Kantareller

Jag är nybörjare på kantareller och undrar om det är någon som kan avslöja några bra ställen där man kan plocka kantareller i eller omkring Östersundstrakten eller övriga Jämtland.
 
Du har nog inte större chans att få svar på det, än om du ber folk om deras Bankomatkod...
Jag brukar leta i blandskog, där det finns både gräs och blåbärsris, och ofta längs stigar.

Lycka till!
 
Som under ett svampår som nu, gå bara ut en dag och gå runt i marker som svampböcker rekommenderar! Hittar du svamp lägg in det på GPS:n eller notera på kartan att du ska gå förbi där igen... Det är så de flesta byggt upp sina svampmarker!

Det finns en chans till snabbfil, mor/farföräldrar eller svärföräldrar, men enklast att plocka mycket på kort tid är på torget, men det kostar... :(
 
Vet inte hur andra har det, men just här i skogarna kring stockholm känns det som att kantarellerna flyttat just i år. Soprent på alla ställen där det brukar finnas, istället hittar man kantarell på andra ställen, som aldrig har annars.

Man måste nog vittja sin närmiljö rätt ofta för att hitta "sina" ställen m.a.o.

OBS också att kantareller vid olika tider på året verkar växa på olika ställen. Sommarkantarellerna växer inte i samma miljö som de som kommer senare på hösten. Är min känsla iaf.

Bästa typen av skog när jag hittat nya ställen har varit blandskog: olika lövträd tillsammans med gran. Gärna på rötterna av ekar. Hittar du en, hittar du oftast hela grupper under fjolårsgräset.

(Hälsar en om mest går på gamla familjeställen)
 
Vet inte områdena där runt Ö-sund. Men där du ska leta är lite äldre skog helst där det är lite blötare solen får inte ligga på.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...