Mest värda vandringsresan i förhållande till pris?

Absolut Durmitor, men också mycket annat i Montenegro, t ex Kotorbukten med sin "norska" fjordkänsla och de små venetianska städerna inklämda mellan berg och hav. Fortfarande OK att tälta mest överallt. Lågprisflyg går även till Split och Dubrovnik (beroende på var i Sverige du bor) - bägge dessa städer är ju i sig otroligt sevärda, så vik en dag extra vid ankomst eller avfärd. Lifta eller lokalbuss vidare på den vackra kustvägen söderut.
Montenegro var tills ganska nyligen rätt okänt i väst och väldigt "oturistigt", men det håller på att ändra sig, så det gäller nog att passa på innan det är för sent.

Slovenska Alperna är också väldigt fina, men där finns mer etablerad lokal turism (alla slovener bara "måste" ha bestigit Triglav ;)), så de gör sig bäst utanför högsäsong. En del begränsningar i var man får lov att tälta, men packar man ihop sig direkt på morgonen håller slovenerna inte så noga på reglerna.

HTP (Haute route pyrénéenne) är häftigt och kan ju bli "prisvärt" om man tältar. Reglerna för det upplevde jag som en helt obegriplig djungel och bröt antagligen mot de flesta, men det gick bra (jag har bara gått de mer alpina delarna av rutten). Forumdeltagaren Camoscio kan detta mycket bättre och har rett ut det i flera inlägg (sök på forum) samt sin blogg.

Vill ni gå med lätt packning längs markerade leder och sova/äta billigt på fjällstationer, men ändå uppleva högalpin natur, långa vyer och lite luft under fötterna, så åk till Höga Tatra och vandra på bägge sidorna av den polsk-.slovakiska gränsen. Dock absolut inte under högsäsong (alldeles för mycket folk) utan helst någon gång i oktober. Med litet tur får man vandra i ett stabilt höst-högtryck med kristallklar luft och lätt snöpudrade svarta granitberg mot blågröna sjöar och glödande höstfärger.
Norwegian flyger urbilligt till Krakow (även detta en vacker och sevärd stad), sen gäller 2 timmar på lokalbussen till Zakopane (undvik själva byn!) och lokal minibuss någon kvart till till nationalparkens gräns/ledernas början. Bussar, övernattning och mat i fjällstugorna är fortfarande väldigt billigt (för oss), men inte längre så absurt billigt att man skäms.

Det finns relativt gott om info om allt ovan, både generellt på nätet och i detta forum, så sök vidare på det som verkar intressant. Vill du ha mycket detaljerat info om Tatra så PM:a mig.
 
Låter fantastiskt faktiskt. Har sett många runt om internet som går med guide, packåsnor osv. Är detta att rekommendera? Hur gjorde du och var gick du?

mvh;
Muntz

Hej,
Man behöver inte vandra med guide. Det finns många vandringsleder att välja på. Så mycket jag vet är det bara på Inkaleden som krävs guide. Håller med att det är ett billigt land att vandra och resa allmänt. Vi gick med guide och det kändes tryggt och bekvämt. Nu är vi också äldre. Jag har en äldre Lonley Planet och där varnades mycket angående säkerheten i landet. Det bidrog till att vi anlitade guide på varan vandring på till ex. Santa Cruz treck. Men varningen kändes överdriven och gäller främst Lima. Sedan gäller sund förnunft, man ska välja de så kallade lyxbussarna vid längre sträckor. Vid dessa bussar är säkerheten stor och de är mycket fina och billiga iaf för oss. Risken att bli rånad på själva vandringen är mycket mycket liten. I efterhand hade vi kunnat lätt göra vandringen utan guide.
Det som kostar mycket är själva flygresan till Peru. Vi reste från USA och den biljetten kostade inte så mycket.
Mvh Veni
 
HTP (Haute route pyrénéenne) är häftigt och kan ju bli "prisvärt" om man tältar. Reglerna för det upplevde jag som en helt obegriplig djungel och bröt antagligen mot de flesta, men det gick bra (jag har bara gått de mer alpina delarna av rutten). Forumdeltagaren Camoscio kan detta mycket bättre och har rett ut det i flera inlägg (sök på forum) samt sin blogg.



Det finns relativt gott om info om allt ovan, både generellt på nätet och i detta forum, så sök vidare på det som verkar intressant. Vill du ha mycket detaljerat info om Tatra så PM:a mig.

Någon blogg är det förstås inte, men det står en del på http://www.huthyfs.com/pyrcamp.html På samma sajt, http://www.huthyfs.com , alltså, finns bildberättelser från många av mina turer i Pyreneerna, där man kan få en uppfattning om möjligheterna. Annars är det nog Sydalperna som varit tältvänligast av de kontinentala områden jag vandrat i.
 
Vandring är sällan dyrt....

Hej!

Vandring ses ofta som ett väldigt ekonomiskt sätt att resa och upptäcka nya platser, vilket också oftast stämmer. Vill man dock se mer exceptionella platser kan kostnaden gå upp ganska mycket. Länge har jag velat åka till Svalbard till exempel, men har inte haft råd.

Min fråga är därför, vilket utomlandsområde har varit mest värd i förhållande till det pris ni betalade för upplevelsen?

Mvh,
Mr Muntz

Hej!

Allt man gör kostar....

Att vandra är förenat med vissa kostnader för logi, om man inte tältar förstås, och reskostnader....
När man väl betalat detta tillkommer knappt några ytterligare kostnader. Mat måste man ju ha även hemma...

Varje "krona" man spenderar på vandringar är en investering i sig själv och varför då snåla?

Jag har vandrat i de svenska och norska fjällen, i Himalaya och i Anderna, i Dolomiterna, i Alaska, i Kanada, i Durmitor mm mm.

Mina absoluta favoriter är de norska fjällen och Dolomiterna.

Se min tråd om min senaste vandring i Dolomiterna och vill du ha inspiration för vandringar i Jotunheimen kan du klicka på denna länk

http://stalvik.se/resor-x-y/norge-jotunheimen/

Se vandringar som en investering och inte som en kostnad....

Hälsningar,

biker44
 
Spännande hemsida - när jag försöker klicka fram "länder A-K" kommer jag inte förbi bokstaven G. Det finns kanske ngt trick som jag inte behärskar (jag använder Safari).

Seriöst, så med tanke på hur mycket du hunnit med (jag är bara ett drygt halvår yngre) så förvånar det mig att du framhåller Dolomiterna. Jag har inte gått där sen 1992, och det enkla skälet är att större delen ligger i regionala naturparker med tältförbud - dessutom gör ju berggrunden att vattnet sällan kommer i dagen. Däremot har det kommit mycke vatten uppifrån på mina turer.

Därför dras jag till de områden i Alperna där tältning inte är något större problem: Sydalperna, Schweiz (Wallis,Ticino, Graubünden, utom i skyddsområden), Lombardia i Italien och Vorarlberg i Österrike (i Tyrolen och Kärnten verkar det vara totalförbud!). I Aostadalen gäller i stort sett nattetid över 2.500 m, men det har jag ignorerat, när jag kunnat komma överens med markägare. Kanske ett risktagande.
 
Polen och Zakopane

Hej, det mest prisvärda jag upplevt är helt klart Zakopane och trakterna runt där i Polen!

Hej!

Vandring ses ofta som ett väldigt ekonomiskt sätt att resa och upptäcka nya platser, vilket också oftast stämmer. Vill man dock se mer exceptionella platser kan kostnaden gå upp ganska mycket. Länge har jag velat åka till Svalbard till exempel, men har inte haft råd.

Min fråga är därför, vilket utomlandsområde har varit mest värd i förhållande till det pris ni betalade för upplevelsen?

Mvh,
Mr Muntz
 
Senast redigerad av en moderator:
Njut av Tatra, men undvik Zakopane och oseriösa researrangörer...

(...) Zakopane och trakterna runt där i Polen! (...)
Jfr mitt inlägg #14. Zakopane är en sönderexploaterad, kaotisk och avgasstinkande turistfälla, som ligger i en köldficka till dalsänka en bit utanför de riktiga bergen. Man byter buss där om man flugit till Krakow, men jag stannar inte en minut längre än det tar att komplettera provianten, köpa en gaspatron och hoppa på den lokala minibuss, som tar mig till någon lämplig punkt utanför gränsen för nationalparken.

Länken i inlägget verkar inte seriös. Enda resan till Zakopane avser en skidresa - men som skidområde är polska sidan av Tatra inte värd respengarna. Man har av naturskyddsskäl inte tillåtit någon liftutbyggnad, utöver modernisering av den enda (i o f s rejäla, 936 m stigning) linbana, som funnits där sedan 1936. Men till den är det först bussresa från Zakopane och väl framme jätteköer. Uppe i skidområdet finns två liftar till.
Off-piståkning och randonnée är görbart, men brant och lavinfarligt, samt officiellt förbjudet på stora områden - bättre i så fall på en slovakiska sidan.

Hotellet i länken ligger dessutom inte ens i närheten av allt detta, utan på en snäll kulle på motsatta sidan av dalsänkan - dvs maximalt längst bort från Tatra, sett från Zakopane. På den kullen finns det en sittlift och två nerfarter... plus, ej hopkopplat, en gammal bergbana ca 1,5 km från hotellet, med ytterligare två (blå) nerfarter.

Vill man verkligen uppleva Tatra på vintern, topptura och/eller komma åt de få liftarna utan flera timmars bussåkning och köande, så ska man ju inte bo där, utan i någon av fjällstugorna inne i nationalparken. Googla t ex på Murowaniec.
 
Senast ändrad:
Jag tycker att Sapa i Vietnam ger mycket värde för pengarna. För bara några hundralappar får man homestay i 1-2 dagar + hotell och vandringsguide i 2-3 dagar.

Sapadalen är otroligt vacker, särskilt när risterrasserna står i full blom. Det är fortfarande ett av mina favoritminnen. Det är också intressant att träffa lokalbefolkingen då det bor flera olika stammar här.

De skiljer sig åt genom kläder och traditioner, och guiderna är uppväxta i den här dalen och kan berätta allt man vill veta.

https://www.swedishnomad.com/sv/upptack-underbara-sapa-i-norra-vietnam/
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...