Kungsleden på 16 dagar

Du bhöver definitivt ej bära märej 3 liter vatten på fjället. Viktbesparing: 3 kg. Termosen...?? Med innehåll: 1 kg till i besparing. Nu äru nere på 22 kg.
 
grattis unge man

jag tycker att du har för lite mat och för lite dagar. tänk på fötterna! men
jag tycker att du ska köra på, jag blir imponerad av det du tar dig för. det går ju alltid att fylla på under vägen med mat och energi. hoppas vi ses!
 
Tycker det låter som en vettig plan. Se bara till så att du har marginal med hemresa och ledighet så du slipper skämma ut dig och ringa helikopter för att hinna med tåget ifall det skulle ta längre tid än beräknat. Aldrig kul att stressa. Både termos och brännare har jag aldrig förstått men det kanske finns en tanke med det.
 
Jag vandrade leden förra sommaren och det råkade ta exakt 16 dagar. Nu började jag dock runt 15-tiden i Hemavan och spenderade 24 h på Saltoluokta fjällstation och var i Abisko lagom till lunch. Satt också och väntade på en båt i åtta timmar. Tältade varje natt men stannade till i stugorna för att äta min mat och för social samvaro. Hade jag trevligt stannade jag i några timmar så stressade aldrig. Men jag snittade runt 4,5 km/h, kanske lite snabbare. För referens går jag med packning på väg ganska exakt 6 km/h och kan göra det mer eller mindre en hel dag.

Jag tycker personligen det är jätteonödigt att bära så tungt som du ämnar göra men tror jag överlämnar åt andra att övertyga dig att minska vikten. Även om jag förespråkar att bära så lätt som möjligt inom ramarna för ens egna komfort och säkerhet så förespråkar jag i än högre grad "hike your own hike". Men är du intresserad av minska vikten, gör en packlista och väg grejerna så kan folk ge feedback på vad de tycker. Maten låter onekligen snålt. Själv äter jag som väger runt 64 kg runt 900 g per dag, sen är jag dock inte så duktig som t ex Joanna på att käka högkalorikost. Jag ligger inte på kaloriunderskott, jag gick upp lite i vikt efter 3000 km vandring på Nya Zeeland...

Men för ett konkret tips, bär den mat du behöver för att nå Jäckvick. Handlarn där har det mesta en vandrare kan tänkas önska såvida man inte är väldigt specifik i sin mathållning. Gör att du "bara" behöver bära mat för 10-11 dagar om du nu siktar på 16 dagar totalt.

Går aldrig svara på om vad en person klarar utan ha att sett dem vandra. Skulle jag gissa tror jag dock du kommer ha en bättre helhetsupplevelse om du låter det ta åtminstone 5-6 dagar längre.
 
Hej på er vandringsvänner. Snart börjar min resa genom Kungsleden 2017. Jag skall försöka uppdatera här under resans gång så ni får veta om mina planer gått i stöpet och jag sitter gråtandes på en helikopter eller inte ;)

Lite svar till tidigare inlägg.

Japp. Nmt är Net1

Jag krympte packningen, bort med extrakläder, termos, vatten och lite bränsle och lite tech är borta. Kom ner till 21 kilo men ökade till 26 iom två minnesstenar från bortgångna vänner som jag ska placera längs leden.

Jag fattar inte hur man kan komma ner mer i vikt utan att plocka av maten som väger 8-9 kilo. Ni som säger att ni ligger på runt 12 - 15 kilo måste ju sova 100 % i stugor och köpa mat längs vägen ???
 
Senast ändrad:
(...) Jag fattar inte hur man kan komma ner mer i vikt utan att plocka av maten som väger 8-9 kilo. Ni som säger att ni ligger på runt 12 - 15 kilo måste ju sova 100 % i stugor och köpa mat längs vägen ???
Nej, det är inte maten som skiljer. 500 g mat/dag låter tvärtom litet för en fullvuxen kille (jfr mina uträkningar i förra inlägget). Jag tar med minst 400 g/dag trots knappa 60% av din kroppsvikt. Det är allt det övriga, dvs din "basvikt" på 21-9=11 kg som trissar din totalvikt.

Om jag skulle utgå ifrån dina 8-9 kg mat och plussa på med min egen basvikt (4 kg), skulle jag hamna på 12-13 kg totalt. Där har du förklaringen.

Å andra sidan: ska vi bägge bära samma andel av vår resp. kroppsvikt, så kan din packning väga 175% av min :)

Lycka till med turen!
 
Tack för feedback.

Haha. Jag förstår ändå inte hur du får in all utrustning på 4 kilo för att vara ute i 2-3 veckor utan att sova i stugor eller låna någon annans prylar / verktyg.

Bara min Berghaus Vulcan med modifikationer väger 2,6 KG.
 
Tack för feedback.
Haha. Jag förstår ändå inte hur du får in all utrustning på 4 kilo för att vara ute i 2-3 veckor utan att sova i stugor eller låna någon annans prylar / verktyg.
Bara min Berghaus Vulcan med modifikationer väger 2,6 KG.
Förklaringen till min basvikt finns ju i den packlista jag länkat till (gör det igen här så du slipper bläddra).
Förklaringen till din basvikt är svår att gissa sig till, eftersom du inte specat dina saker. Därmed svårt att ge dig några konkreta tips på vad du skulle kunna minska på.

Men bara din ryggsäck väger ju 2,8 gånger så mycket som den tyngre av mina två alternativa ryggsäckar i listan. Om allt annat är proportionellt lika mycket tyngre, så hamnar man precis på de ca 11 kg jämfört med mina 4.
 
Imponerande lista, gillar alla egna mods!

Jag vill inte visa min packlista i detalj pga utrustning som inte ägs (lånas) av mig.

Men helt klart så är det, ryggsäck, sovsäck och tält/tarp/puppa som skiljer mest. Sen ser jag små detaljer hur du sparar in några 100 g här och där. Tack för att du delar med dig, mycket imponerande.

Jag känner mig konservativ men det tar emot att byta ut utrustning som har fungerat så bra genom åren. Min Berghaus med specialmoddad midjerem och duellfäste är svår att byta ut.

Sovsäcken väger två kilo men har tagit mig genom många kalla nätter utan tält där temperaturen krupit ner mot minus 15 grader. Där vågar jag helt enkelt inte byta till tunnare / lättare.
 
OK, med de viktexempel du ger känns det inte alls oförklarligt med att du kommer upp i 11 kg basvikt. Trivs du med dem och inte upplever att totalvikten begränsar dig, är det ju inte heller något självändamål att byta ut dem.

Återstår att tänka efter, om det är något du helt enkelt kunde lämna hemma, och där kan jag återigen tipsa om tråden med många erfarna vandrares packlistor, som jag länkat till (alltså inte bara mitt inlägg). Det intressanta är ju inte exakt vilka märken/modeller av div. prylar folk har med sig, utan just vad de inte har med sig :)

PS med det sagt, så känns det ändå overkill med -15-sovsäck på en sensommartur. Måste vara extremt ovanligt med sådana temperaturer under den perioden. Och man har ju normalt ändå med förstärkningskläder att ta till under någon enstaka ovanligt kall natt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Lofoten - Møring Islagte båtkryssinger på Kungsleden? Fjällvandring 2
cnygardh Ses vi på Kungsleden i höst? Fjällvandring 11
dibblah Snö på Kungsleden? Fjällvandring 4
LundbergOscar 4 tonåringar på kungsleden Fjällvandring 5
fjording Skicka mat med Bussgods på Kungsleden Fjällvandring 14
Daggstänk Bilplats till Kungsleden på Tisdag finnes. Fjällvandring 0
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
Pelia Sträcka på Kungsleden? Fjällvandring 11
Jörgen Fjaderlatt.se Yngst på Kungsleden Fjällvandring 10
Carfre Tips till en förstagångsvandrare på väg mot Kungsleden Fjällvandring 23
MarieC Kortare vandring på Kungsleden? Fjällvandring 9
Ljung_dalen Otrevligt på Kungsleden Fjällvandring 4
Petri Niemelä Finaste stället på kungsleden? Fjällvandring 14
Solitere Vandra eller båt, Jäkkvik Norrut på Kungsleden? Fjällvandring 5
DanielK Nybörjartur vecka 31 på Kungsleden Fjällvandring 8
Weranda Kungsleden på en dag! Fjällvandring 75
nilssa Kungsleden på fredag! Fjällvandring 11
antonson Första gångsvandring på kungsleden Fjällvandring 10
chinerunner Kungsleden på snöskor. Fjällvandring 16
Jonik Tips på upplevelser runt Kungsleden Fjällvandring 6
maskon Kungsleden på snöskoter Fjällvandring 3
Geoff Kungsleden på Snöskor? Fjällvandring 2
lizardking Kungsleden i mitten på april Fjällvandring 1
andrevs Snabbast på Kungsleden Fjällvandring 1
7377 Vandring på Kungsleden Fjällvandring 6
kungsleden Gas på kungsleden? Fjällvandring 3
loppisen Kungsleden-hur tidigt på sommaren? Fjällvandring 5
CB Rekordet på Kungsleden Fjällvandring 30
Köpa mat på Kungsleden Fjällvandring 6
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.