Hur lång tid tar det ca att gå upp till Keb?

Undrar hur lång tid det tar att gå upp till Kebnekaise från fjällstationen. Om det går att lämna tältet och packningen innan man går upp och bara ta med sig en liten ryggsäck med det nödvändigaste+

Är det en dags tur upp?
 
Jag har hört/läst att man ska kunna gå upp och sen ner tillbaka på ca 10 timmar. Dricka, mat och varma kläder är bra att ha med sig. Vatten kan man visst fylla på en bit uppför.
 
Har släpat upp en smått ovillig kompis på toppen. ToR: 11h. Då tyckte hon att det räckte med att ha tagit sig upp till toppstugan, så vi behövde vi ett par minuters övertalande...
 
Beror även på vädret

I år tog det hela 15 timmar för mig och min bror, men då hade vi regn och hagel samt en del snö att plumsa i.
Tidigare har jag varit upp med min fru, vi hade då en tid strax över 12 timmar. I strålande sol och blå himmel.
Så vädret gör en del. Verkar vara aningen mer snö i år.

Packning tar du bara med dig det nödvändigaste, typ lite mat, varmare kläder och regnkläder. Ryggsäcken lägger du sen i nya toppstugan, du behöver den inte sista biten.

Förresten, lite bilder från mina toppturer. Kanske kan hjälpa eller inspirera?
http://bohlin.matvik.net/fotoalbum/fjällen/index.html
 
Tur til Kebnekaise

Vi er akkurat kommet ned etter en flott tur i nydelig vär til toppen av Kebnekaise. Jeg hadde gps-en på hele veien opp, og det er 22 km opp og ned langs västre leden. Det er også ca 1700 höydemeter, ettersom stien går ned i kaffedalen ca 200 meter.

Vi brukte 4,5 timer opp og nesten det samme ned, for kona fikk et gnagsår på den ene foten. Totalt altså ca 8,5 timer, og det er nok blandt de mer slitsomme toppturene jeg har gått. Det var mye folk opp den dagen vi gikk, nå på sist lördag ( den 26/7), og samtlige virket som om de bare hadde en liten topptursekk med litt mat og klær og drikke. Det var masse bekker og lett og finne vann nesten hele tiden, utenom akkurat den bratteste delen av Vierranvarri.
 
Ta med packningen och slipp gå samma väg ner...

Undrar hur lång tid det tar att gå upp till Kebnekaise från fjällstationen. Om det går att lämna tältet och packningen innan man går upp och bara ta med sig en liten ryggsäck med det nödvändigaste+

Är det en dags tur upp?

Hej.

Om du ska vidare västerut (mot exempelvis kungsleden) kan du bära med dig packningen till passet efter toppen Vierranvarri (om du går västra leden). Efter toppturen kan du sedan hänga på dig ryggsäcken igen och gå Dürlings led västerut genom Kaffedalen och såsmåningom komma ut till Tjäktjavagge via Singivagge.

Tänkt dock på att det är rätt krävande vandring upp på keb och jag skulle inte rekomendera en säck tyngre än 15 kg (det borde man iof aldrig ha....). Jag tyckte iaf att det var skönt att slippa gå tillbaka samma väg ner till Keb-stationen.

//magnus
 
Vi gick på 16h ToR men då stannade vi för lunch i nästan en timme. En timme uppe på Virranvarre och en trekvart på toppen. Vi tog 10h upp och 6h ned och då gick vi fort ned (men tog det ändå försiktigt så klart). Det är kämpigt både fysiskt och psykiskt. 1800 höjdmeter på en dag är ingen lek.

Jag har vandrat tvåveckors vandringar inne i Sarek förut oledat med 18kg packning men då gick vi 10km om dagen och mycket mindre om vi gick uppför. Kebnekaise var mer utmanande än de flesta dagar i Sarek.
 
Tidsåtgången beror på omständigheter: ens egen fysik och vana att vandra i rasbranter, vädret, behov av pauser (inkl. fotografering, om man har det intresset), det faktiska avståndet, val av led, etc. Det finns vanligen inget egenvärde i att försöka göra vandringen på kortast möjliga tid, såvida inte just det är ändamålet och inget annat.

Avståndet är nog inte lätt att mäta med alla kringelikrokar som krävs när man gå uppför och nerför en rasbrant. En uppfattning (Grundstens) är att det ca. 12 km (24 km ToR) från Kebnekaise fjällstation till sydtoppen om man går västra leden. Östra leden är enligt Grundsten. ca. 8 km (16 km ToR).

Från fjällstationen är det omkring 3 km till Kitteldalens mynning. Att tälta i närheten av Kitteldalen sparar såldes ca. 6 km på västra leden.

Finns det snöfält kvar på vissa branter kan det spara viss tid nedför.

Östra leden har glaciärpassage och viss klättring.

Allt mellan 10-18 timmar är möjlig tidsåtgång i normalfallet, givet omständigheter. Det är klokt att starta tidigt på morgonen.
 
Vi tältade borta vid Tarfalajokken, dvs en dryg km öster om fjällstationen. Vi startade kl 08.00 och var tillbaka till tältet kl 22.30, gick västra leden I bra väder.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
bastrummis GPS tracking på Fjället under lång tid - Hur? Fjällvandring 17
Aleggs Nikkaluokta - Kebnekaise hur lång tid? Fjällvandring 9
kutmsta Hur lång tid kan det ta? Fjällvandring 0
pjurka Alesätno - Vistas hur lång tid? Fjällvandring 5
jesper.holst Hur lång tid tar det? Fjällvandring 2
kmike Hur lång tid tar det? Fjällvandring 7
Thruhiker Dags för en lång nationell led? Fjällvandring 40
marusken Bra rutt för lång vandring i Kungsleden? Fjällvandring 5
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
eremiten Lång vandring planeras. Fjällvandring 7
niduri Fin (lång)helgvandring nästa helg (!) Fjällvandring 1
lantlollan hur lång vadarlina? Fjällvandring 20
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
bombuspolaris Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna? Fjällvandring 4
Gefwo Bo i fjäll under ca 1 månads tid? Fjällvandring 47
everest4ever kebnekaise tid? Fjällvandring 10
markanthus Tid på året att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 2
Mackan99 Tid för vandring Fjällvandring 2
ABS Hur långt pallar e rookie på rimlig tid? Fjällvandring 14
gegga moya Vad är en bra tid att bestiga kebnekaise på? Fjällvandring 19
Joakim Ambrosson Keb +tid? Fjällvandring 8
davnie Sommarvandra i norge! Vilken tid är bäst? Fjällvandring 11
tbergman Optimal tid för höstvandring i Sarek? Fjällvandring 1
crilleus Vinter tid Fjällvandring 2
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
vandrafjäll Idag förväntas nordtoppen gå om sydtoppen Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
t_andersen Möjligt att gå Skierfe-Rinim? Fjällvandring 5
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
HerrLoe Gå Abisko-Singi V.24 Fjällvandring 84
Esko747 Gå från Saltoluokta till Akka Fjällvandring 28
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
labbman Praktiskt problem - att gå på toa på fjället Fjällvandring 60
brigas Gå bort sej i fjällterräng Fjällvandring 3
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
Träskpaddan Gå på tur i Norge Fjällvandring 2
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Mx Lzr Smidigast gå Kungsleden söderut eller norrut? Fjällvandring 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.