Number of fall?


Den typen av selar tenderar att ha en fallposition där klättraren faller upprätt, istället för i ostbågeposition. Kanske okej på vertikala inomhusväggar när man topprepsklättrar. Ingenting jag skulle vilja klättra med. Men det är alltså bara den typen av selar, just den här selen för 279 kronor kanske är ett undantag för regeln, att mer pengar ger bättre sele.
 
Kurs för ankarbygge osv??? Seriöst, om man inte är helt tillbakastående och en människa med lite framförhållning är ett toppankare inget att gå kurs för. Youtube,böcker (stora boken om klättring) och övning hemma. Att använda soffan eller stolsben för att öva fungerar utmärkt. Alla kan väl hitta ett träd runt hemmet för att enkelt kunna testa sig fram.

Intet sagt att en kurs är dåligt, men folk måste sluta tro på att individer inte har förmåga att lära sig själva. Se dock till att inte lära dig allt på Klippan,du skall kunna knutar och system innan du gör ett riktigt ankare du klättrar från.

Youtube - top rope anchor
Knutar: 8-knut, double fisherman, prussik, dubbelt halvslag (clove hitch) osv osv osv
Och läs,öva,läs,öva,läs,öva

Mina 5
 
Ok, då har jag plockat ihop lite från Decathlon.
Rep, 949 kr: http://www.decathlon.se/rep-102mm-x-60m-id_8174838.html
...
Summa: 1931 kr inkl. frakt.

Billigare rep än så är nog svårt att hitta. www.barrabes.com brukar annars ha billig utrustning.
Det jag saknar i din lista är en repboms, slingor och repsnöre för att göra prusik (är bra om du behöver fira ned för kant för att sätta upp ankaret)
Som tidigare nämnt, skipppa quickdraws och köp ett par extra skurkarbiner:
http://www.decathlon.se/jumbo-3000-karbinhake-skruv-id_8248867.html
en vanlig broms är bra:
http://www.decathlon.se/atc-xp-id_8055443.html
 
Om du vill ha billigare grejer kan en använda en 120 slinga istället för sele, eller 2st slingor om en vill ha helkroppssele, hms-karbin istället för repbroms, snabblänkar istället för skruvkarbiner och plastpåse istället för kritpåse.

Gissar att rätt många gjort enligt ovanstående vid tillfällen en glömt sele och broms hemma :)
 
Billigare rep än så är nog svårt att hitta. www.barrabes.com brukar annars ha billig utrustning.
Det jag saknar i din lista är en repboms, slingor och repsnöre för att göra prusik (är bra om du behöver fira ned för kant för att sätta upp ankaret)
Som tidigare nämnt, skipppa quickdraws och köp ett par extra skurkarbiner:
http://www.decathlon.se/jumbo-3000-karbinhake-skruv-id_8248867.html
en vanlig broms är bra:
http://www.decathlon.se/atc-xp-id_8055443.html

Som jag nämnt så har jag redan en broms. Slingor har jag med i listan från Addnature, men hos Decathlon så hittar jag bara en slinga och den går inte beställa på nätet (bara köpa i deras butik).
Än har jag inte varit med om tillfälle där man behöver göra prusik, så har inte stenkoll på detta. Förutom att jag läst om det.
 
Kurs för ankarbygge osv??? Seriöst, om man inte är helt tillbakastående och en människa med lite framförhållning är ett toppankare inget att gå kurs för. Youtube,böcker (stora boken om klättring) och övning hemma. Att använda soffan eller stolsben för att öva fungerar utmärkt. Alla kan väl hitta ett träd runt hemmet för att enkelt kunna testa sig fram.

Intet sagt att en kurs är dåligt, men folk måste sluta tro på att individer inte har förmåga att lära sig själva. Se dock till att inte lära dig allt på Klippan,du skall kunna knutar och system innan du gör ett riktigt ankare du klättrar från.

Youtube - top rope anchor
Knutar: 8-knut, double fisherman, prussik, dubbelt halvslag (clove hitch) osv osv osv
Och läs,öva,läs,öva,läs,öva

Mina 5

Na, jag tror väl kanske att det kan vara lite overkill med en kurs i detta. Jag tror att om man läser på/youtube:ar ordentligt och sedan följer med erfarna klättrare som jag först kan kolla och lära mig av samt sedan som kan kontrollera mina första egna ankare - så lär jag mig nog det på rätt sätt. De "erfarna klättrare" som jag främst har i åtanke jobbar båda som instruktörer/kursledare så lär jag mig av dom så lär jag mig rätt :)
 
Den typen av selar tenderar att ha en fallposition där klättraren faller upprätt, istället för i ostbågeposition. Kanske okej på vertikala inomhusväggar när man topprepsklättrar. Ingenting jag skulle vilja klättra med. Men det är alltså bara den typen av selar, just den här selen för 279 kronor kanske är ett undantag för regeln, att mer pengar ger bättre sele.

Ok, bra att veta. Det hade jag ingen aning om. Men den andra selen då - http://www.decathlon.se/aeroteam-id_1211032.html - är den bättre eller sämre - ur din synvinkel? :)
 
Fan, ju mer jag tänker på det så är det kanske bättre på att satsa på en padda nu i sommar. Även om jag är jävligt peppad på rep så tror jag ändå att de gånger jag kommer komma ut på repklättring de närmaste två månaderna så kommer det vara med erfarna klättrare - som då kommer ha stor del av den utrustning som behövs. Som sagt så har jag själv redan skor, en sele, broms, HMS-karbin och en hjälm.

Köper jag en padda så kan jag ha med den i bilen hela sommaren / dra ut och spontanklättra själv och öva teknik osv. Det känns som en bra nybörjarplan faktiskt.

Dock är den här tråden inte skapad förgäves. Tids nog kommer jag köpa på mig mer topprepsutrusning och då har era tips här varit till stor hjälp. Till hösten fyller jag år och då kommer en stor del av önskelistan hamna hos Decathlon :) Ska även hälsa på vänner i Stockholm i sommar och då blir det kanske ett besök i deras butik.

Tråden har också bidragit med många bra tips på läsning och vad jag ska söka på när jag letar info om ankare osv - superbra!
 
-Can I pass under the rope?

med fransk brytning och ett stort leende på läpparna:

-Yes, go ahead, and... Kill yourself!!

Gå en Riktig kurs. Det finns instruktioner om man kör bil på youtube också. Brukar inte räcka för körkort dock.

I all välmening.
/Per
 
-Can I pass under the rope?

med fransk brytning och ett stort leende på läpparna:

-Yes, go ahead, and... Kill yourself!!

Gå en Riktig kurs. Det finns instruktioner om man kör bil på youtube också. Brukar inte räcka för körkort dock.

I all välmening.
/Per

Schysst! Har du några länkar? Körkskolan är så dyyyr! Jag tror det är mest trafikregler jag behöver öva på, eftersom jag är ganska bra på GTA3 vet jag redan hur man kör en bil. Thx!
 

Bilagor

  • Funniest_Memes_men-go-play-gta-5-i-ll-take-your-women_536.jpeg
    Funniest_Memes_men-go-play-gta-5-i-ll-take-your-women_536.jpeg
    33.9 KB · Visningar: 444
Schysst! Har du några länkar? Körkskolan är så dyyyr! Jag tror det är mest trafikregler jag behöver öva på, eftersom jag är ganska bra på GTA3 vet jag redan hur man kör en bil. Thx!

När Hemingway sa nåt om att det bara är bergsklättring, tjurfäktning och bilracing som är riktiga sporter, så tror jag inte det var TV-spel han tänkte på... :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anna Frimodig Cool fall-bild Sportklättring 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...