Benhinneinflamation

Hej!

Tränade en del inför Lidingöloppet nu i år. Jag är ingen direkt van löpare men har cyklat och rört på mig en hel del sista åren. Körde igång lite mer målinriktat med löpningen för ett antal månader sedan.
Varvade träningen med att ibland köra 5 km i lite hårdare tempo, för att ett par dar senare köra nåt pass på 12-15 km.
Drabbades så småningom av lite benhinneinflamation. Det har jag inte haft på 20 år sen man va 16 år och tränade fotboll 5-6 dar i veckan.

Kan man klara sig från benhinneinflamation på nåt sätt men ändå va igång och löpa? Vet ju att simning och cykling är skonsam träning för just benhinnorna, men har ju fått smak på löpningen nu och tycker det är kul.
Provade ut ett par nya New Ballance 1064 för ca tre månader sen(Löplabbet), kan det ha med saken att göra?
Har tidigare sprungit i Pegasus men inte alls i den omfattningen som sista tre månaderna?
Uppvärming, Stretching, massage, salvor????? Något som hjälper eller lindrar?

Tacksam för tips... /Andreas
 
Du kan absolut hålla på med hård löpträning utan att få benhinneinflammation. Det handlar bara om stegring av träningsdos.

Benhinneinflammation får man oftast av att musklerna som sitter fast i benhinnorna drar i dessa. Vanligast är som du själv upplevt att vadmuskler och musklerna på framsidan av underbenet är bovarna i dramat då man vid löpning mer eller mindre studsar fram med dessa musklers elasticitet som fjädrar och det då utvecklas stora krafter på musklerna och allt som sitter fast i dem, exempelvis benhinnor.

Om du stegrar upp löpningen mer försiktigt så kommer benhinnorna hinna anpassa sig till den ökade belastningen.
 
Hejhej jag lånar den här tråden lite.

Har inte varit hos någon läkare men är ganska säker på att jag har fått benhinneinflammation. I vintras sprang jag problemfritt flera mil i veckan på blandat väglag (grus och asfalt), men tvingades därefter göra ett flera månaders uppehåll pga hjärnskakning, influensa, och en massa annan skit.
Fick mig verkligen att klättra på väggarna och nu i sommar var jag astaggad på att komma igång ordentligt igen. Passen har skiftat allt från 5 km och upp emot två mil (fortfarande på både grus och asfalt) och kände på direkten av smärtan i behinnorna. Till en början var den dock uthärdlig och även i värsta fall lyckades jag pressa mig igenom de där 5 kilometrarna...

Det blir dock bara värre och efter endast någon kilometer har jag nu tvingats avbryta mina pass, gör ont som in i helvete. Antar att orsaken helt enkelt är att jag gått ut för hårt, och jag vet även att jag i hela mitt liv har överpronerat med fötterna (detta är dock inget som gett mig problem tidigare).

Har sökt runt på nätet om vad man ska göra i fall som detta och vissa tycker vila medan andra tycker att man ska "springa bort det" och jobba med löpsteget...

Så ska jag vila från löpträningen och istället hålla på med cykling och styrka för ett tag?

Eller ska jag sakta "vänja" benhinnorna och ta några kilometer i taget, och samtidigt jobba med löpsteget?

Eller? :O Tacksam för svar!
 
Kniven

Det enda som hjälper är att låta läkaren ta fram den stora kniven och snitta lite på hinnorna så blir du av med skiten. Gjorde det för ca 20 år sedan och har aldrig haft nå mer problem med hinnorna.
 
Hejhej jag lånar den här tråden lite.

Har inte varit hos någon läkare men är ganska säker på att jag har fått benhinneinflammation. I vintras sprang jag problemfritt flera mil i veckan på blandat väglag (grus och asfalt), men tvingades därefter göra ett flera månaders uppehåll pga hjärnskakning, influensa, och en massa annan skit.
Fick mig verkligen att klättra på väggarna och nu i sommar var jag astaggad på att komma igång ordentligt igen. Passen har skiftat allt från 5 km och upp emot två mil (fortfarande på både grus och asfalt) och kände på direkten av smärtan i behinnorna. Till en början var den dock uthärdlig och även i värsta fall lyckades jag pressa mig igenom de där 5 kilometrarna...

Det blir dock bara värre och efter endast någon kilometer har jag nu tvingats avbryta mina pass, gör ont som in i helvete. Antar att orsaken helt enkelt är att jag gått ut för hårt, och jag vet även att jag i hela mitt liv har överpronerat med fötterna (detta är dock inget som gett mig problem tidigare).

Har sökt runt på nätet om vad man ska göra i fall som detta och vissa tycker vila medan andra tycker att man ska "springa bort det" och jobba med löpsteget...

Så ska jag vila från löpträningen och istället hålla på med cykling och styrka för ett tag?

Eller ska jag sakta "vänja" benhinnorna och ta några kilometer i taget, och samtidigt jobba med löpsteget?

Eller? :O Tacksam för svar!

Jag tycker du ska söka sjukgymnast i första hand. En sjukgymnast inriktad på idrottsmedicin. Utifrån den bedömningen då vet du, vad som är orsaken till dina besvär. Där får du sen råd och regim och förslag på träning.
 
Okej, får väl dra iväg till de där läkarna då. Vill ju verkligen löpträna igen, även om det nu skulle innebära stora kniven dessutom. ;)

Tack hörni!
 
Hej!

Gå först till en läkare som sedan vid behov kan skicka dig vidare till en sjukgymnast.

/M
 
Benhinneproblem fick jag också efter maran 2008 o sen dess har jag testat det mesta för att bli av med det. O nu så, Äntligen! kan jag springa både långt o tufft igen utan att få lida efteråt. Håller med tidigare tips om att låta en duktig naprapat/sjukgymnast, gärna med inriktning på idrott göra ett utlåtande. För mig så funkade en kombination av följande: Nya skor med formgjuten sula. Ändra löpsteget till mellanfotsisättning, kortare steg, skjuta fram höften, lyfta hållningen och sträva efter att kicka bak med foten istället för framåt. Jag kände iallafall att benen slappnade av bättre då. Sen vilade jag flera månader helt från löpningen (passade på när det ändå var en kall o snörik vinter :) När jag började springa igen tog jag det lugnt o varvade med annan träning för att variera belastning på fötterna/kroppen. + Styrketräning anpassad för löpning, tex vaderna, höfterna, bålen. Och liniment inför varje löppass. Masserade också underbenen emellnåt. Nåt som jag inte testade då, men skulle gjort idag om jag råkat ut för samma sak, är att springa i skogen. Där har du automatiskt varierat underlag. Lycka till!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...