Vattenskoter JA eller NEJ?

Klart vattenskotern kan ha lika mycket berättigande som en båt MED RÄTT FÖRARE.

Jag har till den här säsongen köpt en stor, äldre vattenskoter som jag dels ska använda istället för båt och dels ska den vara tillgänglig för sjöräddning. Det blir inget busåkande med den trots att den går att få lågflygande och skulle ni se en skoter med blixtljus rusa fram nånstans då är det för att rädda liv, inte för att det är så jäkla kul att busköra.
 
Som kanotist ogillar jag mest buskörandet men även vågbildningen. En vatenskoter i maxfart ger inte mycket vågor men om man kör dom i laglig fart ger dom ett påtagligt svall, är ju en för stor motor i ett för litet skrov. De bör också ha en påtaglig soppaförbrukning i lägre farter jämför med mer harmoniska skrov som en buster eller dyl.

Sen kan jag inte förstå nyttan med dom bortsett som lekmaskin eller räddningsfordon - på vilket sätt kan en skoter vara mer praktisk än en buster? Dom är inte billigare, inte säkrare, mindre flexibla för last/passagerare och bör dra mer soppa = miljösvinigare. Möjligen tar en trailer med en skoter något mindre plats än båtdito.

Nackdelarna med skotrarna som allmänt tillgängliga överväger stort fördelarna - förbjud skiten!
Största skälet till att det inte skett fler olyckor med skotrar som kör över badande/kanoter är nog att de senare anpassar sig och begränsar sig när skotrarna kommer. MC-åkarna måste räkna med att ingen ser dom och anpassa sig därefter - på vattnet är det kanotisterna, inte skoterdrullarna...
 
Helikoptrar är också användbara för räddningstjänsten. Det innebär inte att jag tycker att allmänheten ska ha dem. Svaret blir alltså NEJ.
 
..Jag tror du är en kille som har byggt en sunkig site där du vill få adsense-intäkter och att du därför startar denna tråd för att få bättre ranking av Google genom inlänkar och mer trafik till ett tomt forum..
 
vattenskoter

Döm inte alla skotrar för några oerfarna förares uppträdande, precis som på båtar finns det bra och dåliga förare många skotrar sköter sig exemplariskt där ute.
Mer resurser till kustbevakning och polis istället skotern blir mer och mer accepterad så låt oss alla dra åt samma håll för en trevlig skärgårsmiljö det finns plats åt oss alla.

Mvh: seskoter.se
 
Pumpagubben = 0 koll

Pumpagubben du skall få lite info av mig så hör upp.

Du skriver att det blir ett påtagligt svall av skoter i laglig hastighet! Om jag kör 8 eller 12 knop är svallet värre än vad? din kajak möjligtvis jag paddlar själv ganska ofta testa att ha en reflex-väst man syns ju inte bara dåligt för skotrar utan även båtarna har ju svårt att se en.

Vad gäller bränslet: Skotern drar betydligt minde soppa än din gamla buster :) om det är ur planing eller i planing spelar ingen roll mer gas = mer bränsleförbrukning svår matte va.

Testa köra själv innan så slipper du gissa nackdelar.
Gå in på www.seskoter.se så ska jag bjuda dig på en liten tur.

/ C


Som kanotist ogillar jag mest buskörandet men även vågbildningen. En vatenskoter i maxfart ger inte mycket vågor men om man kör dom i laglig fart ger dom ett påtagligt svall, är ju en för stor motor i ett för litet skrov. De bör också ha en påtaglig soppaförbrukning i lägre farter jämför med mer harmoniska skrov som en buster eller dyl.

Sen kan jag inte förstå nyttan med dom bortsett som lekmaskin eller räddningsfordon - på vilket sätt kan en skoter vara mer praktisk än en buster? Dom är inte billigare, inte säkrare, mindre flexibla för last/passagerare och bör dra mer soppa = miljösvinigare. Möjligen tar en trailer med en skoter något mindre plats än båtdito.

Nackdelarna med skotrarna som allmänt tillgängliga överväger stort fördelarna - förbjud skiten!
Största skälet till att det inte skett fler olyckor med skotrar som kör över badande/kanoter är nog att de senare anpassar sig och begränsar sig när skotrarna kommer. MC-åkarna måste räkna med att ingen ser dom och anpassa sig därefter - på vattnet är det kanotisterna, inte skoterdrullarna...
 
Snö som vattenskotrar leks mest med och bullar så jag röstar Nej! Samt ja till räddnings och nyttoanvändning, men den skall kunna motiveras.....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
apfaktor Några Etapper på E2 eller GR5... Stockholm 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...