Framhjul rullar inte fritt

Detta med snabblåset gäller om framhjulets fälg inte är centrerat över navet och hjulaxeln.
Förstår fortfarande inte hur du tänker att snabblåsets orientering ska påverka detta.
Fälgens centrering över navkroppen beror på ekerspänningsbalansen höger/vänster sida.
Fälgens centrering över axeln beror på om man använt olika distanser eller brickor mellan kona och låsmutter.

En betydligt vanligare orsak till ett hjul som står snett i gaffeln så st bromsen ligger an på ena sidan är isf att axeln på ena sidan inte bottnat i gaffeländen riktigt när man stänger snabblåset.
En vanlig rekommendation är att stänga snabblåset när cykeln står på marken, rakt upp. Att vända snabblåset get ju "automatiskt" en chans att axeln hamnar i rätt läge, även om det räckt med att bara öppna och stänga.
 
Mkt intressant läsning David. Via Sheldons sida hamnade jag på web.archive.org/web/20121005235921/http://www.ne.jp/asahi/julesandjames/home/disk_and_quick_release/

En oroande insikt om risken att framhjulet lossnar om man har skivbromsar. Får mig att vilja kolla snabbkopplingen regelbundet på mina cyklar med skivbromsar.

Thure

Jo, inte ett av cykelindustrins stoltaste ögonblick när de valde den designen.
Folk skadas forfarande då och då pga framhjul som lossnar.
Problemet - som delvis kvarstår även på cyklar med genomgående axlar - är att hjulet hålls på plats bara av klämkraften. Och snabblåsets konstruktion gör det lätt att inte uppnå tillräcklig klämkraft.

Det genanta är att det varit så lätt att fixa - sätt oket på framsidan.
Både bromskraft och normal cykelkraft hade då verkat åt samma håll, mot ett solitt stopp. Och den risken hade varit helt borta.
 
En oroande insikt om risken att framhjulet lossnar om man har skivbromsar. Får mig att vilja kolla snabbkopplingen regelbundet på mina cyklar med skivbromsar.
Thure
Bland MTB cyklar ses numera mest 15 mm bult, dvs en ihålig axel som skruvas fast.
Utvecklingen av hjul och däck har börjar röra på sig ordentligt bara på några få år.
 
Förstår fortfarande inte hur du tänker att snabblåsets orientering ska påverka detta.

Nej det menar jag inte. Däremot så kan i fallet fälgbromsar och icke centrerad fälg över framaxeln göra att bromsarna måste justeras om man vridit hjulnavet 180 grader i horisontalplanet när man sätter på det. Om man alltid har snabblåset åt samma sida så eliminerar man den felkällan.

Thure
 
Jo, inte ett av cykelindustrins stoltaste ögonblick när de valde den designen.
Folk skadas forfarande då och då pga framhjul som lossnar.
Problemet - som delvis kvarstår även på cyklar med genomgående axlar - är att hjulet hålls på plats bara av klämkraften. Och snabblåsets konstruktion gör det lätt att inte uppnå tillräcklig klämkraft.

Det genanta är att det varit så lätt att fixa - sätt oket på framsidan.
Både bromskraft och normal cykelkraft hade då verkat åt samma håll, mot ett solitt stopp. Och den risken hade varit helt borta.

Jag uppfattar det snarare som att vibrationer och den osymmetriska kraften på hjulaxel och hjul vid bromsning får muttern i snabblåset och/eller andra sidans beslag under hävstången att vridas och att då muttern gängas upp.
I så fall så bör det finnas en risk för uppgängning även om bromsoket sitter framför vänster gaffelben.

Har vid ett tillfälle sett att sonens framhjul (MTB dämpargaffel och mekanisk skivbroms) satt helt löst. Otäckt var ordet.

Thure
 
Senast ändrad:
Jag uppfattar det snarare som att vibrationer och den osymmetriska kraften på hjulaxel och hjul vid bromsning får muttern i snabblåset och/eller andra sidans beslag under hävstången att vridas och att då muttern gängas upp.
Nja.
Bromskraften trycker axeln nedåt, där en traditionell gaffel inte har ngt stopp. Om klämkraften - friktionen mellan axelns och gaffelns kontaktytor - inte är tillräcklig för att hålla axeln helt stilla så kommer den tvingas nedåt. Sen kommer normalkraften från cyklandet och trycker den uppåt.
Det är det här "sågandet" i två olika riktningar som skruvar ut muttern.
I så fall så bör det finnas en risk för uppgängning även om bromsoket sitter framför vänster gaffelben.

Nej.

Eller IAF väsentligt mycket mindre.

Med oket på framsidan så kommer både normalkraften och bromskraften att försöka trycka axeln in i gaffeländen, där den redan vilar stumt.
Utan plats för rörelse så blir det ingen rörelse, och inget som kan skruva upp snabblåset.

Har vid ett tillfälle sett att sonens framhjul (MTB dämpargaffel och mekanisk skivbroms) satt helt löst. Otäckt var ordet.

Jo, det blir ganska läskiga vurpor av att tappa framhjulet.

Stel- eller dämpgaffel, mekaniska eller hydrauliska bromsar spelar ingen roll. Mekanismerna som lossar snabblåsen är desamma.
Dämpgafflar har ofta djupare försänkningar för snabblåsen - lawyer lips - som erbjuder lite bättre skydd än stela gafflar.
Men det enda som hjälper - förutom byte till gaffel och hjul för genomgående axel - är annars att använda bra snabblås och spänna dem hårt.
 
Nej det menar jag inte. Däremot så kan i fallet fälgbromsar och icke centrerad fälg över framaxeln göra att bromsarna måste justeras om man vridit hjulnavet 180 grader i horisontalplanet när man sätter på det. Om man alltid har snabblåset åt samma sida så eliminerar man den felkällan.
Jaha, då förstår jag vad du menar.
Men då är det ju ngt fel från början.
Normalt så byggs hjul med fälgen centrerad mellan låsmuttrarna.
Att centrera fälgen i ramen/gaffeln genom att sätta den assymetriskt över axeln är inte så vanligt.
Inte riktigt fusk, men lite tveksam metod.
 
Förstår ditt resonemang och det är möjligt att detta förhållande minskar risken men jag menar att den finns kvar.

Vid bromsning så ökar den nedåtriktade kraften från framgaffeln på hjulet och adderas till gravitationen, och bromseffekten går åt andra hållet vid bromsok bakom hjulaxeln respektive uppåt om oket sitter framför hjulaxeln.. Kraftändringarna och vibrationerna torde alltid ge risk för att gänga upp snabblåset.

Thure
 
Jaha, då förstår jag vad du menar.
Men då är det ju ngt fel från början.
Normalt så byggs hjul med fälgen centrerad mellan låsmuttrarna.
Att centrera fälgen i ramen/gaffeln genom att sätta den assymetriskt över axeln är inte så vanligt.
Inte riktigt fusk, men lite tveksam metod.

Inte meningen att det skall bli så förstås men kan hända t ex när man justerar navlagren.

Thure
 
Nu har jag jobbat med framhjulet.
Jag lossade på skruvarna, men oket blev oförändrat.
Bromsskivan ligger ca 1mm till höger om centrum på oket.

Då tog jag bort framhjulet och tryckte in beläggen med en perfekt missformad smörkniv i trä.
Efter några försök fick jag det nästan perfekt.
 
Bland MTB cyklar ses numera mest 15 mm bult, dvs en ihålig axel som skruvas fast.

Visst, genomgående axlar har fördelar.
Men eftersom axeln fortfarande har ganska lös passning i gaffeländarna så kan hjulet forfarande flytta sig lite och skruva upp axeln om den inte är väl åtdragen.

Utvecklingen av hjul och däck har börjar röra på sig ordentligt bara på några få år.
Kanske det.
Men gaffel/axel, där gjorde de ett dåligt jobb.
 
Jaha, då förstår jag vad du menar.
Men då är det ju ngt fel från början.
Normalt så byggs hjul med fälgen centrerad mellan låsmuttrarna.
Att centrera fälgen i ramen/gaffeln genom att sätta den assymetriskt över axeln är inte så vanligt.
Inte riktigt fusk, men lite tveksam metod.

Inte meningen att det skall bli så förstås men kan hända t ex när man justerar navlagren.

Thure

"Rimlig" lagerjustering handlar om delar av en millimeter.
Enda lagerjobb jag kan tänka mig skulle ge upphov till lätt synliga skillnader i hjulets centrering i ram/gaffel är ifall man byter kona på ena sidan eller använder olika (många) brickor mellan kona och låsmutter på höger och vänster sida.

Kan ju hända förstås.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
uproot Skevt framhjul går det inte att rikta? Mountainbike 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...