Löstagbara fenor för havssurf

Hej!

Jag letar efter nån bra lösning på hur man skulle kunna fästa ett par fenor på en forskajak, för att kunna surfa lite på havet i höst. Helst ska de gå att ta av lätt, tex när man vill leka i forsen eller helt enkelt byta ut en trasig fena. Gärna inga jättestora ingrepp i skrovet vid montering. Nån sorts skena borde väl funka?

Någa tips?

John
 
Hej!

Jag letar efter nån bra lösning på hur man skulle kunna fästa ett par fenor på en forskajak, för att kunna surfa lite på havet i höst. Helst ska de gå att ta av lätt, tex när man vill leka i forsen eller helt enkelt byta ut en trasig fena. Gärna inga jättestora ingrepp i skrovet vid montering. Nån sorts skena borde väl funka?

Någa tips?

John

För länge sedan såg jag en tysk kanot där det fanns en "ring" som man trädde på kanoten bakifrån. Under ringen satt fenan fast. Borde gå att plasta en sådan ring själv. Lite gladpack på kanoten och sen plasta så kan man dra loss den sen och såga rent kanterna. En ögla på däck framför ringen som man knyter fast den mot.
 
Riot-kajaker brukar ha en infästning för två små fenor under kajaken. Tror säkert det finns fler leklådor som har infästning för fenor.
Tror jag har två små fenor liggande. Tror de kan passa till Riot Air. De passade i alla fall inte Riot Astro.

//Gustav\\
 
Enklast är väl att köpa en ny kajak. Det finns ju som sagt flera modeller som har avtagbara fenor för surf, t ex Riot Astro och Fluid Element. Du kan t ex köpa dig ett Riot fin kit här. Dock behöver du fixa några skenor på skrovet för att fästa dem.

Vill du läsa mer om fenor kan du göra det längst ner på den här sidan: Mega surf kayaks.

Frågan är dock om du verkligen behöver ha fenor? Själv tycker jag att det går alldeles utmärkt att surfa med forskajak utan fenor... skall man ta det till nästa nivå är det nog bäst att köpa en ny kajak. It's not about the fins.
 
Visst hade det varit kanon men en särskild surfkajak. Men när man bor i lägenhet, och surfar 5 ggr om året, så är det tyvärr ingen prioriterad grej. Har fö kört utan fenor i flera år, men tror nog ändå att det hade gett en del, särskilt för att få fart på lådan.
 
fenor

Fenorna på en surfkajak är till för två saker, att "hänga" kvar i vågen vid längsgående sidsurf och att vara en hjälp till att svänga kajaken. En forskajak är oftast för trög för att få sidsurfar med beroende på att den ligger för djupt. De kan hjälpa dig till att bestämma riktningen mer men de kommer inte att hjälpa dig till högre fart.
Det finns system att sätta på kajaken, det innebär att du måste borra hål i den tror det är runt 50 mm. Men ingen riktigt mening med att lägga tid/pengar på det om du inte har en "modern" flatbottnad play eller freestylebåt. Goggla.
/G
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.