med vektorformat också, t.ex. zoombarhet.
 
Hur länge har LM haft terrängskuggning på sina kartor? (har dom haft det öht.?)

Jag tittade på de kartor från 00-talet jag har liggande och inga av dessa har terrängskuggning Täta höjdkurvor ger givetvis något av en tredimensionell effekt vilket gör att 1:100 000 upplevs som mer dramatiska och levande än 1:50 000 givet samma ekvidistans.

Tittar jag på kartutsnittet över Sarek tidigare i tråden har jag svårt att avgöra om den upplevda terrängskuggningen är riktig eller om det är en en konsekvens av .jpg komprimeringen. Någon som sitter med en senare tryckt karta borde kunna se det direkt (för egen del har jag i princip enbart använt utskrifter från Garmins BaseCamp det senast decenniet så jag har inga nyare kartor).

För kartor som ska användas i fält måste en så stor kontrast som möjligt mellan höjdkurvor och bakgrund vara att föredra. I min mening är terrängskuggning därför inget att eftersträva.

Tydligen har terrängskuggning existerat (åtminstone) sedan 2006, det kanske börjar bli dags att uppdatera vissa kartor.

"Fjällkartan utges i skala 1:100 000. Kartserien omfattar 23 kartblad och täcker fjällområdet från Sälen i söder till Treriksröset i norr.

... Samtliga kartblad har höjdkurvsredovisning med 20 meters ekvidistans och topografin är förstärkt med terrängskuggning..."
 
Skeendet blir så här och jag för be om ursäkt för lite dåliga begrepp.

1 LM slutar med produkten Fjällkartan.
2 LM slutar med att skapa rastergrafik p.g.a. det.
3 LM kommer att presentera all information som vektorgrafik istället.

Rastergrafik är det du ser i bilder, t.ex. jpg, bmp, gif o.s.v.
Vektografik har jag kopierat från wikipedia då jag har svårt att sätta ord till det själv.
"Vektorgrafik består av geometriska primitiver, såsom punkter, linjer, cirklar och dylikt, som tillsammans beskriver en bild. Detta till skillnad från rastergrafik (bitmaps) som enbart består av bildpunkter/pixlar. I princip all form av modern 3D-modellering görs med hjälp av vektorbaserad teknik"


Den största märkbara skillnaden är t.ex. höjdskuggningen. En annan märkbar skillnad är att när du tidigare förstorat Fjällkartan och Terrängkartan in så det blivit "pixlat" upplösningen har varit en begränsning. Nu kommer det vara samma upplösning när kartan mest förstorad som när den inte är förstorad, den är s.a.s. skarp hela tiden.

Sättet att presentera informationen påverkar inte insamlandet av information. LM kommer att fortsätta med sin verksamhet som tidigare men de presenterar inte resultatet i rastergrafik längre och slutprodukten Fjällkartan på nätet (bl.a.) försvinner som en följd av det.

Apptillverkare för göra om sina produkter så att de anpassas till ovanstående.
 
En sista (?) kommunikation med Lantmäteriet

Jag fick alldeles nyss följande svar från Lantmäteriet:

______
Hej och tack för ditt mejl Björn,
med detta mejl hoppas jag kunna svara på dina frågor.

I grunden finns ett strategiskt ställningstagande. Vi har valt att likrikta utseendet i våra kartor för att likna den topografiska webbkarta som visas i Kartsök och ortnamn. Den senare är anpassad för att i digitala miljöer visas med ett likartat sätt i olika skalnivåer. De utskrifter du får från tjänsten är därför inte alltid de bästa möjliga för att läsa på papper eller på pdf.

Därför har vi tagit fram en tjänst vi kallar för Kartutskrift. I den kan du få en utskrift i skala 1:50 000 som påminner om Fjällkartan, alltså med ett annat manér än i den digitalt anpassade Kartsök och ortnamn. Dock saknas i dagsläget några delar som fanns med i Fjällkartan, exempelvis terrängskuggning och blå höjdkurvor över glaciärer.

Du uppmärksammar att vi har en produkt med namnet ”GSD-Fjällinformation, vektor”. Den har varit en av komponenterna i Fjällkartan och kommer även fortsättningsvis att vara grunden för den karta över fjällområden som du på egen hand kan skriva ut i Kartutskrift.

Förändringarna i Kartsök och ortnamn handlar även om en anpassning som följer av att efterfrågan på tryckta kartor har minskat, vilket i sin tur har lett till att våra tidigare tryckta kartor som Fjällkartan inte längre produceras. Den digitala Fjällkartan har tidigare gått att se i Kartsök- och ortnamn, men finns nu inte där som följd av att produktionen upphört.

Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra våra produkter och tjänster. Därför är de synpunkter som du formulerar på Utsidan.se och i ditt mail viktiga i vårt fortsatta arbete. Vår ambition är att du liksom alla andra som nyttjar det vi producerar ska vara nöjda.


Med vänlig hälsning
________________
Lena Norberg
Produktutvecklare E-tjänster

Lantmäteriet, Division Geodata
Lantmäterigatan 2C
801 82 Gävle
E-post: lena.norberg@lm.se
Tfn: 026- 63 37 87
www.lantmateriet.se
_____

Tja… om de delar som saknas idag kompletteras så är allt väl. Vi får väl se.
 
Jag fick alldeles nyss följande svar från Lantmäteriet:

______
Dock saknas i dagsläget några delar som fanns med i Fjällkartan, exempelvis terrängskuggning och blå höjdkurvor över glaciärer.

Du uppmärksammar att vi har en produkt med namnet ”GSD-Fjällinformation, vektor”. Den har varit en av komponenterna i Fjällkartan och kommer även fortsättningsvis att vara grunden för den karta över fjällområden som
Tja… om de delar som saknas idag kompletteras så är allt väl. Vi får väl se.

Terrängskuggning är trevligt det ökar läsbarheten och speciellt i bergsmiljö.

Att vi eventuellt inte i framtiden har tillgång till höjdkurvor på glaciärer ser jag som en potentiellt riskfylld informationsbrist. Höjdkurvorna indikerar var det finns risk för farliga glaciärsprickor. (konvexa partier)

Thure
 
Höjdkurvor över glaciärer är kvar

Terrängskuggning är trevligt det ökar läsbarheten och speciellt i bergsmiljö.

Att vi eventuellt inte i framtiden har tillgång till höjdkurvor på glaciärer ser jag som en potentiellt riskfylld informationsbrist. Höjdkurvorna indikerar var det finns risk för farliga glaciärsprickor. (konvexa partier)

Thure

Höjdkurvor på glaciärer finns kvar i Kartutskrift, det Lantmäteriet skriver är att de inte längre är blåa. I Kartutskrift är de bruna, som i övrig terräng, men mot en blåprickad botten som avbildar glaciärens utbredning. Tydligare tycker jag, men andra kanske gillar de blå kurvorna av estetiska skäl.
 
Senast ändrad:
Fjällkartan och Terrängkartan för nedladdning

Jag vill påminna om möjligheten som funnits i två år nämligen att ladda ner Fjällkartan och Terrängkartan från min site med adress www,bengt.nolang.se\kartor. Det är inte någon visningstjänst men det går att gratis ladda ner samtliga Fjällkartans och Terrängkartans kartblad. De finns också i versioner för Garmins GPSer och för Android-appar. Allt är gratis.

Diskussionen om raster och vektorkartor är intressant. Den innehåller en del missförstånd och felaktigheter. Den nuvarande vektorkartan har tillkommit genom en vektorisering av rasterkartan. Data i vektorversionen kan inte bli bättre än originalet och är därför inte bättre än data i rasterversionen. Däremot kan det skenbart se ut så eftersom linjerna är tunna i vektorversionen men inte i rasterversionen. Skulle man rita ut osäkerheten i linjerna i vektorkartan skulle de bli minst lika breda som linjerna i rasterkartorna. Till saken hör också att den vektoriserade kartan rastreras igen för att kunna visas i LMs visningstjänst. Det tar för mycket datortid att generera kartorna "on the fly" för varje visning så en rastrerad uppsättning små kartbilder (tiles) har genererats speciellt för visningstjänsten. Notera att det i det frisläppta kartdata bara går att zomma ut från rasterkartornas upplösning, inte in. Kartbilderna för utzoomade nivåer har erhållits genom att utesluta data som finns i rasterversionen och öka textstorleken. Numera går det att zomma in ytterligare och få mer detaljer, men det är inte öppna data och får inte användas för spridning på annat sätt än genom tjänsten. De högre upplösningarna har förmodligen erhållits genom vektorisering av flygfoton. Dessa data ingår inte i den fria uppsättning vektordata som kan laddas ner från LM.

Nedan finns tre skärmdumpar från min kartsite. Adressen till startsidan är den som anges ovan. Adresserna till de två andra sidorna anges på startsidan men kan ändras. Gå därför via startsidan.
 

Bilagor

  • Min kartsite.jpg
    Min kartsite.jpg
    38.5 KB · Visningar: 941
  • Fjällkarteval.jpg
    Fjällkarteval.jpg
    59.7 KB · Visningar: 1,047
  • Terrängkarteval.jpg
    Terrängkarteval.jpg
    72.4 KB · Visningar: 889
Tack Bengt för allt jobb du har gjort för att bevara Fjällkartan. Den tjänst som erbjuds nu i visningen från Lantmäteriet visar precis problemen med lagren. Information försvinner beroende på zoomning. I den tidigare tjänsten växlade jag ofta mellan Fjällkartan, Ortofoto och Terrängskuggning och kunde bibehålla placeringen och informationen.

Det verkar hända väldigt mycket nu när det gäller kartor och Lantmäteriet. Anna Eriksson blir generaldirektör för den nya myndigheten DIGG - https://www.regeringen.se/pressmedd...-for-nya-myndigheten-for-digital-forvaltning/ . Det borde väl garantera kompetensöverföringen från Lantmäteriet?

Sedan får Lantmäteriet lite mer pengar från finansdepartementet 2018-2019 i uppdragen om säker och effektiv tillgång till grunddata och ett säkert och effektivt elektroniskt informationsutbyte inom den offentliga sektorn - https://www.regeringen.se/49c72a/co...aker-och-effektiv-tillgang-till-grunddata.pdf . Men det är ju småpotatis jämfört med de 140 miljoner per år som Geodatarådet i sin framställan den 3/7 anser bör avsättas - https://geoforum.se/nyheter/266-opp...det-till-regeringen-hog-tid-for-oppna-geodata .

Det finns ett nytt förslag till lag om tillgänglighet till digital offentlig service - https://www.regeringen.se/pressmedd...illganglighet-till-digital-offentlig-service/ . Lagen ska inte vara tillämplig på digital service som utgörs av kartor som inte är avsedda för navigering. Det diskuteras förstås vad som avses med ”kartor avsedda för navigering” men borde inte just fjällinformationen från Lantmäteriet vara ett exempel på viktig information för navigering (inte minst för personer med funktionsnedsättning)?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fowwe Glaciärer som inte finns på fjällkartan Fjällvandring 6
makar519 Fjällkartan upphör Fjällvandring 28
fowwe Äldre versioner av Fjällkartan Fjällvandring 59
never Har Fjällkartan BD 2 försvunnit? Fjällvandring 1
GustavOh Ändringar i fjällkartan Fjällvandring 6
Norris Finns isgrottan i Darfálvággi kvar? Fjällvandring 1
Celeste_26 Det finns inget normalår Fjällvandring 2
Bandersson Nu finns Sjielmágårttje i nedre Njoatsovágge på Topografiska kartan Fjällvandring 2
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
oskarlin Stig vid Vastenjaure – finns den? Fjällvandring 0
fremag Finns det två båtförare Rinim - Sitojaure? Fjällvandring 14
John_T Vad finns att se i Oviksfjällen? Fjällvandring 7
Ad.Finem Vart finns Old Tjikko Fjällvandring 13
gerritholl Finns Harry Skarins "fjälltaxi" Tjåmotis – Sitoälvsbron fortfarande 2013? Fjällvandring 14
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
Lars_P Norge i Maj? Finns det nåt? Fjällvandring 5
Pumba Finns det något häftigt i sverige ? Fjällvandring 15
aksello padjelanta, rundtur. Finns det? Fjällvandring 4
Sigi Finns det ett alternativ till Lundhags mooseboots? Fjällvandring 40
Kristina&Neo 16-25 åriga fjällvandrare - var finns dem? Fjällvandring 10
daniel82 Vistas - Keb, finns väg? Fjällvandring 18
majjen Finns det fler nörd-trådar? Fjällvandring 2
Lars G A Guideböcker om Sarek - vilka finns det? Fjällvandring 10
Fiskson Bra fiskevandring på fjället, var finns det? Fjällvandring 4
Peder35 Finns någon expert på att vada i Sarek Fjällvandring 6
brst Finns boende i Katterat? Fjällvandring 3
carl_ Hjälp mig, vart finns/fanns dasset? Fjällvandring 8
larvik line hur stora platser finns det att tälta i Mårma Fjällvandring 2
rosetwig Finns det mygg på fjället? Fjällvandring 15
larvik line Vilken faror finns det på jojoleden Fjällvandring 1
avslutat medlemskap1105 Finns det någon bro vid Gardaure (Arjeplogsfjällen)? Fjällvandring 3
avslut1008 Kolla om broarna finns kvar!!!! Fjällvandring 6
plp Finns bara Lantmäteriets fjällkarta BD10 över Sarek? Fjällvandring 5
gustafr Finns båttransport mellan Abisko - laimoloukta Fjällvandring 7
ared Vad finns på "baksidan" av Sylarna? Fjällvandring 5
Kaskasavagge mot Tarfala, Finns det några TIPS Fjällvandring 2
Lofoten 2 platser finns i bil. Fjällvandring 0
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
lorenzr Vilken stuga värt att stanna längre? Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
skellington Sevärdheter på längre sarektur? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.