Flugfiskespö nummer två

Jaha, då har man flugfiskat i nästan fem år och har väl lärt sig att kasta långt eftersom jag mest fiskar regnbåge i put and take-vatten. Det har även blivit lite fjällfiske i både sjö och strömmande vatten samt lite havsfiske från båt.

Allt detta med ett Loop blackline 9" klass 5, med en ganska bra lina (kostade ca 600kr) kommer inte ihåg vad den heter.

Men nu är jag sugen på att gå ett steg längre... Ska jag köpa ett klass 7/8-spö så jag kan fiska gädda å kanske lax eller ska jag gå ner till klass 4 för att få lite mer känsla?

Det finns ju tusen olika linor och tusen olika spön... Tanken är väl oxå lite att ha ett backup-spö ifall man har av linan eller bryter av spöt...

Någon som är i samma sits eller har erfarenhet av samma förfarande?
 
lellky; sa:
Loop blackline 9" klass 5, med en ganska bra lina

Har fiskat med samma konfiguration sedan spöet började säljas. Helnöjd. LOOP dryfly samt 2 graphite backup-rullar/alternativlinor

lellky; sa:
Ska jag köpa ett klass 7/8-spö så jag kan fiska gädda å kanske lax eller ska jag gå ner till klass 4

Jag köpte ett billigt klass 7/8 spö från Broman för lax-, havsöringsfiske, samt som backupspö även på fjällturerna. Det går ner i LOOP-tuben med Blackline-spöet dessutom.

Funkar till allt det ovanstående fisket, fast ett klass 4 spö är ju såklart roligare att drilla kilosharr med än en gardinstång i klass 7/8 ;)
[Ändrat av öringen 2007-03-29 kl 12:00]
 
Är du ofta uppe i fjällen kan jag bara rekommendera att gå lite i klass. Har själv kört med klass 3 de flesta gånger jag har varit där, men det är ofta lite i klenaste laget och jag har ofta känt att jag velat gå upp en klass. Också roligt att drilla abborre med. Men är så klart inte mycket att ha om du ofta är ute efter de lite större sjöodjuren till havs.
 
Klass 5 är bra allround

Vill du köra tyngre, gå på 7. För små trånga bäckar kör med ett kortare i klass 3 eller 4. Är du bara ute efter bättre känsla så skall du köpa ett dyrare spö helt enkelt. Kankse fler delar? Gå dit du kan prova lite.
 
Tja... den kombination du har för tillfället funkar fint för det fiske du bedriver mest och säkert även för fjällfisket.

Sedan är förstås frågan vilket fiske av de två "komplementen" du prioriterar. Ifall det blir mera fiske i fjällen är det kanske en ide att skaffa ett komplement av en mindre klass och tvärtom om det är havsfisket som intresserar mera.

Uttömmande svar eller hur :)
 
Det var ett bra svar... Har väl kommit fram till nåt liknande. Det blir nog ett klass 4 när det kommer in lite mer klirr i kassan, med en lättkastad lina för strömmande vatten.

Nästa spö blir nog ett 7/8 för havsöring och gäddfiske.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Belyos Flugfiskespö Fiske 4
Ibrahimovic Flugfiskespö för nybörjare? Fiske 11
Jocka Vilket Flugfiskespö ska jag köpa? Fiske 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...