Tågluff med alpvandring i maj?

Har tankar på en 3-4 veckors tågluff i maj och funderar på att få in lite vandring kring Alperna. Är ganska erfaren på vandring och inte rädd för att gå i lite snö, men antar att mitten på maj är ganska tidigt och att de högre höjderna går bort. Funderar dock på om det finns leder på lite lägre höjd som ändå kan erbjuda fina naturupplevelser och vyer. Har ingen erfarenenhet av Alperna sen tidigare. Någon som har tips kring detta? Jag tänker mig nog främst dagsvandringar då jag som sagt gör det under en tågluff.

Är ganska inne på att åka glaciärexpressen som går mellan St. Moritz och Zermatt. Lär vara en fin tågsträcka, men är det värdelöst att stanna till i exempelvis Zermatt och vandra i mitten på maj?

Tack på förhand!

/Joakim
 
Det kan föstås variera från år till år, men i allmänhet går det bra att vandra i Zermatt i maj. Jag var själv och vandrade problemfritt i underbart väder upp till Hörnlihütte i slutet av maj -15. Bilder är tagen runt 3500-metersnivån tror jag...
 

Bilagor

  • IMG_20150529_131648.jpg
    IMG_20150529_131648.jpg
    60.7 KB · Visningar: 292

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.