Hardangervidda i oktober (väder expertis)

Tja Max här, precis hemkommen från två stycken trippar i Jämtland, det var helt underbart. Men nu slog tanken att jag måste vänta i 365ca tills j kan dra iväg igen :( MEN nu är det så att jag får lov första veckan i november och just Hardangervidda ligger lämpligt till för mig där jag befinner mig nu (Skåne) men frågan är hur ser vädret ut där i november? Jag har relativt bra utrustning och kanske 40% fjällvana. Så om någon av er har varit där i november månad eller vet hur det brukar vara där vid den tidpunkten ge mig gärna massor med tips och råd <3

Med vänlig hälsning,
Maximilian D
 
Grövelsjön, Rondane ... kanske

Hejsan,

Början av November är en notoriskt opålitlig tid i fjällen, i princip oavsett var du befinner dig. Ofta för lite snö för att åka skidor och lite väl mycket för att vandra. Och vädret kan snabbt växla mellan både ganska sträng kyla och regn. Lägg till det korta dagar och extra mörka nätter pga av att marken inte är snötäckt. Så det är inte för inte som man i princip har fjällen för sig själv i November 😉

Så jag hade absolut inte siktat in mig på Hardangervidda. Hela området ligger högt upp, till stora delar över 1000 möh. Bara kalfjäll så långt ögat ser och ingenstans att ta skydd om snöstormen blåser in.

Bättre då att sikta in sig på Grövelsjöfjällen eller kanske Vålådalen i Jämtland, där man kan söka sig ner i skogen om vädret blir tjurigt. Om det är oerhört viktigt med högfjällsmiljö kanske Rondane i Norge kan vara ett alternativ, då det området åtminstone ligger i nederbördsskugga och bör vara lite enklare att ta sig fram i. Men personligen hade jag definitivt begett mig till ett område där det finns skog.

/ Stefan
 
Hardangervidda ligger nära för västkusten men den är lömsk, i oktober november skulle jag välja andra berg. Jag har varit med om en rejäl snöstorm sommartid på Hardangervidda, den tog också sina offer tragiskt nog.
I norden är dagarna korta och bristen på snö gör det än mörkare. Medan regnblandad snö från väster kan göra dig och din packning våt och tung.
Söderöver har du längre dagar och möjligheten att få sova under tak.
Välj rätt!

go tur
 
När jag var där och jobbade i omgivningarna för några år sedan kom första snön redan i början på September. Snön la sig sedan på riktigt från månadsskiftet september/oktober.
Notera att nere vid Hardangerfjorden var det fortfarande riktigt varmt. Trots att det var snö uppe på topparna.
 
I augusti 2013 startade jag en tur från Finse i fullfjädrad snöstorm och ett så småningom flera decimeter högt sammanhängande snötäcke. Inget onormalt alls ;)
 
Du kan ju kanske gå i fjällen och skogarna lite längre söderut
Man ska ju kunna gå från kongsberg tilll hardangervidda, via blefjell veglifjell osv. Fina skogsområden och lägre fjäll kanske inte lika utsatt som uppe på viddan

Här tex : http://www.ut.no/tur/2.2643/
 
Tack så mycket alla för råd/tips, ja kanske får planera om min oktober resa med andra ord =), grövelsjön har jag faktiskt aldrig varit och besökt, men blefjell såg ju faktiskt riktigt trevligt ut okså. har ju ett tag på mig att klura ut detta nu =)
 
Räknat från min position i Skåne är det dubbelt så långt till tatrabergen som till Tex hardangervidda
Vi har bägge rätt :).
Räknat från min position i Skåne (Lund) är det bara något längre med tåg till Zakopane än till Finse, men räknar man i tid om man flyger till Krakow resp. Oslo och sen fortsätter med buss eller tåg, så vinner Zakopane :)
 
Jag skulle hursomhelst gissa att det är lite mer varierat att vandra i Tatrabergen än på hardangervidda. Det verkar ju vara fantastiskt fint.

Har själv bara vandrat i nordiska berg. Nån gång ska jag samla ihop mod och pengar och ge mig söderut och vandra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Expedition1896 Hardangervidda i februari Expeditioner 4
William "Tintin" J 4 Deserts...Sahara i Oktober 2009 Expeditioner 1
JohanDanielsson Madagaskar i oktober Expeditioner 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...