Tresticklans Nationalpark?

Hej!

Jag planerar en kortare vandring tresticklans nationalpark nästa vecka. Tänkte vara ute i ett par tre dagar någonting. Eftersom jag inte har varit i området förut har jag ett par frågor som jag hoppas att någon har svar på.

Framförallt funderar jag kring terrängen och vattentillgång.
Hur pass lättgånget är det? Jag är van vid att röra mig i storskogsmiljö men vill kanske undvika alltför kuperad och snårig terräng (tänk delar av Tiveden).
Eftersom det verkar finnas begränsat med stig i området
utgår jag från att jag kommer att gå endel på kompass. (Jag har föresten ingen karta, planerar att köpa det på någon lämplig turistbyrå i området, tips?)

Vidare undrar jag hur vattnet i sjöarna är, drickbart?
Har förstått att sjöarna är ganska döda på grund av försurning?

Alla tips, rekomendationer och allmäna reflektioner mottages tacksamt!

Mvh:
Jens C

Lite info om området från nätet;
http://www.naturvardsverket.se/dokument/natur/natpark/parkbesk/tresti.htm
 
Området ligger inte nära bebyggelse och sjöarna är mycket oligotrofa, det går bra att dricka vattnet i sjöarna.
 
tackar

Tack för svaren!
Jag misstänker själv att det inte ska vara några problem med vattnet i sjöarna men tänkte att någon kanske hade annan information.
Nu har det visserligen varit varmt ett tag men man får väl visa lite sund försiktighet när man tar vatten.

Några andra tips?
Tresticklan verkar vara en lite undanskymd nationalpark, hur mycket besökare kan området tänkas ha såhär års?

Tack för svar!
/Jens
 
Inte så trångt

En del av mina morföräldrars mark konfiskerades av staten vid bildandet av nationalparken så jag känner till området rätt väl.

Att ta sig fram på lederna är lätt. Gå på tvären är däremot värre eftersom det rör sig om ett sprickdalslandskap. Antalet besökare är inte så stort annat vid parkeringen (tyskar med husbil) men går du en bit in så är det glest. Trots spänger så orkar majoriteten inte löängre än till första bron.

Vatten har jag druckit under alla årstider från tjärnar i Nössemark under hela mitt liv utan att ha blivit sjuk. Det finns de som enbart har sjövatten i den här socknen. Tresticklan är rätt sur och är avsatt för försurningsstudier på ett "opåverkat ekosystem" när nationalparken avsattes. Kalkdoseraren finns efter sjöns utlopp.

Området kan jämföras med Tiveden som vildmark idag. Mer vildmark var det innan nationalparken inrättades, anordningar för friluftslivet kom till och fler hittade dit. Med mer männsikor följer tyvärr ökad nedskräpning och risken för obegåvad eldning.

Förutom en av Sveriges starkaste vargstammar har nu även björn siktats nära området (och vildsvin). Lo finns såklart också. Även om chanserna är små att få se dem så kan du ju alltid hoppas.

Området är också lite historiskt intressant pga trafiken över gränsen under andra världskriget.

/Tommy
 
Tack för svaren!
Jag ser fram emot att besöka området i början av nästa vecka, förhoppningsvis med lite lägre temperaturer än vi har haft de senaste dagarna.(!)

Och någon "obegåvad eldning" blir det inte tal om, skulle just se snyggt ut att elda ner en av sveriges större nationalparker.

/Jens
 
caje83; sa:
Tack för svaren!
Jag ser fram emot att besöka området i början av nästa vecka, förhoppningsvis med lite lägre temperaturer än vi har haft de senaste dagarna.(!)

Och någon "obegåvad eldning" blir det inte tal om, skulle just se snyggt ut att elda ner en av sveriges större nationalparker.

/Jens

Hej

Hur var din tur? Jag åker upp dit på lördag och undrar främst hur det var med vattentillgången? Drack du direkt ur sjön eller hade du med nån form av rening?
 
Lågt vatten

Jag skulle vänta med ett besök. Vattnet i sjön är lågt och Tresticklan kommer inte tills sin rätt just nu. Torrvädret har drabbat växtligeheten en del i år också.

/Tommy
 
Re: Hur var det?

kr-val; sa:
Jag är också intresserad av erfarenheter från Tresticklan. Verkar vara väldigt vackert, såg t.ex.
http://www.myra.nu/tresticklan.html
Jag har bara vandrat en helg i Tresticklan, en markerad slinga med några extra kilometrar ut på Skacklenäset. Området var vackert, men jag är nog mer imponerad av fotograferna som tagit bilderna du länkar till. Jag skulle nog inte tycka att det var värt en resa från Östergötland.

(Det är svårt att veta vad andra uppskattar. Jag har varit hyffsat mycket i Dalsland så jag kanske är för van vid något i landskapet för att helt charmas av Tresticklan.)

Skulle jag gör om turen så skulle jag gärna lägga en tältnatt nära den lilla sjön på Orshöjden. Det såg lockande ut men vi ville gå lite till. Fick sedan nöja oss med alldagligare tältplats.
 
såg på en bild nånstans att någon paddlade kanadensare i Tresticklan. Hur är det att komma in med kanot i området?
Lars
 
Fiske i Trestiklan

Väcker en gammal tråd. Någon som vet om man får fiska i Trestiklans nationalpark? Självklart med fiskekort som jag förmodar går att köpa i Ed om det är tillåtet.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...