Klimatförändringar tar för stor plats i debatten.

För hundra år sen kunde nästan alla leva med 1700 tals standard. Idag kan betydligt färre av de stadsboende göra det. Gröna vågen romantiken på 70-talet blev ett brutalt uppvaknande för månget stadsbarn. Att få ut mat av en 1/2 gris eller några tunnland åker är inte snutit ur näsan, som i alla andra kulturer gäller kunskap före drömmar. Sen gäller det ju att bevara de hopskrapade resurserna innan råttor och röta tar det.
Städerna är beroende av landets och importländernas resurser. Stäng av strömmen för varannan idialistisk miljöpartist i stan och sluta köra in mat, drivmedel etc så ser man snabbt hur dugliga städerna är. Balkankriget bevisade många av städernas "fördelar" åter igen. Det fanns många skäl att lämna städerna bakom sig.
Istället för att träta om var andra bör bo borde någon våga erkänna att vi som art har varit för framgångsrika. Naturen brukar straffa de arter som är det. Hitintills har jorden hämtat sig efter olika våldtäkter. Böcker som övergivna platser och rum bör tjäna som inspiration. Frågan är bara vilka av de +9M innevånare som skall kliva av här. Sannorlikt kommer ingen politiker att erbjuda sig frivilligt.
Vi som lärt oss överleva under olika primitiva situationer lär inte ge upp så vem kommer att förlora mest? Givetvis de som inte rustat sig med kunskaper och lämplig utrustning.
Vedspis, konservapparat och vedeldad tvättgryta kan komma att bli nästa högprisprodukter. Trist då att vedeldning är förbjuden i många av städernas miljölagar.
Det är inte svart eller vitt utan det kan nog bli jobbigt för många. I riktigt tätbefolkade länder lär inte alla frivilligt ge upp sin plats och då brukar det bli bråk. Själv är jag gammal nog att komma ihåg bensinransoneringen här. En intressant tid i personlig egoism för somliga.
Överlevnad är en gruppgej, i en väl sammansatt grupp med olika kunskaper och erfarenheter ökar sannorlikheten att medlemmarna kan fixa det tillsammans. Solister är dömda på förväg i övervägande antal. Överlevnad är vidare en fördelad åldersgrej, inga små 35års klubbar där. Skall det bli funktion i gruppen måste där finnas ålderdifferenser mellan 0 och minst 70.
Antalet i gruppen varierar säkert men de gamla byarna kan ge en rimlig uppfattning. Seymore skrapade bara på ytan.
go tur
 
Senast ändrad:
Seobserver, Just vedeldning är bland det sämsta man kan syssla med så det är självklart att kommunerna kommer förbjuda det i tätbebyggda områden.
Till att börja med så är småskalig eldning ineffektivt och för det andra så släpper man ut väldiga mängder partiklar genom röken.

Ska man elda så är det storskalig produktion som är bäst då man får en betydligt renare förbränning och man kan ha effektiv rökgasrening. De stora fjärrvärmeanläggningarna vi har ar utrustade med bra filter och den rök du ser stiga upp i skyn är mestadels vattenånga. Sätter du in ett filter i din privata vedpanna för en tusenlapp så är det inte ens i närheten så effektivt per eldad kubikmeter ved som att vi 100 000 personer investerar en varsin tusenlapp i ett gemensamt filter till vår fjärrvärmepanna.

Smog, är ett välkänt fenomen som uppstår när man eldar för småskaligt.

Bananmannens inlägg är riktigt bra. Det gäller att få så många som möjligt att flytta in i städerna, det är på så sätt som man lever miljövänligt.
 
Det är faktiskt inte sant att det är ett linjärt samband det är med att bo tätt för att minska på resor. Studier visar att efter en kritisk gräns ökar fritidsresandet ju tätare man bor. Om man bor glest är det nyttoresor typ jobbpendling som ökar. Som vanligt är lagom bäst.
 
Så om jag nu förstår er rätt blir allt bäst om alla bor i städerna, jobbar nära och cyklar på fritiden. Maten skall importeras från billiga länder på andra sidan jorden och Sverige bli rikt på vildmark som exploateras. Inga flygresor kors och tvärs över veckoändan samt alla SUVAR ställs i garage och putsas på emellanåt? Eller är även det en blå dröm?
 
Det är faktiskt inte sant att det är ett linjärt samband det är med att bo tätt för att minska på resor. Studier visar att efter en kritisk gräns ökar fritidsresandet ju tätare man bor. Om man bor glest är det nyttoresor typ jobbpendling som ökar. Som vanligt är lagom bäst.

Allt "onödigt" ökar iom att folk urbaniseras.
När människan övergav det enkla livet kom lönekrav, statuskrav - allt förknippat med stadslivet. Stadsbons pensionsportfölj orsakar sedan att landsortsborna får se sina småskaliga jordbruk dö, se arbetsplatser utlokaliseras till asien osv... osv... Stadsbons livsstil orsakar alltså att lantisen måste pendla.
De hånas sedan av miljötomtar som på sina fjällsemestrar känner sig som naturmänniskor när de, klädda i svindyra och ultralätta fjällmojänger får kalla en bäck för jock. Det är humor, och tragik.

Stadslivet dödar allt. Att inte förstå det är helt ok, men att försvara det, när man förstått, är inte nära ok. Det är nyliberalt dåligt samvete.
Det går dock inte att vrida tillbaka klockan, däremot bör man sluta försvara något som är fel - man bör dessutom likt Norge gynna småskaliga jordbruk, jobba för en levande landsbygd.

Seobserver har dessutom en poäng, hur många i svedala klarar en stor katastrof?



Men, nu är det snart party igen - tungmetaller från Kina skall explodera, sprit från England drickas och hundar skrämmas. Det nya året blir kanon för svedala! :)
 
När stormen Gudrun drog fram utanför husknutarna hade jag en maskin tvätt på gång i tvättstugan. Maskinen hade ett par varv kvar på torrcentrifugen när strömmen gick. Eftersom programmet inte var färdigt öppnades inte låset, och jag visste inte att det fanns ett nödlås man kunde använda om man ville. Så Jag lämnade maskinen. Klockan 2 på natten kom strömmen tillbaka, och klockan sju gick jag upp och skulle hämta min tvätt.

När jag kommer ner i tvättstugan står vicevärden där, tillsammans med en gammal tant. Tanten har bkat tvättiden från 7 till 12. Dom märker inte att jag kommer, så jag tjuvlyssnar på samtalet. Båda två försöker räkna ut varför det är tvätt i maskinen, Jag minns fortfarande hur en av dem säger "men vem skulle lämna en maskin full med tvätt"?

Hallå era nötter, var inte ni här när strömmen gick i hela byn? Fattar ni inte att tvättmaskiner går på el? Ibland dem båda fanns två hjärnor, men ingen lyckades lösa mysteriet.

Ett annat exempel var när tidningsredaktionerna blev uppringda av folk på landet som klagade på att tidningen inte kom på morgonen.

Min bild är klar; blir det en katastrof kommer många att vara helt oförberedda och inte fatta att saker inte längre fungerar.
 
Vi flyttar in på en gård just nu. Målet är att bli självförsörjande men att det samtidigt skulle vara miljövänligt är lite hyckleri. Jag gör det för att gynna mig själv men visst blir det på sikt mindre resande. Sen att en av oss kan sluta jobba är ju inte heller helt fel men man byter det mot heltid på gården. Vi kommer ha många år framför oss med att återfinna gammal kunskap och kombinera den med moderniteter som egen el. Vi använder några hektar till oss själva och förhoppningsvis för andras konsumtion också.

Jag tror inte på att gå tillbaka till 1700-talet men att kombinera det bästa från alla tider. Om man helhjärtat går in för att leva miljövänligt kan man bygga vindkraft av skrot som kan värma hela fastigheten. Det är resurssnålt. Men alla kan inte bo på landet. Det behövs dock en aktiv skötsel av all fin odlingsbar mark i vårt land. Det finns små plättar här och där som växer igen. Sen det här med urbant...nej det passar inte alla. Det är härligt att så ett frö och se de första hjärtbladen komma fram för att hulda om sin planta tills man kan skörda. Det väckte något som kändes som en sak jag saknat väldigt länge. Kanske lika grundläggande mänskligt tillfredsställande som att se en eld eller bli varm efter att ha varit ute i dåligt väder. Vi är jägare och samlare i själen. Många av oss i alla fall. Det finns inga mammutar att klubba så jag släpar hem en vedspis istället.
 
Vi flyttar in på en gård just nu. Målet är att bli självförsörjande men att det samtidigt skulle vara miljövänligt är lite hyckleri. Jag gör det för att gynna mig själv men visst blir det på sikt mindre resande. Sen att en av oss kan sluta jobba är ju inte heller helt fel men man byter det mot heltid på gården. Vi kommer ha många år framför oss med att återfinna gammal kunskap och kombinera den med moderniteter som egen el. Vi använder några hektar till oss själva och förhoppningsvis för andras konsumtion också.

Jag tror inte på att gå tillbaka till 1700-talet men att kombinera det bästa från alla tider. Om man helhjärtat går in för att leva miljövänligt kan man bygga vindkraft av skrot som kan värma hela fastigheten. Det är resurssnålt. Men alla kan inte bo på landet. Det behövs dock en aktiv skötsel av all fin odlingsbar mark i vårt land. Det finns små plättar här och där som växer igen. Sen det här med urbant...nej det passar inte alla. Det är härligt att så ett frö och se de första hjärtbladen komma fram för att hulda om sin planta tills man kan skörda. Det väckte något som kändes som en sak jag saknat väldigt länge. Kanske lika grundläggande mänskligt tillfredsställande som att se en eld eller bli varm efter att ha varit ute i dåligt väder. Vi är jägare och samlare i själen. Många av oss i alla fall. Det finns inga mammutar att klubba så jag släpar hem en vedspis istället.

Lycka till! Blir nog trevligt, och arbetsamt :)

Här är förövrigt en text om lite av det som nämnts tidigare i tråden, storstadsbons skyddande av sin egen semesterplats samtidigt som man lever ett oerhört resurskrävande liv:

Omoraliskt att inte själva ta fram metaller

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/omoraliskt-att-inte-sjalva-ta-fram-metaller_7790538.svd
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mindful 'Oberoende' studie av klimatförändringar Miljöpåverkan 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...