Everest needs to be un-fucked now!

Inte förstår jag diskussionen. De som reglerar flödet på Everest får mer cash om de
A: Lyssnar på alla lysande förslag här och unfuckar Everest nu.
B: Fortsätter som de gör nu.

Ni som tror på A: Carry on, låt mig inte störa.
Ni som tror på B: Cash is king. Några kan kanske starta en insamling och hyra Everest ett år? Jag är övertygad om att det skulle gå med tillräckligt mycket pengar.

Skickat från min dator via en Internet Bläddrare
 
Ja, det är klart att du inte gör. När var du uppe på E senast? Har du nån hot story att beretta?

Skickat från min D5803 via Tapatalk
De vill tjäna pengar, bara att acceptera. Men visst, samla in alla förslag med en massa underskrifter och kräv att de unfuckar Everest nu.

Lycka till!

Skickat från min dator via en Internet Bläddrare
 
Ja, det är inte bra det blir ett problem. Men snarare - nedskräpning i den här tråden? I den här tråden vänder man sig mot rep, lätthet och att andra inte är lika duktig, inte att det skräpas ned, där det i sig inte finns ett logiskt samband mellan hur bra eller dålig någon är på att klättra upp på Mount Everest.

Det är elitism.

Att göra om resonemanget till att det skulle handla om nedskräpning känns lite döfött.

Skickat från min D5803 via Tapatalk



Erephus, vad är elitism för dig? Jag är genuint nyfiken. Det klingar ju väldigt negativt, åtminstone i Sverige, men behöver det vara konstigare än att folk gillar Zlatan? Att vi imponeras av verkligt banbrytande bestigningar? Och inte gillar att det poseras i media över att tjugoåringar med guide klarar ett berg som klättrades på 50-talet utan karta?


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Erephus, vad är elitism för dig? Jag är genuint nyfiken. Det klingar ju väldigt negativt, åtminstone i Sverige, men behöver det vara konstigare än att folk gillar Zlatan? Att vi imponeras av verkligt banbrytande bestigningar? Och inte gillar att det poseras i media över att tjugoåringar med guide klarar ett berg som klättrades på 50-talet utan karta?


Sent from my iPad using Tapatalk
Om du inte har en en rimlig förklaring om det sista så år det möjligt att den kan ligga ganska så nära elitism.

Är deras insats mindre värd då de fått hjälp och därav inte förtjänar att vara med i gemenskapen bland de som klättrat E?

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
För sent att redigera nu... Men Zlatan. Elitism finns på många nivåer, men samhället arbetar bort dessa i exemplet att det ska var gemensamma förutsättningar, idrott - föreningsliv etc. Det är inte alla som blir bra på att spela fotboll, lira fiol, men i stort så finns möjligheten där utan att begränsas alltför mycket av t.ex. föräldrarnas inkomst eller t.ex. ursprung. (Visste det går att diskutera vidare eftersom det också finns en hel del exempel där det faktiskt är tvärtemot vad jag skrev, men det är för mycket utanför ämnet.)

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Inlägg som i allmänhet diskuterar Everest lämnar jag utan kommentar.

Inlägg 2 i denna tråd av John Liungman är intressant, det tar upp kärnan i vad jag ville belysa:

"En intressant text på flera sätt. Inte minst terminologin. Nu handlar det om "staff", "models", "logistics". Känns mer som en bolagsbildning än en klätterresa. Vilket det iofs också är."

Du har inte åkt Vasaloppet om du "tolkat" bakom en skoter hela vägen.

Du har inte klättrat Everest om du använt O2 och dragit i fasta rep, fått hjälp att slå upp tältet och gått på stegar som "personal" organiserat åt dig.

Du har möjligen varit på toppen av Everest men det är inte samma sak som att du har klättrat Everest.

- Elitism. Sure - absolut, vad är fel med det?

Någon tycker man ska acceptera att Everest är förlorat. Det är att göra det enkelt för sig och det speglar en syn man har om man sitter på läktaren.

Problematiken är inte begränsat till Everest. I princip alla berg över 8000 meter är drabbade av detta "turist" fenomen. Det har gått så långt att många andra berg i Himalaya är förlorade om man inte åker till dom på vitren. Ta tex Amadablam och Cholatse för att nämna två låga berg som ser betydande himalaya turism.

Nuptse är ett annat berg som också fixats (Sherpas sätter upp rep till toppen) till toppen för betalande klienter. Listan kan göras oändlig.

Klättring i Himalaya är ingen rättighet. Kan man inte klättra bergen själv får man vänta tills man kan.

INGEN skulle hävda att dom åkt Vasaloppet om dom dragits runt av eb skoter.

Keep it real or stay home!
 
Någon tycker man ska acceptera att Everest är förlorat. Det är att göra det enkelt för sig och det speglar en syn man har om man sitter på läktaren.
Ok, du sitter inte på läktaren, men vad gör du åt detta då? Dessa höghöjds via ferrata är populära och biljetterna säljer som smör. Om du inte har accepterat att Everest är förlorat så måste du väll ändå göra liiite mer än att skapa trådar som denna på utsidan.se väll?

Biljetterna säljs dyrt och det finns gott om folk som köper. Att skriva att de alla ska ha dumstrutar på sig kommer inte att ändra på detta det minsta.
 
Är inte problemet att det är lite "gjort" att bestiga E på det där äkta sättet som vissa vurmar för. Går ju bara att vara först om man är, tja, först. Kvar finns sen bara att göra det i andras fotspår i den svårighetsgrad som passar. Everestklättring som företagskickoff eller något lite svårare...

Det är ju heller ingen av de rekreationsåkare som gör Vasaloppet som på allvar jämför sig med vinnarna.

Inte heller kan de som vinner Vasaloppet idag jämföras med de som gjorde det första året tävlingen hölls. För många parametrar som skiljer.

Det här kan ju appliceras på exakt alla typer av prestationsevent: Gått Karolinermarschen utan att förfrysa fötterna och dö på kuppen? -Fuskis!
 
Inlägg som i allmänhet diskuterar Everest lämnar jag utan kommentar.

Inlägg 2 i denna tråd av John Liungman är intressant, det tar upp kärnan i vad jag ville belysa:

"En intressant text på flera sätt. Inte minst terminologin. Nu handlar det om "staff", "models", "logistics". Känns mer som en bolagsbildning än en klätterresa. Vilket det iofs också är."

Du har inte åkt Vasaloppet om du "tolkat" bakom en skoter hela vägen.

Du har inte klättrat Everest om du använt O2 och dragit i fasta rep, fått hjälp att slå upp tältet och gått på stegar som "personal" organiserat åt dig.

Du har möjligen varit på toppen av Everest men det är inte samma sak som att du har klättrat Everest.

- Elitism. Sure - absolut, vad är fel med det?

Någon tycker man ska acceptera att Everest är förlorat. Det är att göra det enkelt för sig och det speglar en syn man har om man sitter på läktaren.

Problematiken är inte begränsat till Everest. I princip alla berg över 8000 meter är drabbade av detta "turist" fenomen. Det har gått så långt att många andra berg i Himalaya är förlorade om man inte åker till dom på vitren. Ta tex Amadablam och Cholatse för att nämna två låga berg som ser betydande himalaya turism.

Nuptse är ett annat berg som också fixats (Sherpas sätter upp rep till toppen) till toppen för betalande klienter. Listan kan göras oändlig.

Klättring i Himalaya är ingen rättighet. Kan man inte klättra bergen själv får man vänta tills man kan.

INGEN skulle hävda att dom åkt Vasaloppet om dom dragits runt av eb skoter.

Keep it real or stay home!

Men var drar man gränsen av hjälpmedel - i början var det hamparep och inga stegar eller selar i isfallet på Everest - vid vilken tidpunkt på hjälpemdelsutveckligen ska sätta gränsen för renlärigt klättrande?
De som åkte vasaloppet i begynnelsen åkte nog inte i spår av pistmaskiner/skoter och på skidor med betydligt sämre glid - är kolfiberstavar ok i vasaloppet eller ska det vara trä/stål?
Får man dricka i kontroller som itne är allmänna?

Din fråga kokar väl ner i definitionen av "klättra everest", eller?
Jag håller med om att prestationen är mindre med mer hjälpmedel.

Som vanligt - mest frågor men inga svar.

/Patrik
 
Om du inte har en en rimlig förklaring om det sista så år det möjligt att den kan ligga ganska så nära elitism.

Är deras insats mindre värd då de fått hjälp och därav inte förtjänar att vara med i gemenskapen bland de som klättrat E?

Skickat från min D5803 via Tapatalk



Ja, jag vill nog hävda att insatsen är mindre värd om man inte gjort det själv. Det betyder inte att man inte ska få lov att göra det, så länge man städar efter sig. Och självklart får man vara med i gemenskapen.

Men det här kan också handla lite om att förklara för folk vad som är riktigt kul. Och det är roligare och mer lärorikt att klättra upp på ett mindre berg själv. Planera, studera kartor, träna, välja mål... Det betyder inte heller att någon är tvungen att göra så.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Ja, jag vill nog hävda att insatsen är mindre värd om man inte gjort det själv. Det betyder inte att man inte ska få lov att göra det, så länge man städar efter sig. Och självklart får man vara med i gemenskapen.
Fast du har ju inte heller "gjort allt själv". Du har köpt kläder och utrustning som någon annan utvecklat och testat, du har köpt en karta som någon annan ritat och mätt, du har antagligen följt i fotstegen på tidigare expeditioner, du gick antagligen inte hela vägen från ytterdörren till berget, du fick utrustningen framkörd till berget...

Kort sagt, allt i denna diskussion är gråskalor. Du har klättrat med en viss mängd hjälpmedel, en annan person har klättrat med mer, en tredje mindre. Vad som är "real" ligger i betraktarens öga.
Men det här kan också handla lite om att förklara för folk vad som är riktigt kul. Och det är roligare och mer lärorikt att klättra upp på ett mindre berg själv. Planera, studera kartor, träna, välja mål... Det betyder inte heller att någon är tvungen att göra så.
Nja, det är vad *du* tycker är kul. Nån annan kanske bara vill bocka av "Everest" från "saker att göra innan man dör"-listan.

Sedan kan jag förstå sorgen och irritationen hos de som lägger ner sin själ i bergsklättrandet, och inte kan få klättra Everest på sina egna villkor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Svensk tjej har bestigt Mount Everest Alpin / Bigwall 0
Magnus H Sträng guidar till Mt Everest topp Alpin / Bigwall 9
AriGold Nio döda i lavin på Everest Alpin / Bigwall 62
silwerarrow From fight to flight: Simone Moro pilots highest-ever Everest rescue Alpin / Bigwall 0
E9climbing Everest och Lhotse på 24h Alpin / Bigwall 0
silwerarrow Kenton Cool nöjer sig inte med bara Mt Everest... Alpin / Bigwall 2
Onesport Livat på Everest... Alpin / Bigwall 36
Polarnatt Fyra saknade på Everest Alpin / Bigwall 11
E9climbing "Everest is perhaps the single least significant mountain in the entire Himalaya" Alpin / Bigwall 42
Polarnatt Kameror på Everest Alpin / Bigwall 2
apfaktor Höjden på Mt Everest. Alpin / Bigwall 8
E9climbing Pompe till Everest utan O2!!!!! Alpin / Bigwall 280
zzeezz svenskor på Everest Alpin / Bigwall 39
Anders V Nya kvastar sopa på Mt Everest Alpin / Bigwall 10
JohnFalkman Yngst på Mt Everest? Alpin / Bigwall 12
Magnus H Mt Everest på riktigt Alpin / Bigwall 47
Polarnatt Mt Everest och gradering Alpin / Bigwall 1
straylight Everest Unmasked Messner-Habeler 1978 Alpin / Bigwall 4
silwerarrow Drömmen om Everest och andra toppar.... Alpin / Bigwall 2
Brune 18 årig tjej har bestiget Mount Everest Alpin / Bigwall 6
silwerarrow "Everest beyond the limit" 2007 Discovery Channel Alpin / Bigwall 0
silwerarrow Trångt på väg mot Everest topp.... Alpin / Bigwall 1
Hrdlr Klättra everest solo Alpin / Bigwall 8
Keras2006 Everest: På liv och död, Drömmen om toppen Alpin / Bigwall 47
krum syrgas eller inte på everest Alpin / Bigwall 7
srpp Lästips: Everest i Outside Alpin / Bigwall 3
tovalova Fredrik på Everest topp Alpin / Bigwall 20
Polymeras Nya tragedier på Everest Alpin / Bigwall 41
brandmansmicke Everest utan ben Alpin / Bigwall 1
tovalova Mount Everest Fantasy Ridge Alpin / Bigwall 8
linkis Hur många svenskar har bestigit Mount Everest? Alpin / Bigwall 3
tovalova Mattias på toppen av Everest Alpin / Bigwall 1
lilla_my Flock på Everest topp Alpin / Bigwall 24
nitrox50 Önskar killarna lycka till på Everest!!! Alpin / Bigwall 16
sebbe_Huss Everest 1996 Med Göran kropp! Alpin / Bigwall 10
Räv Rävsson Tom Cruise ska bestiga Mount Everest Alpin / Bigwall 26
Corax Everest för nybörjare Alpin / Bigwall 13
Hedman Hollywood på Everest? Alpin / Bigwall 3
thureb Nytt rekord Everest BC till toppen Alpin / Bigwall 10
Nielskorven Vad krävs för att bestiga Everest? Alpin / Bigwall 33
zzeezz Mount Everest från toppen Alpin / Bigwall 3
janotse Rabatt på Everest.... Alpin / Bigwall 0
9090 affisch på mount everest Alpin / Bigwall 9
sfrge Everest Alpin / Bigwall 1
jd IMAXX-filmen om Everest Alpin / Bigwall 9
extremast Mount everest Alpin / Bigwall 7
ritron Atmosfärstryck på Mount Everest Alpin / Bigwall 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...