Skogsskövling i nationalpark

Absolut! Urskogen i balans är en skönhet, också brukad skog kan bli urskog med tiden.
Sedan finns det förmodligen en skillnad mellan välskött och exploaterad skog (ansvarsfullt brukad eller gigantiskt kalhygge)?
Kalhygge funkar när man sedan skall bygga vägar och hus där.

Kalhygge fungerar även utmärkt för att föryngra skogen, samt för att frigöra markägarens kapital.
/Niklas
 
Skog som inte sköts blir en helt ogenomtränglig skitskog av föga ekonomiskt eller rekreationsmässigt värde (men vissa djur- o växtarter kanske trivs bäst i snårskogen?).

Det där stämmer inte. Det finns gott om vandringsvänlig naturskog. Den bästa skogen. Varierad, levande vacker med naturlig gleshet.

Tycker det är aningen bizarrt dessa som i olika trådar på utsidan gång på gång känner behovet av att tala om för oss att den skog vi "egentligen" uppskattar är välgallrad produktionsskog.

Trots att ni ser er som experter på ämnet har ni aldrig vandrat genom gles naturskog med hällmarksskog tallmoar och myrmarker? Genom granskog med mycket död ved och blåbärsristäckt mark? Är ni månne skogsägare från södra Sverige och bygger er sanning på sydsmåländska granplantager och igenslyade kalhyggen?
 
Man blir lite ledsen när man blir missförstådd, vilken man iof sig helt eller delvis får skylla sig själv för när man är ofullständig eller otydlig. Nytt försök:

Jag gillar urskog!
Men Sverige kan och bör inte, av olika anledningar, bestå huvudsakligen av urskog och eller obrukad skog.

Orörd, obrukad, skog, kan naturligtvis utveckla sig till fin, attraktiv skog, beroende på förutsättningarna (markerna). Men om man tror att ny skog på god mark som får sköta sig själv normalt blir en fin "rekreationsskog" så har man nog noll koll, enligt min mening. Den som tror att orörd skog alltid är "bra" är hjärtligt välkommen att besöka mina ännu oröjda skogspartier - men ta med machete, annars kommer du inte många meter kan jag lova!
 
Man blir lite ledsen när man blir missförstådd, vilken man iof sig helt eller delvis får skylla sig själv för när man är ofullständig eller otydlig. Nytt försök:

Jag gillar urskog!
Men Sverige kan och bör inte, av olika anledningar, bestå huvudsakligen av urskog och eller obrukad skog.

Orörd, obrukad, skog, kan naturligtvis utveckla sig till fin, attraktiv skog, beroende på förutsättningarna (markerna). Men om man tror att ny skog på god mark som får sköta sig själv normalt blir en fin "rekreationsskog" så har man nog noll koll, enligt min mening. Den som tror att orörd skog alltid är "bra" är hjärtligt välkommen att besöka mina ännu oröjda skogspartier - men ta med machete, annars kommer du inte många meter kan jag lova!

Ja, men direkt efter att du har röjt, så kommer det ju vara ännu svårare att ta sig fram där! Av det drar man då slutsatsen att en underhållen skog blir sämre för rekreation!
 
Ja, men direkt efter att du har röjt, så kommer det ju vara ännu svårare att ta sig fram där! Av det drar man då slutsatsen att en underhållen skog blir sämre för rekreation!

Det är en märklig slutsats, tycker jag. En skog med stort underöjningsbehov upplevs snarare som en djungel än som en trivsam skog att gå i, tycker jag.

Å notera att jag inte använder uttrycket oröjd skog, då skogen kan mycket väl vara röjd för ett antal år sedan, men att den nu åter behöver röjas.
/Niklas
 
Äganderätten kan redan idag attackeras och sättas ur spel. Kommer sannolikt att bli vanligare i en nära framtid. Tvångsexpropriering:

http://www.gd.se/gavleborg/gavle/ko...gby-legat-over-mig-som-en-pina-i-nastan-30-ar

Den f.d. ägarens åsikt om detta: "– Livet måste gå vidare och folk måste ha någonstans att bo. Jag tänker inte alls sätta mig emot det. Jag förstår expropriationslagen, det gör jag, säger han."

Enkätundersökningar och tvångsexpropriatering...

Vad är tvångsexpropriatering och expropriatering, är det första något alldeles extra extra? Ungefär som grädde på moset eller något?
 
Ja, men direkt efter att du har röjt, så kommer det ju vara ännu svårare att ta sig fram där! Av det drar man då slutsatsen att en underhållen skog blir sämre för rekreation!

Du kan knappast ta dig fram i sådan oröjd skog - men du kommer aldrig på tanken att försöka; det är sådana områden du automatiskt rundar.
En sådan skog är iof sig en sådan skog som uppstår efter kalavverkning. Vid kontinuerlig röjning/gallring/utplockning så blir det aldrig en sådan extrem snårskog - men en härför behövlig kontinuerlig intensiv skötsel är helt orealistisk för större skogsområden!

Som jag skrev tidigare: De närmsta åren efter avverkning/gallring/röjning blir det sämre/tråkigare marker att vandra i, men sedan så blir det oftast helt OK igen. Och ett fåtals njutning måste vägas mot ett nationellt intresse avseende träråvara.

En marginell notering: En avverkning ger ofta hallonbuskar, smultron och fina utsikter, så det finns även rekreationsmässiga plus med en kalavverkning.
 
Den f.d. ägarens åsikt om detta: "– Livet måste gå vidare och folk måste ha någonstans att bo. Jag tänker inte alls sätta mig emot det. Jag förstår expropriationslagen, det gör jag, säger han."

Enkätundersökningar och tvångsexpropriatering...

Vad är tvångsexpropriatering och expropriatering, är det första något alldeles extra extra? Ungefär som grädde på moset eller något?

Haha, min lilla petimäter. Av din inläggshistorik att döma så lider du av attitydproblem och tycks ha som högsta intresse att via pekpinnar sprida dålig stämning på forumet. Men visst, du har rätt. Jag gjorde mig skyldig till en tautologisk fadäs. Önskar dig en god nattsömn.
 
Senast ändrad:
Haha, min lilla petimäter. Av din inläggshistorik att döma så lider du av attitydproblem och tycks ha som högsta intresse att via pekpinnar sprida dålig stämning på forumet. Men visst, du har rätt. Jag gjorde mig skyldig till en tautologisk fadäs. Önskar dig en god nattsömn.
Det är en viktig del av artikeln som länkades, speciellt när syftet är att framföra problem med expropriateringslagen.

Inlägg och synpunkter i andra trådar har noll och intet att göra med inlägg i den här tråden, vare sig dina eller mina, det är bara en form av ad hominem...

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...