Om Teusadalen igen ( norra sidan)

Har börjat fundera lite mer detaljerat pa den där sträckan och skulle bli glad om ni kunde tippsa mig lite grann. Har läst i Grundsten-boken att man kunde ocksa ga i dalen norr om Suorgecorru och sedan ga ner längs Oalgejakka till Teusadalen. Är detta att rekommendera och skulle det vara möjligt att ga norr och öster om sjön 1024??
Fragan är ju hur man kommer över Oalggejakka, även om man vandra nere i Teusadalen längs Suorggejavre (vad som kanske skulle vara den finare sträckan?) Grundsten skriver att det finns en bro över denna jakka och över Urttijakka ocksa, men i min karta fran 2010 finns inga sana broar. Pa Google Earth ser det ut som om det finns broar över bada jakkar men bilderna är uppenbarligen fran 2008. Vi har ocksa en egen foto som är tagen 2011 fran södra sidan Teusadalen och om man förstorar den väldigt mycket sa ser det ut som om det finns ngnting lite norr om stugan vid Oaggejakka. Spännande, eller hur?!!
Min fraga: Vem vet ngnting om nagra broar eller om bästa vadställen för bada bäckar om det inte finns sana? Tacksamt ocksa för alla andra tipps angaende dalen, tack och hej, Sigi!!
 
Lite tips om Teusadalen

Det är mer än 10 år sedan jag sist besökte norra sidan av Teusadalen men då var bägge broarna i hyggligt skick. Området tillhör Mellanbyn och där har nästan alla renägare efternamnet Jannok så ett förslag är att ringa någon Jannok (Gällivareområdet) och fråga efter färskare information. Alternativt finns det någon här på forumet som vandrat där den sista tiden och vet hur det är med broarna. Jag har strövat i dalen många år under sista veckan i augusti och i alla fall den tiden på året har ingen av jokkarna verkat besvärlig att ta sig över. Jag har också vadat Suorkijokk både vid utloppet och någon km nedströms men det var också sista veckan i augusti. Vid Autajaures norra ände finns en liten avtagsväg från landsvägen. Där finns ett vadställe som där man lätt tar sig över även mitt under sommaren.

Lite kuriosa:
I näset mellan Autajaure och Suorkijare finns ett fångstgropsystem.
Vid utloppet av Suorkijaure finns rester av två uppeldade Vattenfallbaracker, märkligt att man kan tillåta sådan nedskräpning i de svenska fjällen!
Namnet Suorkijaur kommer av att utloppet delar sig i två grenar runt en liten holme.
I klippan i den holmen och på fler ställen finns små granater, en halvädelsten.
Vid utloppet av Silbojokk nere vid Teusajaure växer smultron. Inga mängder men förmodligen den nordligaste växtplatsen i Sverige.

När det gäller vägval har jag provat att gå norr om Suorkitjårro, söder om sjön 1024 men jag har funnit att det är bättre att gå efter stranden på Suorkijaure. Terrängen vid sjön 1024 är ganska steril och det vägvalet ger en jobbig uppförsbacke och en nästan lika jobbig utförsbacke. Ca 2 km från Suorkijaurs utlopp lönar det sig att vid en liten kal sluttning gå upp från jokken. Där uppe finns lättgången mark hela vägen ner till Olkajokk och bron som förhoppningsvis är hel. Nere vid Teusajare är det lättast att gå på höjden ovanför all växtlighet i sydsluttningen.

Teusadalen är en mycket vacker dal där väldigt få vandrar. Sammanfattningsvis tycker jag att du Sigi gör ett bra val om du vandrar där.
 
Ja, tack ska du ha för allt interessant info - och jag tror ocksa att det ska bli en fin vandring. Vi har, som sagt, vandrat pa södra sidan dalen, tyvärr i mycket daligt väder, sa det blir säkert fint att se lite mer av landskapet den här gangen (om vädret osv....) Sigi!
 
Hej, vill bara meddela att bada broarna finns fortfarande men är absolut trasiga och oanvändbara - vilket var inget problem i slut a Juni för att det var väldigt lite vatten i bäckarna. Vet inte hur det skulle vara vid högvatten... För övrigt: Jättefin tur, Sigi!!
 
Finns broar 2018?

Finns användbara broar år 2018 över Oalggejohka och Uittajohka i Teusadalen? Är det möjligt att vada? Funderar på vandring slutet av juli/början av augusti.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gunnar81 Gränsleden och Teusadalen Fjällvandring 4
Sigi Teusadalen södra sidan Fjällvandring 16
pogu Teusadalen Fjällvandring 1
brigas Teusadalen Fjällvandring 0
larvik line Fortfarande nyficken på Teusadalen Fjällvandring 0
larvik line Flera frågor om TEUSADALEN Fjällvandring 1
givdeh Padjelanta igen Fjällvandring 7
Bora myggorna igen... Fjällvandring 24
Morgan Någon som känner igen sig? Fjällvandring 4
mThureson Väder moln jag känner igen men ändå inte? Fjällvandring 1
Sigi Gränseleden Ritsem-Norge igen Fjällvandring 5
Sigi Skjaekerfella/Skäckerfjäll igen Fjällvandring 0
TheStoffe Två dumma skåningar vill ut och vandra igen Fjällvandring 8
Joakim Ambrosson Hemma igen :( Fjällvandring 1
majjen Trepassleden - igen Fjällvandring 5
Waster Kebnekaise igen... Fjällvandring 6
jorgenhellberg Kollar igen - tältplatser, Besseggen Fjällvandring 2
Kristine H Trepassleden igen Fjällvandring 16
eaglerock Fjällbjörkmätare igen? Fjällvandring 3
jmlove Äntligen dags igen! Fjällvandring 4
laurentiusweg Sarek – Höstvandring, hemma igen Fjällvandring 14
aja87 Lämmel-år igen? Fjällvandring 29
jmlove SAREK igen! Fjällvandring 3
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
labbman Sarvesvagge - Norra Rapadalen Fjällvandring 2
KulvertTur Norra sidan av Östra Bastavagge; konstigheter? Fjällvandring 4
cloud76 Norra Lapplandsfjällen i mitten/slutet av sept? Fjällvandring 4
Hemskis Norra Rapadalen - Skårki och Ähpar Fjällvandring 3
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
ludde0719 Norra nordkalottleden Fjällvandring 5
Garp_ Norra Sytertoppen i februari Fjällvandring 3
Palmenkott Förslag på vandringsrutt på Rapadalens norra sida Fjällvandring 9
cloud76 Vandra norra lapplandsfjällen med start 10-17 juli? Fjällvandring 4
nicko_ 4 dagars fjällvandring Norge eller norra Sverige Fjällvandring 7
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
majjen Norra Storfjället strax efter midsommar? Fjällvandring 18
Jeremiah Johnson Suorva till norra sidan av Äpar Fjällvandring 2
såg Resa till Jämtlandfjällen från Norra sverige knasig förbindelse Fjällvandring 5
snurte Norra sidan av Sarvesvágge? Fjällvandring 16
Eraxor1 fiska norra kungsleden Fjällvandring 8
dallan Turförslag: Norra Jämtland eller Södra Lappland Fjällvandring 13
Pumba Norra sytertoppen Fjällvandring 5
Rollofunk Bilder och Video från Muotka - Kevo, Norra Finland Fjällvandring 19
maswan1 Vandring Norra Gardfjället / Matsdal / Grantonskalet Fjällvandring 0
GandhiSkywalker Umasjö - Tärnasjön norra Fjällvandring 6
desireman Lämplig nybörjartur med 3-åring i norra norrland? Fjällvandring 15
jiana Vatten i norra Sarek Fjällvandring 1
rKW00l Norra Dalarna - vandra/cykla Fjällvandring 4
Picea Ni som har varit på "baksidan" av Norra Sytertoppen Fjällvandring 15
Fossa Viterskalet, Norra Sytertoppen Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.