Tung packning!

Har träffat en snubbe som tänkte köpa trike för att dra nån slags sovvagn med, antagligen egen konstruktion. För mig låter det helknäppt att släpa på en massa mer vikt än vad ett tält väger. But to each his own...
 
De där som du kallar för sovvagn har jag studerat i ett par år nu. Jag har ett 40tal youtube klipp på olika kärror som är till för att sova i.
Trenden har växt och likt dig förstår inte jag heller vad poängen med dessa liggkärror (som jag döpt dom till, för att inte förväxla den med husvagn eller sovvagn på tåg).
Vad vill de uppnå, varför väljer de bort ett tält för att hellre dra en tom låda på 40kg ofta mer. Den mest kända av dem år Paul Elkins som byggt ett flertal liggkärror. han är också den som kommit längst med att bygga in funktioner som finns i husvagnar. Även om Paul provar sina skapelser så är hans största intresse att bygga den perfekta liggkärran han bygger även andra saker som stationära små ligghus och små båtar.
Två av personerna på de videokilppen jag har, använder dom som bostad för att de inte har någon annan stans att bo.
Min cykelkärra väger 40kg som jag drar med mig. fördelen med den och att det inte är en liggkärra är för det första minskat luftmotstånd och för det andra är den fylld med saker jag vill ta med. en liggkärra på 40kg är tom på prylar och måste lastat smed de nödvändiga som behövs för en cykelsemester. Jag kan för mitt liv inte se fördelarna förutom att man snabbt kan gå in i den vid regn. De här personerna ger mig huvudbry, jag skulle gärna vilja höra deras argument.
 
Hej silenhag!
Jag har sett några såna där elcyklar på både 4 och 6 hjul. Dom är visserligen balla att se på och förmodligen även roliga att cykla på. Men använda dessa maskiner till cykelsemester skulle jag inte göra. Även om min cykel inte är den vanligaste av cyklar, så är det ändå trampa för egen maskin och tälta som gäller för min del.
 
Visa bilaga 22993


För att skydda mig från den tillfälliga tjuven har jag köpt kraftiga spännband, de har en insydd stålvajer och låsbart spänne med nyckel. Spännbanden drar jag runt packväskan och pakethållaren, där med hålls de kvar på cykeln, och jag känner mig tillräckligt lugn för ett besök på museum en timme eller två.
.

Får man fråga vilka spännband som åsyftas här! Låter som en smart lösning jag skulle vilja prova!
 
Det tycker jag absolut att du ska göra.

Jag har sett en som har dubbla vajrar insydda i spännbandet, de kunde dock inte ge mig 4 spännband med samma nyckel, vad jag än betalade för att få de.
Jag ville inte hantera två liknande nycklar till varje par och jag ville ha 4a spännband och de bara såldes parvis och inte i fyrpack vilket irriterade mig. Jag hittade snart ett annan fabrikat som också såldes parvis, men där kunde jag beställa fyra cylindrar så jag fick en nyckel till alla fyra spännbanden vilket avgjorde mitt val.

”Thules” har en vajer i sina spännband men du kan få samma nyckel till fyra spännband, ”KanuLock” har två vajrar i sina spännband men du kan inte få samma nyckel till dubbla par. Vill du komma ner i vikt välj en vajer, bara låsanordningen är tung i sig. Klipp av spännbandet i den längd som passar dig, dra ut vajern en bit och klipp av den något kortare, tejpa änden så den inte trådar upp sig och smält ihop änden med en tändare, då slipper du hålla på med för långa spännband.
Lycka till
 
Om tjuven inte ha bultsax går det väl ändå att skära upp väskan och ta ut grejerna, eller missförstår jag hur det funkar?
 
Att skydda sig helt från stöld är förmodligen inte så lätt. Jag skrev att man kan skydda sig från den tillfällige tjuven. Många har kanske en kniv med sig och skulle lätt kunna skära av ett normalt spännban och lyfta av packväskan utan större uppmärksamhet.
Vajern är inte kraftigare än att du nyper av den med en avbitare. Hela konceptet utgår från att man parkerar väl synligt och gör en stöld lite bökigare än normalt.
Jag trivs med lösningen, offtast händer inget även utan spännband, men jag känner mig ändå bättre till mods med ett lås med vajer över packväskorna. Men du har rätt DocktorGlas. Packväskorna går att skära sönder och möjligtvis dra ut innehållet som finns där, även om jag dragit åt spännbanden så hårt att inget ligger löst, allt sitter i spänn. Hela min poäng går ut på att den som vill stjäla mina saker, inte tillhör en normalt förbipasserande person som tar något, för att det var för enkelt att låta bli om tillfälle skulle ges.
 
Tung packning

Jag är en obotlig pryl-älskande cyklist som föredrar komforten när jag slår läger, har därför en packning som väger 45kg. stort tält, stor tarp, mycket el, 5 liter vatten och en del kläder o mat också vidare. För att få plats med allt drar jag även med mig en kärra som väger sina 12kg vilket gör en slutsumma på 57kg. Där till kommer cykeln och min egna vikt.

Jag vet mycket väl och har inga problem om jag är den enda som har packning i denna viktklass bland experterna på lättviktssidan.

Här är ett citat från en lycklig kille på detta forum: Varför släpar alla på så mycket onödig skit?
mitt ekipage väger aldrig mer än max.27 kg inklusive cykeln.

Mitt svar på detta citat: Jag har inte något som är skit i min packning. Om det spöregnar eller när jag stannar till för att njuta i ett par dagar vilket är tanken, då har jag en alldeles förträfflig tillvaro precis som jag
 
Det tycker jag absolut att du ska göra.



Jag har sett en som har dubbla vajrar insydda i spännbandet, de kunde dock inte ge mig 4 spännband med samma nyckel, vad jag än betalade för att få de.

Jag ville inte hantera två liknande nycklar till varje par och jag ville ha 4a spännband och de bara såldes parvis och inte i fyrpack vilket irriterade mig. Jag hittade snart ett annan fabrikat som också såldes parvis, men där kunde jag beställa fyra cylindrar så jag fick en nyckel till alla fyra spännbanden vilket avgjorde mitt val.



”Thules” har en vajer i sina spännband men du kan få samma nyckel till fyra spännband, ”KanuLock” har två vajrar i sina spännband men du kan inte få samma nyckel till dubbla par. Vill du komma ner i vikt välj en vajer, bara låsanordningen är tung i sig. Klipp av spännbandet i den längd som passar dig, dra ut vajern en bit och klipp av den något kortare, tejpa änden så den inte trådar upp sig och smält ihop änden med en tändare, då slipper du hålla på med för långa spännband.

Lycka till
Hej cykelvänner!
Har också letat länge efter låsbara spännband, och hittade idag dessa, finns i olika längder och man kan få samma nyckel till obegränsat antal spännband bara man uppger låsnummer. Ser väldigt proffsiga och fina ut! Men vet inte vad frakten blir om man beställer eftersom det är från USA! Provar någon dessa fått ni väldigt gärna berätta vad ni tycker om dom här!

Ha en fortsatt underbar cykelsommar! [emoji4][emoji106]

Länk: https://steelcore.com/collections/cycling/products/security-load-strap-6-orange-single

https://steelcore.com/collections/cycling

-=FREEMAN=-
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...