Walking safaris och tropikvandringar

Jag reser till tropikerna varje vinter och efterlyser förslag på flerdagsvandringar i sådana områden. Gärna i skog men även öppen mark är intressant. Fågelskådning och andra naturupplevelser är vad jag är ute efter.

Jag lämnar här några tips från egna resor och hoppas få info om liknande!

Indien: Peryar NP i Kerala. Stor park. Vid parkhuvudkvarteret kan man boka den sk ”Tiger trail” vandring på fem dagar med guider. Både skogar och berg med vyer. Bör bokas i förväg.

Kamerun: De fantastiska nationalparkerna Korup och Campo Maan. Reste dit utan att ha bokat. Gick bra att snabbt ordna flerdagarsvandriongar i låglandsregnskogarna som är Afrikas äldsta. Ca 600 kr dygnet med guide och kock. Även vid Mount Cameroon kan man vandra flerdagsturer.

Guyana: Makushi-indianerna har bla Surama och Maipaima Ecolodges där man kan arrangera fanstatiska vandringar och kanotturer i Amazonas mest orörda delar. Ca 1 000 kr per dag. Enda engelsktalande landet i Sydamerika. Bör nog bokas i förväg.

Uganda: jag gjorde främst dagsturer där men t ex i Bwindi och Rwenzori NPs kan flerdagsturer ordnas. Bör bokas i förväg.

Ecuador: i Coca i Amazonas kan flerdagsturer ordnas ganska smidigt. Både vandringar och båtturer. Jag var där när FARC-gerillan trängt in i Ecuador och därför var det få turister och låga priser ;-) Är lugnt nu vad jag vet. I molnregnskogarna uppe i Anderna finns flera reservat där man kan ordna vandringar. Minns ej namnen nu.

För att områden som de ovan ska finnas kvar krävs att turister besöker dem. Kamerun är min favorit bland dem.

Så fler förslag från Asien, Afrika och Sydamerika välkomnas! Både dagsturer och flerdagars.
 
MIn erfarenhet

är gammal nästan 20 år vid det här laget så en del har säkert ändrats. Vi besökte 1993 min syster som var volontär i Zimbabwe. Vi gjorde då bland annat "walking safari" från main camp i Hwange nationalpark bara några timmar med beväpnad och mycket kunnig fågelintresserad guide. Mycket trevlig kontrast till de vanliga bilsafariturerna men även dessa var mycket givande.

Paddlade också canadensare en guidad tredagars tur nedför Zambezi floden i norra delen av landet. Fantastiskt med krokodiler och mycket flodhästar en del elefanter. Rytande lejon på natten. Övernattade på sandrevlar i sovsäck med ett moskitnät uppsträckt över en paddel nedkörd i sanden.

Den politiska situationen i Zimbabwe är förstås ett problem. Men det kanske lättar.

Thure
 
Tack för tipset, Thure. Jag har faktiskt vissa planer på Zambia eller Malawi 2013 i januari, men inget bestämt än. Det är ju regnperiod där då. Vilken tid på året besökte du Zambia?
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...