Blå Vägen

Hej på er alla
Är ny på den här sidan "Grym sida" helt galet vad mycket trevlig läsning och tips och annat...Till min fråga/undran.är det någon som har erfarenheter av Blå vägen.Tänkte ta mej en en tur under 2017
 
Har inte åkt Blå vägen i sin helhet men under olika resor antingen korsat eller åkt utmed vägen i tre länder. Tärnaby - Mo i Rana är en sträcka med fin natur utmed sjöar och höga berg. Jätteglaciären Svartisen som ligger på norska sidan var ett delmål -99 men bilen pajade och tiden rann ut. Umeå - Vännäs bjuder på kuperad terräng.

Vasa - Laihia (laihialainen är finska motsvarigheten till den snåla smålänningen) är skog och åkermark. Sedan endast genomkorsningar vid Jyväskylä som är början på "tusen sjöarnas land" (det riktiga gyttret med sjöar är dock lite mer sydost) samt Tohmajärvi vid ryska gränsen där ryska radiokanalerna ger ett pittoreskt inslag med sina speedade programledare och inhemska pop.

Om bron över Kvarken byggdes mellan Umeå och Vasa, skulle blå vägen få ett rejält uppsving. Det är ju "bara" 80 km på smalaste stället vad jag förstår. Att det fortfarande finns helt svenskspråkiga grundskolor i Vasa regionen borgar för att svenska språket kommer att vara en tillgång för lång tid framöver. Med bron skulle Umeå-Vasa regionen dra till sig företag och växa en hel del. Miljökonsekvenserna med bron i form av syrefattigare vatten och bottendöd skulle ju vara negativa. Är dock ingen expert och överlåter dom beräkningarna till andra.
 
Erfarenhet av Blå vägen på vilket sätt? Jag har kört hela BV mellan Holmsund och Nesna (Norge, någon meter innan det plaskar om bilen) i olika omfattning och omgångar.

Min uppfattning av den är att på norska sidan finns det massor med natur att fotografera, liksom på svenska sidan väster om Storuman (dvs i fjällen). Öster om Storuman så blir det lite mindre fotogenisk natur, men det kan vara så enkelt att jag har sett det mesta av den sträckan för mycket för att uppskatta den. Och öster om där Riksväg 92 och E12: möts/skiljs åt är det bara stor väg, helt utan intresse, med undantag för forsarna vid Brännland.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...