Slemsäcksinflamation bakom hälen

Har haft en del problem med hälarna bland annat Plantarfacit. Nu är detta bra men nu verkar det som att jag fått en slemsäcksinflamation bakom hälen istället, ena sidan är akut (kan inte gå även korta sträckor) och den andra hälen känns bara när man trycker på. Det är inte helt konstaterat, hoppas jag får nästa vecka klarhet och därmed behandling. Jag ska ut på vandring i slutet av augusti och skulle vilja boka resan. Kan man bli bra tills dess?
Hälsningar Veni
 
Var försiktig.

Svårt att säga. Men var försiktig och lyssna på kroppen. Fick inflammation i slemsäcken bakom högra knät för några år sedan. Slutade med ryggskott och rehab i 2 år tack vare att jag inte tog hand om mig själv och fick rätt behandling i tid. Dras fortfarande med spänningar/stelhet i rygg/ben efter den tiden..
Men lyssna till din kropp, i slutändan är det bara du som vet..

försök hitta en bra sjukgymnast för (med OMT utbildning) för lätta rehab övningar, när smärtan försvinner och du byggt upp området bör du försöka träna upp dig med hjälp utav styrketräning och basövningar med god teknik och lätta vikter. Vandring i mjuk terräng är också väldigt bra.
Även om du skulle missa din resa i augusti så kommer det fler tillfällen.
Slappna av och med hjälp utav andning och tänk positivt.


/alex
 
Det du beskriver liknar de problem som jag drabbades av för flera år sedan (troligen orsakat av hälisättningen i samband med motionslöpning?). I mitt fall blev jag inte bättre trots olika behandlingar under flera år utan tvingades efter tilltagande besvär operera foten hösten 2012. Nu är jag symptomfri igen:)

Långvarig sjukgymnastik (speciellt excentriska tåhävningar) kan hjälpa i kombination med vila och vid behov Voltaren, Artrotec etc (som även är smärtlindrande). Utgå från plant golv för att inte ta ut vinklarna för hårt när du gör tåhävningar. Var dessutom noga med att stretcha varje dag då en tight vadmuskel+hälsena ökar trycket på slemsäcken vid hälsenans infästning på hälbenet.

Att vandra med dessa besvär (beror ju helt på hur du känner det, jag kan bara utgå från min egen erfarenhet) kan innebära att du kan tvingas vila/avbryta om du får så ont att du inte kan gå vidare, däremot skall det inte innebära någon ökad risk för ex hälsenan enligt de läkare jag träffat.
 
Om slemsäcken inte är alltför stor kan du avlasta den med en livbåt klippt av medicinsk skumplast, finns på apoteket. Kan kräva att du går ner i strumptjocklek. Men motion, massage och fotgymnastik brukar få ner slemsäcksinflamationer. Mat med många fria radikaler kan även de hjälpa till, men sluta genast om det gör ont. Och pröva med en kraftigare livboj.
go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hogdefoo Ont bakom ögat? Träning och hälsa 3
thellan Cortisoninjektion i hälen? Träning och hälsa 48
millans Sena under hälen? Träning och hälsa 4
JSG ont under hälen Träning och hälsa 17

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...